Pierwszy etap budowy A-18
Droga krajowa Nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie.

 


Budowa drugiej jezdni drogi krajowej nr 18 na odcinku Olszyna- Golnice.


Projekt współfinansowany przez Unię Europejską


Droga krajowa nr 18 zlokalizowana jest w III drogowym transeuropejskim korytarzu transportowym – połączeniem międzynarodowym E36/40 na terytorium Polski. Korytarz ten łączy Ukrainę, Słowację i południową Polskę z Dreznem i Berlinem. Droga krajowa Nr 18 zaliczana jest do głównych dróg w Polsce o znaczeniu przemysłowym i turystycznym. Łączy ona autostradę A-4 z przejściem granicznym w Olszynie.
W 2001 r. zielonogórski Oddział GDDKiA przystąpił do przygotowania projektu budowlanego na Modernizację drogi krajowej nr 18 – dobudowa drugiej (północnej) jezdni. Jest to pierwszy etap dostosowywania drogi krajowej nr 18 do parametrów przyszłej autostrady A-18. Pełna dokumentacja przetargowa i techniczna opracowywana przez Transprojekt Warszawski została zakończona w I kwartale 2004r wraz z uzyskaniem decyzji pozwolenia na budowę. Przetarg na roboty został ogłoszony 17 marca 2004r. a otwarcie ofert odbyło się 29.06.2004r. W październiku br. zostali wyłonieni wykonawcy na realizację I etapu budowy autostrady A-18. Koszt przygotowania inwestycji I etapu wyniósł ok. 18,5 mln zł w tym dokumentacja – ok. 9,0 mln zł, wykupy gruntów i odszkodowania – ok.2,0 mln zł, prace archeologiczne ok. 6,5 mln zł.

Celem przedsięwzięcia jest budowa drugiej jezdni o dwóch pasach na odcinku od km 0+633 do km 71+533 (Olszyna - Golnice), dostosowanej do parametrów technicznych i standardów obowiązujących w krajach Unii Europejskiej. Projekt ten przyczynia się do zmniejszenia różnic gospodarczych i społecznych pomiędzy obywatelami Unii Europejskiej.
Roboty planowane są jako jeden projekt. Założono podział zadania na cztery odcinki, na których planowane roboty będą prowadzone oddzielnie. Powyższy podział ma na celu szybsze zakończenie całości inwestycji poprzez równoległe prowadzenie prac konstrukcyjnych na wszystkich czterech odcinkach międzywęzłowych.
Odcinek I od Olszyny do węzła Królów długość 8,92 km oraz odcinek III od węzła Żary do węzła Iłowa długości 12,57 km realizowane będą przez firmę SKANSKA S.A. Polska. Wartość kontraktów wynosi odpowiednio dla odcinka I - 6 429 029.00 euro (netto) gdzie 4 821 771,75 euro to kwota pochodząca z funduszu ISPA, a dla odcinka III - 12 339 212.00 (9 254 409 euro - ISPA). Realizację odcinka II od węzła Królów do węzła Żary długości 15,38 km wygrała firma Max Bogl Bauunternehmung GmbH& Co.KG /Berger Bau GmbH za kwotę 19 221 710.00 euro (netto) (14 416 282,50 euro – ISPA). Odcinek IV od węzła Iłowa do węzła Golnice długości 34,03 km, który przebiega w znacznej części przez tereny województwa dolnośląskiego budować będzie Walter- Heilit Verkehrswegebau GmbH/Warbud S.A za kwotę 27 289 327.00 euro netto (20 466 995,25 – ISPA).

Wszystkie firmy zostały wyłonione w drodze przetargu międzynarodowego. Odcinek pierwszy realizowany ma być w ciągu 14 miesięcy, natomiast odcinki II ÷ IV mają być budowane przez 22 miesiące. Nadzór nad prowadzonymi pracami budowlano montażowymi na całym odcinku długości 70,9 km od węzła „Olszyna” – do węzła „Golnice” prowadzić będzie firma ArcadisInfra BV/Arcadis Ekokonrem Sp. z o.o./Profil Sp z o.o który będzie trwał przez 36 miesięcy. Wartość tego kontraktu wynosi 4 983 503.00 euro (netto) (3 737 627,25 – ISPA).
Całkowity koszt realizacji netto wynosi zatem 70 262 781 euro, z czego 52 697 085,75 euro (75%) to środki pochodzące z funduszu ISPA. Do kosztu netto należy dodać podatek VAT w wysokości 22%, który w całości pokryty zostanie ze środków finansowych pochodzących z budżetu państwa.

