Obwodnica m. Nowa Sól ( droga Nr 3)
Nowobudowana część obwodnicy Nowej Soli (północne obejście) jest przedłużeniem zrealizowanego w latach 1995-98 r. południowego odcinka obwodnicy. W przyszłości stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S3.


Realizacja inwestycji pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta Nowa Sól, a co za tym idzie: obniży poziom emisji spalin i hałasu w mieście oraz zapewni wyższy standard podróżowania i poprawi bezpieczeństwo ruchu na drodze.

Koszt przygotowania inwestycji wyniósł ok. 14,5 mln zł. Drogę klasy „S” długości 15,2 km
i nośności 115 kN/oś wybuduje konsorcjum: PBK „ABM” Sp. z o.o. Legnica/PRD Lubartów S.A./PPRM S.A. Płock za kwotę 137,7 mln zł w ciągu 24 miesięcy.

Trasa administracyjne położona jest na terenie województwa lubuskiego i przebiega przez teren gminy Zielona Góra, Otyń i Nowa Sól oraz teren miasta Nowa Sól. Droga została zaprojektowana na terenach oddalonych od osiedli mieszkaniowych. Jedynie w rejonie Ługowa wystąpiła potrzeba osłonięcia dwóch budynków mieszkalnych ekranami akustycznymi.

Trasa biegnie od istniejącego węzła „Racula” przez m. Niedoradz do zrealizowanego już południowego obejścia Nowej Soli. W miejscu połączenia części północnej z południową powstanie dwupoziomowy węzeł drogowy „Nowa Sól”, a w okolicach Niedoradza pas włączenia i wyłączenia umożliwiający skomunikowanie obwodnicy z istniejącą drogą krajową nr 3.

W ramach tej inwestycji wybudowane zostaną 2 mosty (przez rzekę Śląska Ochla i przez rzekę Czarna Struga) i 7 wiaduktów:

1. nad obwodnicą, w ciągu drogi powiatowej nr 213 Zatonie – Zabór
2. nad obwodnicą, w ciągu drogi powiatowej nr 219 Ługi – Konradowo
3. nad obwodnicą, w ciągu drogi gminnej Nowa Sól – Czesław
4. nad obwodnicą, w ciągu drogi gminnej Nowa Sól – Stary Staw
5. nad obwodnicą dla połączenia m. Lubieszów z miastem Nowa Sól
6. nad obwodnicą w ciągu drogi wojewódzkiej nr 297 Jelenia Góra – Nowa Sól na węźle „Nowa Sól”
7. nad istniejącą i projektowaną drogą nr 3 w ciągu drogi powiatowej nr 245 Sucha - Ługowo.

Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w sposób umożliwiający w przyszłości dobudowę drugiej jezdni drogi szybkiego ruchu S-3.

W ramach budowy nowej obwodnicy zostanie wykonana odnowa nawierzchni drogi krajowej nr 3 na południowej obwodnicy Nowej Soli.