Utrzymanie zimowe dróg krajowych w Wielkopolsce
20126_3.jpg  Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Poznaniu administruje siecią dróg krajowych na terenie woj. wielkopolskiego z wyłączeniem dróg krajowych na terenie miast na prawach powiatu grodzkiego tj. m. Poznań, Kalisz, Konin, Leszno. W miastach tych utrzymaniem dróg krajowych zajmują się Zarządy Dróg Miejskich.

 


 


Oddział w Poznaniu zarządza siecią 1470 km dróg krajowych, zaś łączna długość dróg krajowych w przeliczeniu na jedną jezdnię po uwzględnieniu odcinków dwujezdniowych wynosi 1600 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem (ZUD) tj. odśnieżanie i zwalczanie śliskości prowadzone są w terenie przez 8 Rejonów, które koordynują i nadzorują wykonanie tych prac poprzez 6 przedsiębiorstw wyłonionych w ramach przetargu na kontrakty czteroletnie.


 Prace zimowego utrzymania na drogach krajowych prowadzone będą wg standardów opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. (Zarządzenie nr 57 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 06.10.2009 w sprawie standardów ZUD krajowych w sez. 2009/2010 dla których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad)


Podobnie jak w latach ubiegłych w sezonie 2009/2010 w całym kraju nie będą utrzymywane drogi w I standardzie.  W Oddziale Poznań drogi krajowe będą utrzymywane  w II podwyższonym, II i III standardzie zimowego utrzymania dróg.


Standard „II podwyższony” wprowadzono na drogach o bardzo dużym natężeniu ruchu
w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg.
Zaliczenie drogi do poszczególnego standardu jest uzależnione od funkcji drogi w układzie połączeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych oraz od obciążenia ruchem kołowym (standard II przy ruchu powyżej 4000 pojazdów na dobę).


II STANDARD Podwyższony (+)
Jezdnia jest odśnieżana a śliskość zimowa likwidowana na całej szerokości i długości drogi. Czas likwidacji śliskości nie powinien przekraczać 4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość. Na jezdni może występować luźny śnieg do 4 godz. lub błoto pośniegowe do 6 godz. Nie należy dopuścić do wystąpienia na jezdni warstwy zajeżdżonego śniegu.


Do standardu II + zaliczonych jest 160 km (+ 110 km druga jezdnia) dróg o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym

II STANDARD
  
Jezdnia jest odśnieżana a śliskość zimowa likwidowana na całej szerokości i długości drogi. Czas likwidacji śliskości nie powinien przekraczać 4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość. Na jezdni może występować luźny śnieg do 4 godz., błoto pośniegowe do 6 godz. a także  warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.


Do standardu II zaliczonych jest 1227 km (+ 20 km druga jezdnia) dróg o dużym znaczeniu komunikacyjnym

III STANDARD
  
Jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości i długości drogi, a śliskość zimowa likwidowana na wybranych odcinkach i miejscach niebezpiecznych (skrzyżowania z innymi drogami, liniami kolejowymi, odcinki o pochyleniu > 4%, przystanki autobusowe itp.) Czas likwidacji śliskości na tych odcinkach i miejscach niebezpiecznych nie powinien przekraczać  6 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość. Na jezdni może występować luźny śnieg do 6 godz., a także  warstwa zajeżdżonego śniegu, "języki śniegowe " lokalne zaspy , utrudniające ruch samochodów.


Do standardu III zaliczonych jest 83 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym


Pojęcia ogólne związane z zimowym utrzymaniem dróg.



  • ŚNIEG LUŹNY - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni jezdni po przejściu pługów  śnieg, który nie został zagęszczony pod wpływem ruchu kołowego.                                   

  • ŚNIEG ZAJEŻDŻONY - jest to nieusunięty lub pozostały na nawierzchni jezdni po przejściu pługów śnieg, który został zagęszczony, ale nie stał się zlodowaciały.

  • NABÓJ ŚNIEŻNY - jest to nieusunięta zlodowaciała lub ubita warstwa śniegu o znacznej grubości (od kilku centymetrów), przymarznięta do nawierzchni jezdni.

  • BŁOTO POŚNIEGOWE - jest to topniejący śnieg pozostały na nawierzchni jezdni po przejściu pługów i posypaniu jej środkami chemicznymi.

  • GOŁOLEDŹ - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej z utworzenia się warstwy lodu grubości do 1.0 mm na skutek opadu mgły roszącej lub deszczu na nawierzchnię o ujemnej temperaturze. Gołoledź występuje przy ujemnej lub nieznacznie wyższej od 00 C temperaturze powietrza. Tak powstała warstwa lodu ma jednakową grubość na całej powierzchni jezdni. Gołoledź występuje wtedy, gdy zaistnieją trzy następujące warunki:
          - temperatura nawierzchni jest ujemna ,
          - temperatura powietrza jest w granicach  -60 C do +10 C,
          - względna wilgotność powietrza jest większa od 85%.