Droga krajowa nr 18 istnieje w terenie od ponad sześćdziesięciu lat. W chwili obecnej jest to na prawie całej długości droga jednojezdniowa. W terenie widoczny jest odcinający się od otoczenia pas zarezerwowany pod budowę północnej jezdni. Docelowa A-18 została zaprojektowana na obszarze oddalonym od osiedli mieszkaniowych. Nie występuje więc sąsiedztwo zabudowy mieszkaniowej, co ma ogromne znaczenie z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i pieszych.
Na przewidzianym do modernizacji odcinku drogi krajowej nr 18, w chwili obecnej jest jezdnia o nawierzchni betonowej (płyty betonowe 3,25x7,00x0,22m na podsypce piaskowej) o szerokości 7,5 m z obustronnymi poboczami szerokości 1 m, wybudowana w latach 30-tych XX w. W rejonie węzłów drogowych przekrój drogi nr 18 jest dwujezdniowy. Na odcinkach węzłowych droga krajowa posiada skośne pasy włączenia i wyłączenia. Ruch w tych rejonach odbywa się dwukierunkowo jezdnią prawą. Jezdnia lewa wykorzystywana jest dla wjazdu i zjazdu z łącznic północnych węzłów.

Po ukończeniu robót nowa droga expresowa znacząco polepszy bezpieczeństwo i sprawność przepływu ruchu. Na odcinku od Olszyny do węzła Królów w ramach robót budowlanych wykonane zostanie poszerzenie istniejącej jezdni bitumicznej do 11,00 m i wzmocnienie konstrukcji do przeniesienia obciążeń 115 kN/oś. Na odcinku od węzła Królów do węzła Golnice roboty budowlane obejmują budowę nowej drugiej (północnej) jezdni (2 pasy ruchu po 3,50 m oraz pobocza szerokości 2,00 m) dostosowanej do obciążeń 115 kN/oś. Wszystkie wjazdy na przyszłą autostradę z dróg lokalnych zostaną zamknięte. Wjazdy na trasę i zjazdy z niej będą możliwe jedynie w miejscach istniejących węzłów. Na trasie zostaną przebudowane 4 węzły drogowe z przecinanymi drogami:
• z drogą krajową nr 12 Łęknica – Żary ; – węzeł „Królów”,
• z drogą krajową nr 27 Przewóz – Żary; – węzeł „Żary”,
• z drogą wojewódzką Kożuchów – Lubań; – węzeł „Iłowa”
• z drogą wojewódzką Nowa Sól – Jelenia Góra; – węzeł „Golnice”
Zostanie również przebudowana cała infrastruktura techniczna (linie energetyczne, wodociągowe itp.) kolidująca z projektowaną drogą krajową nr 18. W ramach zadania zostanie również wybudowanych 18 nowych obiektów inżynierskich w ciągu drogi oraz zostanie przebudowanych 28 wiaduktów drogowych nad budowaną drogą.
Jak wszystkie nowo realizowane inwestycje GDDKiA również i ta zostanie wszechstronnie zabezpieczona pod względem niekorzystnego wpływu na środowisko. Na całym odcinku zostanie przebudowana kanalizacja deszczowa oraz wykonane urządzenia ograniczające uciążliwość ruchu drogowego dla przyległego środowiska (urządzenia służące do oczyszczania wód opadowych spływających z jezdni, zbiorniki retencyjne – przeznaczone do zbierania i magazynowania nadmiaru wody opadowej, pasy zieleni izolacyjnej itp.). Na trasie powstaną nowe ekologiczne przejścia dla zwierząt i zostaną dostosowane wiadukty nad droga krajową nr 18 do funkcji przejść dla średnich i dużych zwierząt. Na ciekach wodnych zostaną dostosowane istniejące przepusty do przejść dla małych zwierząt oraz powstanie kilkadziesiąt nowych przepustów drogowych umożliwiających przemieszczanie się zwierzyny drobnej. Zostanie też wybudowane kilkadziesiąt km dróg dla gospodarki leśnej.
Znacznej poprawie ulegnie bezpieczeństwo ruchu kołowego i pieszego. Wzdłuż drogi powstanie prawie 100 km stalowych barier ochronnych oraz ok. 25 km osłon przeciwolśnieniowych. Na jezdni zostanie wykonane oznakowanie poziome wibroakustyczne, czyli m.in. tzw. „kocie oczka”, ostrzegające kierowcę w momencie najechania na linię krawędziową. Zamontowane będzie oznakowanie pionowe wykonane w nowoczesnej technologii z wykorzystaniem folii odblaskowych.

Pod koniec 2004r. GDDKiA Oddział w Zielonej Górze przystąpi do ogłoszenia przetargu na przebudowę jezdni południowej z dostosowaniem drogi krajowej nr 18 do parametrów A-18. Realizacja drugiego etapu przewidziana jest na lata 2007–2009 a koszt zadania planowany jest na ok. 500 mln zł.