Umowa obowiązywać będzie 35 lat, od dnia podpisania. Opłata za przejazd tym odcinkiem autostrady będzie wynosiła 20 gr za km od samochodu osobowego i 46 gr za kilometr od samochodu ciężarowego.
Szacowany przez spółkę koszt budowy całego odcinka to 7,5 mld złotych (1,7 mld Euro) - 41,6 mln zł (9,6 mln Euro) za kilometr (kurs z dnia podpisania umowy).
Harmonogram prac przewiduje wybudowanie dwóch odcinków autostrady Stryków - Tuszyn (41 km) oraz Tuszyn - Częstochowa (82 km) do 31 maja 2012 r. Dzięki temu zapewniona będzie komunikacja dwupasmową drogą w obydwu kierunkach z Gdańska do południowej granicy Polski. Z uwagi na fakt, że na odcinku Częstochowa - Pyrzowice (57 km) autostrada będzie przebiegać przez tereny wysoko zurbanizowane, a także konieczność zastosowania specjalnych rozwiązań eliminujących szkody górnicze, odcinek ten powstanie najpóźniej w 60 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Na autostradzie A1 Stryków - Pyrzowice będzie 21 Miejsc Obsługi Podróżnych i 4 Obwody Utrzymania Autostrady. Wprowadzony zostanie zamknięty system poboru opłat, tzn. bramki umieszczone będą na zjazdach z autostrady, a opłata będzie zależna od liczby przejechanych kilometrów.
Umowa na budowę autostrady A1 Stryków - Pyrzowice jest kolejną umową podpisaną w kadencji rządu PO - PSL przez Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka. Od 16 listopada 2007 roku podpisano już umowy na budowę 400 km autostrad.
* * *
Autostrada A1, zwana Autostradą Bursztynową, biegnie w ciągu drogi międzynarodowej E75, leżącej w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. Łączy Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach (węzeł Sośnica) autostradę A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to 568 km.
Do pobrania:
- Materiał prasowy
- Prezentacja
22.01.2009