Według szacunków Gazety Prawnej na najwięcej zamówień mogą liczyć koncerny budowlane działające w branży drogowej. Realne jest wydanie w tym roku 20 mld zł na inwestycje w rozwój polskiej infrastruktury drogowej. To ponad 5 mld zł więcej, niż w rekordowym 2008 roku. GDDKiA ma zagwarantowane w budżecie państwa 8 mld zł. Co najmniej 7 mld zł ma pochodzić z kredytów udzielonych przez Europejski Bank Inwestycyjny. Kolejne 4,5 mld zł. mają zasilić budżet drogowy w związku ze sprzedażą obligacji infrastrukturalnych emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2009 roku zdecydowanie poprawiła się dynamika wydatków inwestycyjnych związanych z budową i modernizacją sieci polskich dróg krajowych w porównaniu z analogicznym okresem 2008 roku. Od stycznia do maja 2008 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykorzystała pieniądze na poziomie 3 840 081,1 złotych. W roku bieżącym w tym samym okresie poziom środków wykorzystanych sięgnął już 5 713 752,330 złotych, czyli tym samym był wyższy aż o 1 873 671,23 złotych. Poprawa efektywności wydania pieniędzy na niezbędne wydatki inwestycyjno-modernizacyjne jest efektem przyjętej polityki intensyfikacji prac i doprowadzenia przez GDDKiA do popisania większej liczby umów na zadania inwestycyjne i modernizacyjne, co w efekcie przekłada się bezpośrednio na szybkie polepszania jakości polskiej infrastruktury drogowej.
Budżet Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rok 2009 w porównaniu z rokiem poprzednim został zwiększony. W 2008 roku centralna administracja drogowa mogła dysponować jedynie środkami w wysokości 20 804 100 złotych. Obecnie, w bieżącym roku budżet zadaniowy GDDKiA to już 24 500 344,211 złotych, o 3,7 mld złotych więcej.
A tak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o szczegóły. Od 16 listopada 2007 r. do 30 czerwca 2009 r. podpisano umowy na budowę 836 km dróg krajowych, w tym na 426 km autostrad oraz 410 km dróg ekspresowych, obwodnic i dużych przebudów dróg.
Podpisano umowy na budowę 78 km autostrad w systemie tradycyjnym
(m.in. budowa autostradowej obwodnicy Wrocławia A8, A1 Piekary Śląskie – Maciejów i A1 Maciejów - Sośnica) oraz 348 km w systemie Partnerstwa Publiczno – Prywatnego (m.in. A1 Stryków - Pyrzowice).
Wśród podpisanych umów na budowę dróg ekspresowych znalazły się
m.in. S8 od węzła Konotopa do węzła Prymasa Tysiąclecia w Warszawie,
S7 Skarżysko-Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna oraz S7 Olsztynek - Nidzica. Podpisano również umowy na budowę obwodnic m.in. Słupska, Kędzierzyna–Koźla, Stargardu Szczecińskiego, Ostrowa Wielkopolskiego, Kraśnika i Mszczonowa.
W tym roku podpisano 8 umów na nowe inwestycje. Wyłoniono wykonawców autostrady A1 Piekary Śląskie – Maciejów, A1 Maciejów - Sośnica, a także dróg ekspresowych S7 Skarżysko-Kamienna – Występa, S74 Kielce – Cedzyna i S7 Olsztynek - Nidzica (wraz z obwodnicą Olsztynka) oraz obwodnic Kraśnika, Kędzierzyna-Koźle i Mszczonowa. Wartość tych inwestycji to 4,65 mld zł.
W trakcie procedury są obecnie 54 postępowania przetargowe na budowę dróg
(23 przetargi ogłoszone jeszcze w 2008 roku i 31 ogłoszonych w 2009 roku).
W pierwszym półroczu 2009 r. ogłoszono przetargi na 608 km dróg krajowych,
w tym:
• 360 km autostrad,
• 148 km dróg ekspresowych
• 100 km obwodnic.
Tylko w ciągu ostatnich dwóch tygodni (15-30 czerwca) rozpoczęła się procedura zamówienia publicznego na 170 km dróg krajowych.
W 2009 roku ogłoszono przetargi na budowę m.in. autostrady A2 z Łodzi
do Warszawy (91 km), autostrady A1 od Torunia do Kowala (64 km), autostrady A4 z Tarnowa do węzła Dębica Pustynia (34,4 km), A4 od węzła Dębica Pustynia do węzła Rzeszów Zachód (33,9 km), A4 z Jarosławia do granicy w Korczowej (46,8 km) oraz A18 Olszyna – Golnice (70 km - przebudowa jezdni południowej).
Do końca 2009 roku zostaną ogłoszone wszystkie postępowania związane z budową autostrad, planowanych do realizacji na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej UEFA EURO 2012.
10.07.2009