Oddział w Poznaniu zarządza siecią 1470 km dróg krajowych, zaś łączna długość dróg krajowych w przeliczeniu na jedną jezdnię po uwzględnieniu odcinków dwujezdniowych wynosi 1600 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem (ZUD) tj. odśnieżanie i zwalczanie śliskości prowadzone są w terenie przez 8 Rejonów, które koordynują i nadzorują wykonanie tych prac poprzez 6 przedsiębiorstw wyłonionych w ramach przetargu na kontrakty czteroletnie.
Prace zimowego utrzymania na drogach krajowych prowadzone będą wg standardów opracowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie. (Zarządzenie nr 57 Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad z dnia 06.10.2009 w sprawie standardów ZUD krajowych w sez. 2009/2010 dla których zarządcą jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad)
Podobnie jak w latach ubiegłych w sezonie 2009/2010 w całym kraju nie będą utrzymywane drogi w I standardzie. W Oddziale Poznań drogi krajowe będą utrzymywane w II podwyższonym, II i III standardzie zimowego utrzymania dróg.
Standard „II podwyższony” wprowadzono na drogach o bardzo dużym natężeniu ruchu
w celu zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników dróg. Zaliczenie drogi do poszczególnego standardu jest uzależnione od funkcji drogi w układzie połączeń międzynarodowych, krajowych i regionalnych oraz od obciążenia ruchem kołowym (standard II przy ruchu powyżej 4000 pojazdów na dobę).
II STANDARD Podwyższony (+)
Jezdnia jest odśnieżana a śliskość zimowa likwidowana na całej szerokości i długości drogi. Czas likwidacji śliskości nie powinien przekraczać 4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość. Na jezdni może występować luźny śnieg do 4 godz. lub błoto pośniegowe do 6 godz. Nie należy dopuścić do wystąpienia na jezdni warstwy zajeżdżonego śniegu.
Do standardu II + zaliczonych jest 160 km (+ 110 km druga jezdnia) dróg o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym
II STANDARD
Jezdnia jest odśnieżana a śliskość zimowa likwidowana na całej szerokości i długości drogi. Czas likwidacji śliskości nie powinien przekraczać 4 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość. Na jezdni może występować luźny śnieg do 4 godz., błoto pośniegowe do 6 godz. a także warstwa zajeżdżonego śniegu o grubości nie utrudniającej ruchu.
Do standardu II zaliczonych jest 1227 km (+ 20 km druga jezdnia) dróg o dużym znaczeniu komunikacyjnym
III STANDARD
Jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości i długości drogi, a śliskość zimowa likwidowana na wybranych odcinkach i miejscach niebezpiecznych (skrzyżowania z innymi drogami, liniami kolejowymi, odcinki o pochyleniu > 4%, przystanki autobusowe itp.) Czas likwidacji śliskości na tych odcinkach i miejscach niebezpiecznych nie powinien przekraczać 6 godz. od momentu stwierdzenia zjawiska powodującego śliskość. Na jezdni może występować luźny śnieg do 6 godz., a także warstwa zajeżdżonego śniegu, "języki śniegowe " lokalne zaspy , utrudniające ruch samochodów.
Do standardu III zaliczonych jest 83 km dróg o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym
Pojęcia ogólne związane z zimowym utrzymaniem dróg.
Środki jakimi dysponuje Oddział na ZUD w sezonie 2009/2010 są planowane w oparciu o średnie, statystyczne warunki zimowe. Dlatego w przypadku wystąpienia bardzo intensywnych opadów śniegu, połączonych z zawiejami i zamieciami, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD.
W takich przypadkach, panujący na drogach intensywny ruch samochodowy, nie w pełni sprawne pojazdy ciężarowe (np. łyse opony) oraz nerwowe zachowanie się kierowców (omijanie już stojących aut i blokowanie drugiego pasa ruchu) może grozić poważnymi utrudnieniami w ruchu, powstawaniem przerw w komunikacji drogowej i utrudniać lub wręcz uniemożliwiać pracę służbom drogowym w usuwaniu śniegu lub likwidacji gołoledzi.
Apel do kierowców o rozsądek i wyobraźnię w takich warunkach
SPRZĘT DO ODŚNIEŻANIA DRÓG
I ZWALCZANIA ŚLISKOŚCI ZIMOWEJ
Prace związane z ZUD wykonywane są w naszym Oddziale przez 6 specjalistycznych przedsiębiorstw drogowych, z którymi zawarto czteroletnie kontrakty.
Przedsiębiorstwa te zostały zobligowane do zabezpieczenia niezbędnych ilości i rodzaju sprzętu i materiałów gwarantujących właściwe wykonanie zadań.
Wieloletnie kontrakty gwarantują, że przy zimowym utrzymaniu dróg pracują doświadczeni wykonawcy, którym opłaca się inwestować w nowoczesny, bardziej wydajny sprzęt.
W sezonie zimowym 2009/2010 na drogach krajowych Wielkopolski przy zimowym utrzymaniu dróg pracował będzie następujący sprzęt:
Solarki: szt. 52
Pługi jednostronne: szt. 99
Pługi jednostronne: szt. 10
Pługi o zmiennej geometrii szt. 104
Pługi wirnikowe: szt. 10
Równiarki: szt. 21
Spycharki: szt. 10
Ładowarki do 0,25 m3: szt. 8
Ładowarki od 0,25 m3: szt. 30
MATERIAŁY DO ZWALCZANIA ŚLISKOŚCI
Zwalczanie śliskości zimowej przewidziane jest przede wszystkim przy użyciu środków chemicznych to jest zwilżoną solą lub solanką.
Metodę tą stosuje się zapobiegawczo oraz w celu likwidacji cienkich warstw lodu lub śniegu. Metoda ta będzie stosowana na drogach utrzymywanych we wszystkich standardach.
W przypadku wystąpienia warunków uniemożliwiających użycie soli dopuszcza się użycie materiałów uszorstniających (mieszanka piasku i soli).
Do zwalczania śliskości zimowej zaplanowano w sezonie 2009/2010
• sól (chlorek sodu NaCl) - 28000 Mg
• solanke - roztwór NaCI lub CaCl2 o stężeniu 20 - 25%, - 80 Mg
• chlorek wapnia techniczny (77 - 80% CaCl2), -
Dowiedz się więcej o utrzymaniu dróg krajowych z Informatora GDDKiA Poznań na temat zasad prowadzenia zimowego utrzymania!
Informator GDDKiA na temat zasad prowadzenia zimowego utrzymania