Na obszarze całego kraju działaniami kontrolnymi objęto oznakowanie pionowe, szczególnie ograniczenia prędkości, oznakowanie kierunkowe, oznakowanie poziome i sygnalizacje świetlne pod kątem ich wpływu na efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Weryfikacji podlega również prawidłowość zastosowanych czasowych organizacji ruchu w tym dopasowanie długości zajętych odcinków dróg do zakresu realizowanych robót w celu redukcji, często nieuzasadnionego wydłużenia czasu podróży.
Działania zrealizowano w czterech etapach:
1.W etapie pierwszym, realizowanym do 15 lutego 2009 r., prowadzono przegląd i weryfikację istniejącego w terenie czasowego oznakowania aktualnie remontowanych lub znajdujących się w przebudowie odcinków dróg. Sprawdzano między innymi zasadność wielkości obszaru, na którym wprowadzane są ograniczenia, wysokości stosowanych ograniczeń prędkości, długości stosowanych odcinków ruchu wahadłowego oraz sposobu sterowania tym ruchem, a także zgodność z zasadami bezpieczeństwa stosowanego oznakowania i ustawianych czasowo lub demontowanych na czas robót urządzeń bezpieczeństwa ruchu.
2. W etapie drugim, zakończonym 25 lutego 2009 r., sprawdzono i zweryfikowano już zatwierdzone, ale jeszcze nie wprowadzone w terenie projekty czasowej organizacji ruchu, na czas planowanych robót drogowych. Poza elementami, które kontrolowane były w terenie, zwrócono także szczególną uwagę na prawidłowość projektowanego na czas robót oznakowania kierunkowego.
3. W trzecim etapie, zakończonym 30 marca 2009 r., dokonano sprawdzenia i weryfikacji zatwierdzonych stałych organizacji ruchu, projektowanych na nowe lub modernizowane odcinki dróg krajowych. Kontroli projektów dokonano pod kątem możliwości usunięcia z nich zbytecznych, nieuzasadnionych lub zbyt restrykcyjnych ograniczeń prędkości, zbyt rozległych obszarów zabudowanych, zastosowanych sygnalizacji świetlnych stało-czasowych lub zaprogramowanych jako „all red”, ograniczających przepustowość drogi głównej. Po zdiagnozowaniu nieprawidłowości, ich przeprojektowaniu, uzyskaniu opinii Policji oraz zatwierdzeniu projektów zmienionej organizacji ruchu, zostaną one wdrożone na drodze.
4. W czwartym etapie, ukończonym 25 maja 2009r., w ramach wiosennego przeglądu oznakowania, została sprawdzona zgodność wyniesionego w terenie oznakowania z wcześniej zmienionymi i zatwierdzonymi projektami organizacji ruchu oraz dokonane zostało sprawdzenie prawidłowości jej funkcjonowania pod kątem efektywności ruchu i jego bezpieczeństwa.
W wyniku działań dokonano weryfikacji zatwierdzonych już wcześniej projektów stałej organizacji ruchu. Wprowadzono zmiany w 378 projektach, w tym:
- likwidacja znaków ograniczenia prędkości B-33 – 185;
- podwyższenie prędkości dopuszczalnej – 152;
- zmiana zakresu obszaru zabudowanego – 115;
- zmiany w programach sygnalizacji świetlnej – 18;
Do dnia 2 czerwca br. opracowane zostały i przekazane do zaopiniowania do właściwych komend policji, 324 poprawione projekty organizacji ruchu. Do dzisiaj zatwierdzono już i wprowadzono na drogach następujące zmiany:
- likwidacja znaków ograniczenia prędkości B-33 – 63;
- podwyższenie prędkości dopuszczalnej – 116;
- zmiana zakresu obszaru zabudowanego – 104;
- zmiany w programach sygnalizacji świetlnej – 5;
Wdrożenie pozostałych zaprojektowanych zmian zrealizowane zostanie do końca czerwca.
We wszystkich oddziałach GDDKiA dokonano także weryfikacji przyjętych zasad organizacji ruchu w miejscach prowadzonych robót drogowych. Skontrolowano zatwierdzone projekty czasowej organizacji ruchu, zarówno te wdrożone już w terenie jak i planowane oraz przeprowadzono lustrację funkcjonowania przyjętych rozwiązań bezpośrednio na drodze. Skontrolowano łącznie 206 odcinków dróg krajowych objętych czasową organizacją ruchu, o łącznej długości 765 kilometrów, zlokalizowanych na 63 drogach krajowych. W czasie kontroli zdiagnozowano 173 rozwiązania organizacji ruchu mogące w nieuzasadniony sposób wydłużać czas przejazdu lub ograniczać komfort albo bezpieczeństwo podróży.
Stwierdzono 121 przypadków nieprawidłowości we wdrożonych już i funkcjonujących organizacjach ruchu w miejscach robót drogowych oraz w 52 projektach czasowej organizacji ruchu jeszcze nie wprowadzonych w terenie. Uwagi dotyczyły:
- ograniczeń prędkości – 120,
- sygnalizacji świetlnej sterującej ruchem wahadłowym – 14,
- nieczytelnego oznakowania poziomego – 20,
- innych nieprawidłowości – 19.
Po przeanalizowaniu możliwości i celowości wprowadzono już 101 zmian w organizacji ruchu w miejscach robót drogowych.
04.06.2009