1. konieczności przeanalizowania oddziaływanie na zdrowie i warunki życia ludzi.
2. konieczności przeanalizowania również pozytywnych skutków realizacji inwestycji, szczególnie w kontekście oddziaływania na ludzi i środowisko przyrodnicze.
3. konieczności wykonania prognozy oddziaływania hałasu z obwodnicy dla roku oddania inwestycji do użytkowania oraz ocenę stanu istniejącego - uzupełnienia ww. prognozy przy założeniu, że obwodnica będzie lub nie będzie realizowana. Pozwoli to na oszacowanie poprawy jakości środowiska w sąsiedztwie istniejącej drogi.
4. konieczności opisania poszczególnych komponentów środowiska i analizy oddziaływania inwestycji na środowisko w odniesieniu do przebiegu wszystkich wariantów.
5. konieczności wyjaśnienia przyjętej wagi w analizie oddziaływania wariantów na środowisko - zweryfikowania przyjętych kategorii, uzupełnienia je o oddziaływania na gatunki i siedliska chronione, oddziaływania na ludzi, oddziaływania na wody podziemne i powierzchniowe, dobra materialne itd. Zdaniem GDDKiA przyjęte wagi w analizie nie są wyjaśnione, a różnica w punktacji nie wynika z przeprowadzonych analiz. Odnosi się również wrażenie, że niektóre z kryteriów się pokrywają.
6. konieczności uzupełnienia opracowania o wnioski z przeprowadzonych analiz.
7. konieczności scharakteryzowania wszystkich form ochrony przyrody znajdujących się w pobliżu inwestycji (w tym pomniki przyrody), wskazać ich granice oraz oddziaływanie na te obszary, określić odległość od inwestycji lub długość przecięcia.
8. konieczności scharakteryzowania korytarzy migracyjnych zwierząt w rejonie oddziaływania inwestycji (lokalne i ponadlokalne).
9. konieczności określenia założenia do analizy porealizacyjnej i do monitoringu, jakie badania należy wykonać w ramach ww. pomiarów.
10. konieczności dołączenia streszczenia w języku niespecjalistycznym
***
Ze względu na interes społeczny (art. 145 Prawa Zamówień Publicznych) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Białymstoku odstąpiła od umowy z firmą Budimex Dromex na budowę obwodnicy Augustowa. W związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (z 15 grudnia 2008 roku) GDDKiA nie dysponuje prawomocnymi decyzjami umożliwiającymi kontunuowanie prac budowlanych, a wstrzymywanie zawieszenia robót do czasu uzyskania nowych decyzji narażałoby Skarb Państwa na dodatkowe koszty.