Ekspertyza w sprawie obwodnicy Augustowa do uzupełnienia
GDDKiA zweryfikowała ekspertyzę na temat wariantów przebiegu obwodnicy Augustowa , która została dostarczona przez firmę DHV 16 stycznia 2009 roku. Ze względu na zbyt ogólnikowe scharakteryzowanie oddziaływania inwestycji na zdrowie i warunki życia ludzi oraz inne uchybienia zawarte w raporcie, dokumentacja nie może być przyjęta przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Przekazany przez firmę DHV raport nie został uzupełniony o wszystkie uwagi zgłoszone przez GDDKiA 12 grudnia 2008 roku

 

Na podstawie ekspertyzy będzie stworzony wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Zdaniem GDDKiA, powaga sytuacji związana  z dużą konfliktowością realizacji inwestycji w okolicach Augustowa wymaga, by dokumentacja była wykonana z najwyższą starannością i dokładnością.

 

Ekspertyza została zlecona przez GDDKiA w połowie 2008 roku w wyniku uzgodnień Okrągłego Stołu powołanego do sprawy obwodnicy Augustowa. Przetarg wygrała holenderska firma DHV.

 

28 listopada 2008 r. do GDDKiA dotarła ekspertyza analizująca możliwe warianty obwodnicy Augustowa. Uwagi do raportu sporządzonego przez DHV  zostały firmie przekazane przez GDDKiA w piątek 12 grudnia. Zastrzeżenie GDDKiA dotyczyły  braków w ekspertyzie, w stosunku do wymagań postawionych w przetargu, a określonych podczas obrad Okrągłego Stołu.

 

Uwagi przekazane przez GDDKiA dotyczyły w szczególności:
1. konieczności przeanalizowania oddziaływanie na zdrowie i warunki życia ludzi.
2. konieczności przeanalizowania również pozytywnych skutków realizacji inwestycji, szczególnie w kontekście oddziaływania na ludzi i środowisko przyrodnicze.
3. konieczności wykonania prognozy oddziaływania hałasu z obwodnicy dla roku oddania inwestycji do użytkowania oraz ocenę stanu istniejącego - uzupełnienia ww. prognozy przy założeniu, że obwodnica będzie lub nie będzie realizowana. Pozwoli to na oszacowanie poprawy jakości środowiska w sąsiedztwie istniejącej drogi.
4. konieczności opisania poszczególnych komponentów środowiska i analizy oddziaływania inwestycji na środowisko w odniesieniu do przebiegu wszystkich wariantów.
5. konieczności wyjaśnienia przyjętej wagi w analizie oddziaływania wariantów na środowisko -  zweryfikowania przyjętych kategorii, uzupełnienia je o oddziaływania na gatunki i siedliska chronione, oddziaływania na ludzi, oddziaływania na wody podziemne i powierzchniowe, dobra materialne itd. Zdaniem GDDKiA przyjęte wagi w analizie nie są wyjaśnione, a różnica w punktacji nie wynika z przeprowadzonych analiz. Odnosi się również wrażenie, że niektóre z kryteriów się pokrywają.
6. konieczności uzupełnienia opracowania o wnioski z przeprowadzonych analiz.
7. konieczności scharakteryzowania wszystkich form ochrony przyrody znajdujących się w pobliżu inwestycji (w tym pomniki przyrody), wskazać ich granice  oraz oddziaływanie na te obszary, określić odległość od inwestycji lub długość przecięcia.
8. konieczności scharakteryzowania korytarzy migracyjnych zwierząt w rejonie oddziaływania inwestycji (lokalne i  ponadlokalne).
9. konieczności określenia założenia do analizy porealizacyjnej i do monitoringu, jakie badania należy wykonać w ramach ww. pomiarów.
10. konieczności dołączenia streszczenia w języku niespecjalistycznym

 

Termin uzupełnienia raportu o zgłoszone uwagi został ustalony na piątek 19 grudnia, jednak firma DHV z uwagi na rozległość uzupełnień przekazała raport 16 stycznia 2009 r.

 

Weryfikacja dokonana przez Departament Środowiska GDDKiA wykazała brak uwzględnienia wszystkich uwag, wobec czego ekspertyza zostanie zwrócona firmie DHV do uzupełnienia. GDDKiA liczy, że do końca stycznia raport będzie ukończony.

Kompleksowa analiza spełniająca wszystkie wymogi Dyrekcji określone w przetargu zostanie przekazana przez GDDKiA do służb Ministerstwa Środowiska, w celu uzyskania decyzji o ostatecznym przebiegu tej trasy.


***
Ze względu na interes społeczny (art. 145 Prawa Zamówień Publicznych) Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Białymstoku odstąpiła od umowy z firmą Budimex Dromex na budowę obwodnicy Augustowa. W związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (z 15 grudnia 2008 roku) GDDKiA nie dysponuje prawomocnymi decyzjami umożliwiającymi kontunuowanie prac budowlanych, a wstrzymywanie zawieszenia robót do czasu uzyskania nowych decyzji narażałoby Skarb Państwa na dodatkowe koszty.


23.01.2009