Zgodnie z postanowieniami „Okrągłego stołu”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała w piątek 6 marca do Ministerstwa Środowiska raport dotyczący wariantów przebiegu obwodnicy Augustowa „Analiza wielokryterialna wariantów obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej nr 8", wykonany przez Suchorzewski Konsulting przez 5-osobowy zespół pod kierunkiem Prof. Kraszewskiego. Poza wskazaniem najlepszego wariantu zaproponowano zmianę przebiegu Via Baltica (przez Łomżę zamiast przez Białystok). Raport o oddziaływaniu na środowisko i dodatkowe wnioski płynące z „Analizy wielokryterialnej….” dotyczące Via Baltica stworzyły podstawę do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia”.
Zawiera ocenę 3 wariantów przebiegu obwodnicy Augustowa z kilkoma podwariantami. Poszczególne warianty zostały w raporcie zwartościowane pod kątem negatywnego oddziaływania na środowisko (im wyższa liczba punktów tym wariant oddziałuje bardziej negatywnie):
• Warianty z grupy I (przebieg nawiązujący do wariantu, którego realizacje rozpoczęła GDDKiA – IV L) – w skali punktacji oddziaływania negatywnego - powyżej 40 pkt. Niezależnie od rozwiązania technicznego realizacja w tym wariancie została przez autorów opracowania wykluczona ze względu na możliwość znaczącego negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000 Puszcza Augustowska
• Warianty II i IIA (przebieg w pobliżu miejscowości Chodorki) - w skali punktacji oddziaływania negatywnego odpowiednio 24 pkt i 24,5 pkt
• Wariant III i IIIA (przebieg w pobliżu miejscowości Raczki) - w skali punktacji oddziaływania negatywnego odpowiednio 19,5 pkt. i 13,7 pkt
Raport o oddziaływaniu na środowisko obwodnicy Augustowa w ciągu drogi krajowej Nr8 - zobacz
06.03.2009