Drogi krajowe w coraz lepszym stanie
Stan jezdni i chodników w dużych miastach w Polsce jest zły. To wnioski z najnowszego raportu Najwyżej Izby Kontroli. Tymczasem stan dróg krajowych zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad jest stale, z roku na rok coraz lepszy.

NIK stwierdziła, że remonty dróg w miastach, które podlegają samorządom trwają zbyt długo i są uciążliwe, gdyż szwankuje planowanie i koordynacja robót.. W Krakowie w złym stanie jest 60 proc. dróg, w Gdańsku 53 proc.

Tymczasem z danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wynika, że na sieci 17 tys. km dróg krajowych zarządzanych przez centralną administrację drogową sytuacja jest lepsza. Na koniec 2008 roku 53,5 proc. dróg krajowych, czyli prawie 10 tys. km znajdowało się w stanie dobrym. Koleiny występowały na 27 proc. tras. Oznacza to że na 13 tys. km dróg krajowych koleiny nie występują. Są tylko na około 5 tys. km dróg krajowych. Te drogi w pierwszej kolejności są remontowane. Drogi w stanie złym, które wymagają remontu to tylko 3,7 tys. km. (21 proc.)

Większość polskich dróg jest w stanie, który pozwala na ich użytkowanie bez żadnych remontów jeszcze przez lata, tylko około 20 proc. wymaga wymiany górnej warstwy nawierzchni i wyrównania, a kolejne 13 proc. wzmocnienia. Tylko niecałe 4 proc. sieci jest nierówna. Podobnie wygląda sytuacja, jeśli chodzi o spękania na drogach krajowych. Pojawiają się one tylko na 4,2 proc. z nich.

Sytuacja głównych polskich dróg jest na tyle dobre, że gdyby przyjąć kryterium przeprowadzenia natychmiastowego koniecznego remontu, to niemal 80 proc. dróg, czyli aż 14 tys. km z 17-tysięcznej sieci z takich prac zostałoby wyłączone, bo ich stan nie wymaga żadnych błyskawicznych prac.

O jakości tras zarządzanych przez GDDKiA świadczą też konkretne liczby w województwach. Na terenie woj. podlaskiego w stanie dobrym jest prawie 70 proc. dróg, a lubuskiego i zachodniopomorskiego ponad 60 proc. Na Mazowszu, gdzie jest najwięcej samochodów dróg w stanie dobrym jest około 55 proc.

Stan polskich dróg jest z roku na rok lepszy, o czym świadczy m.in. wzrost liczby kilometrów dróg bez kolein. W 2004 roku było ich 35 proc., obecnie jest 53 proc. Dróg równych było 37 proc., obecnie jest 57 proc., a tras bez spękań 26 proc. Obecnie 41 proc.

03.07.2009