W odpowiedzi na wniosek Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, po konsultacjach z doradcą technicznym, przedstawił szereg uwag do zaprezentowanej w uzasadnieniu wniosku prognozy ruchu i przychodów. Mimo wyjaśnień koncesjonariusza powyższe prognozy nadal, budzą wątpliwości GDDKiA.
Niemniej jednak w świetle zapisów obowiązującej umowy koncesyjnej, strona publiczna jest uprawniona odrzucić wniosek, bądź go zmodyfikować w sytuacji:
- gdy koncesjonariusz przekroczy maksymalną umowną stawkę dla pojazdów kat. I określoną w 2009, r., co nie miało miejsca;
- od ostatniego wniosku koncesjonariusza minęło mniej niż 6 miesięcy. Przesłanka nie spełniona - ostatnia zmiana stawki miała miejsce w styczniu 2006 r.
W związku z powyższym, 23 października 2009 r. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, zaakceptował podwyższoną stawkę dla pojazdów kat. I, jednocześnie mając na uwadze zbliżający się okres świąteczny i noworoczny, uwzględniając interes społeczny, zwrócił się do spółki z prośbą o wprowadzenie podwyższonej stawki od 1 marca 2010 r.
6 listopada 2009 odbyło się spotkanie z koncesjonariuszem podczas którego SAM SA poinformował, iż koncesjonariusz może jedynie rozważyć wprowadzenie stawki od 1 stycznia
2010 r. Niemniej jednak powyższa propozycja nie została poparta żadnym pismem, czy wnioskiem formalnym.
Strona publiczna stoi na stanowisku, że decyzja o przesunięciu podniesienia stawki na termin późniejszy, niż wynikający z wniosku (tj. 1.12.09), pozostawała w gestii koncesjonariusza i zależna była od jego dobrej woli.
16.11.2009