Inwestycja powstaje w ramach sytemu "Projektuj i zbuduj". Oznacza to, że zwycięskie konsorcjum w pierwszym etapie musi przygotować szczegółową dokumentację techniczną oraz uzyskać pozwolenie na budowę. Ma na to dwanascie miesięcy. W drugim etapie, wykonawca ma w okresie 24 miesięcy zbudować 24,5 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej.
Kontrakt na roboty budowlane jest wart 675 mln zł. Będzie finansowany w 85 procentach przez unijny Program Infrastruktura i Środowisko. Resztę dopłaci budżet państwa.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg 2 lipca. Zwycięska oferta była o 25 mln zł niższa, niż oferty dwóch pozostałych oferentów. Protestów nie było.
S8 na odcinku Jeżewo-Białystok będzie miała taki sam standard jak obwodnica Wyszkowa - dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu (po
Droga ekspresowa będzie przebiegać w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej, dobudowana jezdnia powstanie po stronie północnej.
Na realizowanym odcinku zbudowany będzie nowy most na Narwi, cztery węzły drogowe (Jeżewo, Rzędziany, Złotoria, Dzikie), droga dla autobusów i jezdnia dla ruchu lokalnego, ścieżka rowerowa oraz przejścia dla zwierząt. W rejonach zabudowy mieszkaniowej przewidziana jest ochrona akustyczna. Zamontowana zostanie również tablica zmiennej treści informująca o czasie oczekiwania na przejściach granicznych z Białorusią.
Droga ekspresowa Jeżewo – Białystok:
*
*
* 25,5 km - długość wygrodzeń zapobiegających wtargnięciu zwierząt na jezdni
*
*
Obiekty inżynieryjne:
* 9 - wiaduktów drogowych nad droga ekspresową
* 5 - przejazdów gospodarczych
* 4 - mosty w ciągu drogi ekspresowej
* 2 - przejścia dla dużych zwierząt
* 13 – przepustów drogowych dostosowanych do funkcji ekologicznych – jako przejścia dla zwierząt średnich i małych
12.08.2009