Sygnatariuszami porozumienia oprócz olsztyńskiego oddziału GDDKiA były: Gmina Dywity, Miasto Olsztyn, Powiat Olsztyński, Gmina Dobre Miasto, Miasto Lidzbark Warmiński, Powiat Bartoszycki, Powiat Lidzbarski.
Porozumienie jest związane z planami budowy północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna. Dzięki współpracy i wspólnemu finansowaniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Olsztynie będzie mogła zabiegać o włączenie modernizacji obecnej drogi krajowej nr 51 do budowy obwodnicy Olsztyna. Koszt dokumentacji to około 400 tys. zł.
Wybudowanie północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna oznacza przekazanie starego przebiegu drogi krajowej nr 51 samorządom lokalnym. Pozostawienie drogi nr 51 w dotychczasowym kształcie, nawet z powiązaniu z obwodnicą Olsztyna, nie rozwiąże problemów komunikacyjnych terenów położonych na północ od miasta. Znaczna część ruchu lokalnego nadal będzie obsługiwana przez stary przebieg drogi nr 51. Konieczna jest zatem gruntowna przebudowa północnego wylotu z miasta wraz ze zmianą przebiegu drogi w Dywitach. Problem ten, zgłaszany zarówno przez mieszkańców jak i władze samorządowe, znany jest także zarządcy dróg krajowych
w województwie warmińsko-mazurskim. GDDKiA Oddział w Olsztynie może jedynie, w związku budową obwodnicy, wyremontować nawierzchnię drogi, którą przekaże samorządom. Aby przebudować układ komunikacyjny powiązany z obwodnicą, ale wykraczający poza zakres kompetencji i możliwości finansowych GDDKiA, niezbędny jest współudział samorządów z terenów zainteresowanych poprawą rozwiązań komunikacyjnych w północnej części województwa.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Olsztynie zaproponowała samorządom gmin i powiatów położonych wzdłuż drogi krajowej nr 51 zawarcie porozumienia, na mocy którego sfinansują one przygotowanie „Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (etap I i II) przebudowy odcinka drogi krajowej nr 51 od km 76+927 - koniec obwodnicy Spręcowa do km 86+140 – skrzyżowanie ulic Wojska Polskiego i Sybiraków w Olsztynie”. GDDKiA przeprowadzi przetarg, uzyska decyzję środowiskową i podejmie starania włączenia tej dokumentacji do projektu budowy północno-wschodniej obwodnicy Olsztyna współfinansowanej z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.