  • LODOWICA - jest to rodzaj śliskości zimowej powstałej w wyniku utworzenia się warstwy lodu grubości do kilku centymetrów z zamarznięcia nieusuniętej z nawierzchni jezdni wody pochodzącej ze stopienia śniegu, lodu lub opadu deszczu, a nad powierzchnią jezdni  temperatura powietrza spadła poniżej 00 C. Im szybsze jest obniżenie temperatury, tym zjawisko lodowicy jest intensywniejsze. Tak powstała warstwa lodu ma zwykle różną grubość na całej powierzchni jezdni.

  • ŚLISKOŚĆ POŚNIEGOWA- jest to rodzaj śliskości zimowej powstającej w wyniku zalegania na jezdni przymarzniętej do nawierzchni pozostałości nie usuniętego ubitego śniegu, pokrywającego ją całkowicie lub częściowo warstewką grubości kilku milimetrów.

  • Szadź – jest to osad atmosferyczny utworzony z ziarenek lodu rozdzielonych pęcherzykami powietrza, powstający z nagłego zamarzania przechłodzonych kropelek wody (mgły lub chmury), gdy temperatura wyziębionych powierzchni jest niższa lub nieznacznie wyższa od 0o C.

Środki jakimi dysponuje Oddział na ZUD w sezonie 2009/2010 są planowane w oparciu o średnie, statystyczne warunki zimowe. Dlatego w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych z zawiejami i zamieciami, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.


W takich przypadkach, panujący na drogach intensywny ruch samochodowy, nie w pełni sprawne pojazdy ciężarowe (np. łyse opony) oraz nerwowe zachowanie się kierowców (omijanie już stojących aut i blokowanie drugiego pasa ruchu) może grozić poważnymi utrudnieniami w ruchu, powstawaniem przerw w komunikacji drogowej i utrudniać lub wręcz uniemożliwiać pracę służbom drogowym w usuwaniu śniegu lub likwidacji gołoledzi.


 


Apel do kierowców o rozsądek i wyobraźnię w takich warunkach


 


SPRZĘT DO ODŚNIEŻANIA DRÓG


I ZWALCZANIA ŚLISKOŚCI ZIMOWEJ


 


Prace związane z ZUD wykonywane są w naszym Oddziale przez 6 specjalistycznych przedsiębiorstw drogowych, z którymi zawarto czteroletnie  kontrakty.


Przedsiębiorstwa te zostały zobligowane do zabezpieczenia niezbędnych ilości i rodzaju sprzętu i materiałów gwarantujących właściwe wykonanie zadań.


Wieloletnie kontrakty gwarantują, że przy zimowym utrzymaniu dróg pracują doświadczeni wykonawcy, którym opłaca się inwestować w nowoczesny, bardziej wydajny sprzęt.


W sezonie zimowym 2009/2010 na drogach krajowych  Wielkopolski przy zimowym utrzymaniu dróg pracował będzie następujący sprzęt:


 


Solarki: szt. 52


Pługi jednostronne: szt. 99


Pługi jednostronne: szt. 10


Pługi o zmiennej geometrii szt. 104


Pługi wirnikowe: szt. 10


Równiarki: szt. 21


Spycharki: szt. 10


Ładowarki do 0,25 m3: szt. 8


Ładowarki od 0,25 m3: szt. 30


W celu zapewnienia lepszej koordynacji prac prowadzonych przy zimowym utrzymaniu dróg, sprzęt do zimowego utrzymania dróg (solarki i pługi) został wyposażony w nadajniki GPS oraz w czujniki posypu i płużenia. Dzięki temu w dowolnym momencie osoby zarządzające akcją  w Rejonie lub w Oddziale będą mogły sprawdzić, gdzie jest dany pojazd, jaką trasę przejechał, a nawet jaką czynność wykonuje. Nowoczesne czujniki powiadamiają bowiem czy pojazd ma opuszczony pług lub włączony wirnik rozsypujący sól.


 


MATERIAŁY DO ZWALCZANIA ŚLISKOŚCI


 


Zwalczanie śliskości zimowej przewidziane jest przede wszystkim przy użyciu środków chemicznych to jest zwilżoną solą lub solanką.


Metodę tą stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. Metoda ta będzie stosowana na drogach utrzymywanych we wszystkich standardach.


W przypadku wystąpienia warunków uniemożliwiających użycie soli dopuszcza się użycie materiałów uszorstniających (mieszanka piasku i soli).


Do zwalczania śliskości zimowej zaplanowano w sezonie 2009/2010


 


            • sól (chlorek sodu NaCl)   - 28000 Mg


            • solanke - roztwór NaCI lub CaCl2 o stężeniu 20 - 25%, - 80 Mg


      • chlorek wapnia techniczny (77 - 80% CaCl2), -


 


Dowiedz się więcej o utrzymaniu  dróg krajowych z Informatora GDDKiA Poznań na temat zasad prowadzenia zimowego utrzymania!


 


Informator GDDKiA na temat zasad prowadzenia zimowego utrzymania


 


źródło:


GDDKiA O/Poznań


15.11.2009