Nr projektu: SPOT/2.1.3./74/04
Umowa o dofinansowanie nr 48/05 z dnia 14.07.2005 r.
Aneks nr 1 z dnia 15.06.2007 r. do Umowy o dofinansowanie Nr 48/05 z dnia 14.07.2005 r.,
Aneks nr 2 z dnia 06.11.2008 r. do Umowy o dofinansowanie Nr 48/05 z dnia 14.07.2005 r..
Wartość całkowita projektu (zgodnie z aneksem nr 2): 71 317 348 PLN
Wartość dofinansowania UE (zgodnie z aneksem nr 2): 49 308 372 PLN
Droga krajowa nr 17 (popularnie zwana „Szosą Lubelską”) jest drogą o łącznej długości 295 km położoną we wschodniej części Polski w województwach mazowieckim oraz lubelskim. Droga biegnie z Warszawy przez Garwolin, Lublin, Zamość do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebenne. Łączy aglomeracje warszawską oraz lubelską z jednym z najczęściej wykorzystywanych polsko-ukraińskich przejść granicznych. Na odcinkach stanowiących obwodnicę Garwolina, Piask i Hrebenne droga posiada aktualnie status drogi ekspresowej S17.
Podstawowym celem inwestycji było wyeliminowanie z centrum miasta Hrebenne ruchu drogowego w kierunku (i z kierunku) międzynarodowego przejścia drogowego osobowo-towarowego w Hrebennem oraz podniesienie nośności nawierzchni, parametrów użytkowych i odbudowę odwodnienia na odcinku Tomaszów Lubelski-Hrebenne.
Projekt składał się z dwóch części:
Część I obejmowała roboty związane z budową obwodnicy m. Hrebenne w ciągu dk nr 17 na obszarze administracyjnym województwa lubelskiego, powiat Tomaszów Lubelski, na terenie gminy Lubczyca Królewska w m. Hrebenne. Długość obwodnicy to 2,006 km.
Rozbudowa drogi po istniejącym przebiegu przez m. Hrebenne nie była możliwa z uwagi na istniejącą gęstą zabudowę siedliskową oraz ukształtowanie terenu (rzeka Prutnik).
Budowa obwodnicy m. Hrebenne miała na celu wyeliminowanie z centrum tej miejscowości ruchu drogowego w kierunku (i z kierunku) międzynarodowego przejścia drogowego osobowo – towarowego w Hrebennym. Parametry techniczne drogi: klasa techniczna drogi – S; kategoria ruchu – KR4; prędkość projektowa – 80km/h; obciążenie nawierzchni – 115kN/oś.
Część II obejmowała roboty związane z remontem drogi krajowej nr 17 na odcinku Tomaszów Lubelski – Hrebenne, długości 12,13 km. Droga krajowa na tym odcinku prowadzi z Tomaszowa Lubelskiego w kierunku międzynarodowego drogowego przejścia granicznego w Hrebennym.
Stale narastający ruch drogowy wywołał konieczność rozbudowy infrastruktury Drogowego Przejścia Granicznego (budowa terminala) w celu zwiększenia przepustowości przejścia. Sytuacja taka spowodowała konieczność dokonania remontu nawierzchni drogi krajowej Nr 17 na odcinku prowadzącym do przejścia granicznego – w celu poprawienia cech eksploatacyjnych nawierzchni (równość, szorstkość). Parametry techniczne drogi po remoncie: klasa techniczna drogi - Gp; kategoria ruchu – KR4; prędkość projektowa – Vp=80km/h (z ograniczeniami); obciążenie nawierzchni – 115kN/oś.
Budowa obwodnicy m. Hrebenne (część I)
Podczas realizacji kontraktu wykonano roboty budowlane obejmujące m.in.:
Realizacja robót została wykonana zgodnie z warunkami kontraktu. Roboty zakończono 06.01.2008 r.
Remont dk nr 17 na odc. Tomaszów Lubelski – Hrebenne (część II)
W czasie trwania kontraktu wykonano roboty kontraktowe m.in. w następującym zakresie:
1. Roboty przygotowawcze obejmujące:
- rozbiórki i odhumusowanie
2. Roboty zasadnicze obejmujące m.in:
- wykonanie robót ziemnych
- ułożenie i przedłużenie przepustów,
- wykonanie podbudów,
- wykonanie warstw bitumicznych,
- wykonanie odwodnienia pasa drogowego,
3. Roboty wykończeniowe
4. Roboty mostowe polegające na remoncie 2 obiektów mostowych i kładek dla pieszych.
Realizacja robót została wykonana zgodnie z warunkami kontraktu. Roboty zakończono 05.09.2007 r.
Nadzór inżyniera