Obwodnica Sulechowa
W drugiej połowie października 2006 roku oddana została do użytku obwodnica miasta Sulechów w ciągu drogi krajowej nr 32, której inwestorem jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Zielonej Górze.

Głównym celem projektu jbyło wyeliminowanie z miasta niebezpiecznego i uciążliwego ruchu tranzytowego relacji Zielona Góra - Poznań, skrócenie czasu podróży, zmniejszenie liczby kolizji drogowych oraz obniżenie poziomu emisji spalin i hałasu w mieście. Ważnym elementem inwestycji było wzmocnienie infrastruktury komunikacyjnej na terenie gminy Sulechów, co bardzo korzystnie wpłynie na rozwój działalności gospodarczej tego regionu. Wcześniejszy przebieg drogi krajowej nr 32 w granicach miasta usytuowany był wśród zwartej zabudowy mieszkalnej, która nie pozwala na poszerzenie ulic, ewentualnie na bezpieczne oddzielenie ruchu pieszego od jezdni. Szerokości ulic wynoszą 6,00m–8,00m, chodniki usytuowane są bezpośrednio przy krawędzi jezdni, co przy takim natężeniu ruchu samochodowego stwarzało duże zagrożenie bezpieczeństwa pieszych.


W 2001r. GDDKiA Oddział w Zielonej Górze przystąpił do przygotowania projektu budowlanego na Budowę obwodnicy Sulechowa w ciągu drogi krajowej nr 32. Projekt został poprzedzony wykonaniem koncepcji programowej, w której uwzględniono różne warianty rozwiązań przebiegu obwodnicy. Pełna dokumentacja przetargowa i techniczna opracowywana przez Pracownię Projektową „PROMOST” z Zielonej Góry została zakończona w III kwartale 2004r wraz z uzyskaniem decyzji pozwolenia na budowę. Koszt przygotowania inwestycji wyniósł ok. 4,6 mln zł w tym dokumentacja – ok. 0,7 mln zł, wykupy gruntów i odszkodowania – ok. 3,4 mln zł, prace archeologiczne ok. 0,5 mln zł . W listopadzie 2004 r. w drodze przetargu międzynarodowego został wyłoniony wykonawca na realizację budowy obwodnicy Sulechowa - firma STRABAG Sp. z o.o. z Warszawy, a wartość kontraktu wynosi ponad 8 mln euro (netto), przy czym 4,8 mln euro stanowi kwota pochodząca z funduszu Phare CBC-2002.


Teren obwodnicy rozciąga się wzdłuż południowo - wschodnich peryferii miasta Sulechowa (i mieści się w administracyjnych granicach gminy Sulechów) od wylotu z miasta w kierunku północno – wschodnim, tj. w stronę Wolsztyna i Poznania aż do skrzyżowania drogi krajowej nr 32 z drogą ekspresową S3. Projektując przebieg obwodnicy starano się przede wszystkim dostosować do wymogów zawartych w Planie Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Sulechów. Położenie drogi wymuszały również istniejące elementy zagospodarowania terenu (stacja paliw na początku trasy, węzły wodne na rowach melioracyjnych, zabudowa w obrębie przekroczenia drogi wojewódzkiej nr 278). Teren pod inwestycję został w całości wykupiony przez Inwestora. Obwodnica ma długość 4,19 km i jest połączony z istniejącą siecią drogową poprzez skrzyżowanie jednopoziomowe na początku obejścia oraz poprzez dwupoziomowy węzeł typu „półkoniczyna” na końcu obejścia. Węzeł drogowy na połączeniu obwodnicy z drogą krajową nr 3 składa się wiaduktu drogowego długości 79,18 m nad drogą krajową nr 3 oraz z pięciu łącznic o łącznej długości ok. 1,5 km połączonych dwoma rondami średnimi o średnicy zewnętrznej 45 m. Węzeł ten umożliwia wjazd i wyjazd z miasta oraz połączenie z drogą ekspresową S-3 i drogą powiatową nr 49356 do Cigacic. Droga powiatowa nr 49356 oraz ul. Odrzańska w Sulechowie są podłączone odpowiednio do ronda wschodniego i zachodniego. Dodatkowo układ wjazdów ronda wschodniego umożliwia przyszłościowe podłączenie przyległych terenów za pomocą czwartego wjazdu. Obwodnica w ciągu drogi krajowej nr 32 posiada przekrój jednojezdniowy o szerokości korony od 12,5m do 13,5m (w przypadku zastosowania barier energochłonnych), w tym jezdnia 7,0m + opaski bezpieczeństwa 2 x 0,5m + pobocza gruntowe 2 x 2,25m a na odcinkach z barierami 2 x 2,75m. W ramach urządzeń bezpieczeństwa ruchu zostało zamontowane oznakowanie poziome wibroakustyczne, ostrzegające kierowcę w momencie najechania na linię krawędziową. Zamontowane zostało również oznakowanie pionowe wykonane w nowoczesnej technologii z wykorzystaniem folii odblaskowych. Nie przewiduje się bezpośredniego połączenia obwodnicy z drogami ją przecinającymi. W związku z tym powstały wiadukty nad drogą wojewódzką nr 278 i drogą gminną relacji Krężoły–Obłotne. Na odcinku obwodnicy powstało pięć obiektów inżynierskich: trzy wiadukty drogowe (w tym węzłowy) i dwa przejazdy gospodarcze oraz 34 różnego typu przepusty.Układ dróg lokalnych został zmodyfikowany tak, aby maksymalnie wykorzystać istniejące przebiegi tych dróg. Dodatkowo wybudowano sześć odcinków dróg dojazdowych do działek zlokalizowanych przy powstającej drodze. Wybudowano również kanalizację deszczową odwadniającą projektowaną drogę oraz oświetlenie drogowe na skrzyżowaniu i węźle. Pobliska zabudowa mieszkalna we wsi Kruszyna jest chroniona przed nadmiernym hałasem z przyszłej obwodnicy jednostronnym ekranem akustycznym o łącznej długości ok. 240m (200 m z paneli dźwiękochłonnych posadowionych w nasypie i 40 m z paneli przeźroczystych przytwierdzonych do konstrukcji wiaduktu nad drogą wojewódzką ).


Budowa obwodnicy Sulechowa jest integralnie powiązana z realizowaną w latach 1998¸2000 w ramach programu Phare 97 obwodnicą Wolsztyna. Ponadto GDDKiA Oddział w Zielonej Górze w 2004r. przystąpił do opracowania projektu budowlanego Budowy obwodnicy Kargowej, której realizacja planowana jest na lata 2006-2007. Realizacja tych zadań znacznie poprawi komfort jazdy i bezpieczeństwo ruchu dla podróżujących drogą krajową nr 32.