Systemem SOSN objęte są drogi krajowe o nawierzchni bitumicznej oraz betonowej, przy czym z uwagi na geometrię i warunki ruchowe pomiary w praktyce ograniczane są do odcinków sieci zamiejskiej. Zaznaczyć należy, że system zajmuje się wyłącznie oceną dróg. Nie znajdziemy więc w nim informacji nt. stanu odwodnienia, stanu poboczy czy kondycji obiektów inżynierskich, znajdujących się w ciągu drogi. W Systemie Oceny Stanu Nawierzchni rokrocznie zbierane są dane o następujących cechach eksploatacyjnych nawierzchni:
Poszczególne parametry stanu nawierzchni są wyznaczane na podstawie pomiarów automatycznych i półautomatycznej oceny wizualnej i odnoszone do czterostopniowej klasyfikacji (klasy: A, B, C, D), której znaczenie przedstawia poniższy rysunek.
System Oceny Stanu Nawierzchni SOSN regulują następujące dokumenty:
5. Zarządzenie nr 5 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, z dnia 29 stycznia 2007 roku (pobierz)
6. Wytyczne stosowania Systemu Oceny Stanu Nawierzchni Betonowych /SOSN-B/ (pobierz)
7. Aktualizacja Wytycznych SOSN, związana z wykorzystaniem wyników pomiarów ugięć nawierzchni
Raporty o stanie dróg krajowych
W pierwszym kwartale każdego roku, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad publikuje raport o stanie technicznym nawierzchni zamiejskiej sieci dróg krajowych. Dane zbierane są dzięki prowadzonym systematycznie pomiarom cech eksploatacyjnych nawierzchni w ramach tzw. Systemu Oceny Stanu Nawierzchni „SOSN”.
Kolejne edycję raportów zawierają z reguły rozdziały poświęcone:
Kalendarium aktualizacji zasad systemu SOSN - pobierz
Opracowania związane z rozwojem SOSN: