Długość całej S8 z Wrocławia do Sycowa wynosi 55 km, w tym 8 km istniejącej obwodnicy Oleśnicy. Koszt robót budowlanych dla obu odcinków to około 900 mln zł.
Trasa S8 Wrocław – Syców będzie wyposażona w :
- 2 jezdnie po dwa pasy ruchu i pas awaryjny
- 6 węzłów drogowych: Łozina, Dąbrowa, Cieśle, Szczodrów, Syców Wschód i Syców Zachód
- 9 obiektów inżynierskich w ciągu S8
- 24 obiekty inżynierskie nad S8
- 6 Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP): dwa MOP- y III kategorii ( parking, stacja benzynowa, restauracja i motel) - Michałowice Pd., Michałowice PN. oraz 4 MOP-y I kategorii (parking) - Jonas Pd, Jonas Pn, Syców Pd i Syców Pn. W MOP-ach I kategorii zaplanowano rezerwę terenu dla realizacji w przyszłości stacji paliw i motelu.
Trasa S8 będzie wyposażona w elementy chroniące środowisko. Powstaną tu ekrany akustyczne. Na przezroczystych zaprojektowano nadruki z czarnej folii dla minimalizacji ryzyka zderzenia się ptaków z ekranami. System ochrony akustycznej będzie miał - w zależności od potrzeb - wysokość od 3 do 8 m. Łączna długość ekranów wynosi około 12 km. Na S8 wybudowanych zostanie 8 przejść dla zwierząt, na których zostaną zamontowane osłony przeciwolśnieniowe. Trasa zostanie ogrodzona.
Dolnośląski odcinek drogi ekspresowej S8 rozpoczyna się tuż za węzłem „Pawłowice”, w miejscu gdzie kończy się budowana obecnie Autostradowa Obwodnica Wrocławia. Cała trasa S8 przebiega nowym śladem i jest zlokalizowana na północ od istniejącej drogi krajowej nr 8. Trasa S8 na odcinku Wrocław – Syców przebiega przez tereny województwa dolnośląskiego należące do gmin: Wisznia Mała w powiecie trzebnickim, Długołęka w powiecie wrocławskim, Dobroszyce, Oleśnica, Syców w powiecie oleśnickim oraz na krótkim odcinku (477 m) przez województwo wielkopolskie, na terenie gminy Perzów w powiecie Kępno. Dolnośląski odcinek S8 biegnie poza terenami zabudowanymi.
Realizacja drogi ekspresowej S8 jest jedną z najważniejszych inwestycji drogowych rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012. Jej charakter jest ponadregionalny, ponieważ połączy stolicę Dolnego Śląska z Warszawą. Stworzy bezpieczne nowe połączenie drogowe zapewniające wysoki komfort międzyregionalnego ruchu drogowego o dużych prędkościach w połączeniach o znaczeniu krajowym. Dolnośląski odcinek S8 realizowany jest w systemie Projektuj i Buduj. System ten znacznie skraca czas realizacji inwestycji.
18.11.2009