Budowa aut ...
Budowa autostrady A2 Konin-Dąbie to zadanie wielopłaszczyznowe, do którego zaangażowano specjalistów wielu branż. Autostradę projektowały trzy biura projektowe, a oprócz dwóch głównych konsorcjów wykonawczych zatrudniono kilkadziesiąt firm podwykonawczych.

Podstawowy zakres robót związanych z budową autostrady A2 na odcinkach Konin-Koło i Koło-Dąbie:


 


§               budowa 45,5 km autostrady z robotami ziemnymi i obiektami przygotowanymi pod trzeci pas ruchu;


§               budowa 48 obiektów mostowych,


          w tym:


§         9 obiektów w ciągu autostrady (6 mostów autostradowych i 3 wiaduktów autostradowych)


§         26 wiaduktów drogowych


§         4 mostów drogowych


§         5 przejazdów gospodarczych pod autostradą


§         2 wiaduktów ekologicznych


§         1 kładki dla pieszych


§         1 przepustu autostradowego


§               budowa 6 miejsc obsługi podróżnych (MOP) w miejscowościach Kuny, Leonia, Łęka, Police, Sobótka i Cichmiana;


§               budowa Obwodu Utrzymania Autostrady w miejscowości Żdżary;


§               wyprodukowanie i wbudowanie blisko 900 tys. Mg mieszanek mineralno-bitumicznych;


§               wykonanie 2,3 mln m3 wykopów;


§               wykonanie 4,9 mln m3 nasypów;


§               przebudowa łącznie blisko 200 km urządzeń obcych kolidujących z robotami.


 


Podstawowe parametry techniczne autostrady


Prędkość projektowa - 120 km/h


Klasa techniczna drogi - „A”


Kategoria ruchu - KR6


Obciążenie - 115 kN/oś


Szerokość jezdni - dwa pasy po 3,75 m, tj. 7,5 m


Szerokość pasa awaryjnego - 3,0 m


Szerokość korony - 36,0 m


Szerokość pasa dzielącego - 11,5 m + 2 x 0,5 m


Szerokość pobocza gruntowego - 1,25 m


Skrajnia obiektów - 4,7 m


 







Konstrukcja jezdni autostrady


 

 







§         warstwa ścieralna gr. 4 cm z mieszanki SMA 0/11,2 mm


§         warstwa wiążąca gr. 9 cm z betonu asfaltowego 0/20 mm


§         warstwa podbudowy zasadniczej gr. 13 cm z mieszanki EME 0/16 mm


§         warstwa podbudowy pomocniczej gr. 22 cm z kruszywa łamanego o uziarnieniu ciągłym 0/31,5 mm stabilizowanego mechanicznie


§         grunt stabilizowany cementem gr. 20 cm


§         warstwa mrozoochronna gr. 27 cm z kruszywa 0/63mm


 


Działania na rzecz środowiska naturalnego:


·         Ustawienie ponad 8,2 km ekranów dźwiękochłonnych;


·         Wykonanie łącznie 34 przepustów dla drobnych zwierząt;


·         Wykonanie 2 wiaduktów ekologicznych nad autostradą dla większych zwierząt;


·         Wykonanie ponad 8 km ekranów zabezpieczających dla ochrony ok. 200 gatunków ptaków żyjących w granicach obszarów specjalnej ochrony w sieci „Natura 2000”;


·         tzw. działania kompensacyjne (w związku z przejściem autostrady przez obszary sieci Natura 2000”) mające na celu ochronę cennych gatunków ptaków w ich naturalnych ostojach:  (1) zawieszenie 200 skrzynek lęgowych, (2) renaturyzacja obiegu wody w centralnej części Doliny Konińskiej;


·         Wykonanie obiektów mostowych nad rzekami i ciekami wodnymi w taki sposób, aby umożliwić zwierzętom swobodne przemieszczanie się pod obiektami wzdłuż dolin rzecznych.


 


Finansowanie


Budowa autostrady A2 współfinansowana jest przez:


Ø      Unię Europejską w ramach Funduszu Spójności (planowany udział Funduszu Spójności: 82%),


Ø      Europejski Bank Inwestycyjny w ramach pożyczki,


Ø      budżet państwa.


 


Autostradę A2 Konin-Dąbie projektowali:


 


BIURA   PROJEKTOWE


 


Odcinek Konin – Koło


Konsorcjum Transprojekt Gdański sp. z o.o. / Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" sp. z o.o.


 


Odcinek Koło - Dąbie


Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt” Sp. z o.o.


(obecnie: Scott Wilson Sp. z o.o.)


 


PROJEKTANCI ważniejszych obiektów:


 



  1. Autostrada

 


Konin-Koło:


inż. Stanisław Dobranowski (Krakowskie Biuro Projektów Dróg i Mostów "Transprojekt" sp. z o.o), km 257+560 – 271+000


mgr inż. Zenon Ryż (Transprojekt Gdański sp. z o.o.), km 271+000 – 285+000


 


Koło-Dąbie:


inż. Krzysztof Rabiega (Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt” Sp. z o.o), km 285+000 + 303+145,32


 



  1. WD 161 w km 282+631,87 (wiadukt o konstrukcji łukowej podwieszanej, w ciągu drogi wojewódzkiej Kościelec-Kalisz):

mgr inż. Ewa Kordek (Transprojekt Gdański sp. z o.o.)


 



  1. Obiekty mostowe na odcinku Koło-Dąbie:

główny projektant – mgr inż. Tomasz Bączyk (Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt” Sp. z o.o.)


 



  1. KP 168B w km 287+368 (kładka dla pieszych łącząca MOP-y „Police” i „Łęka”):

mgr inż. Krzysztof Fidler (Poznańskie Biuro Projektów Dróg i Mostów „Transprojekt” Sp. z o.o.)


 


 


WYKONAWCY


 


Odcinek  Konin - Koło:


Konsorcjum


Strabag AG / Mota-Engil, Engenharia e Construcao, S.A.


 


Odcinek Koło – Dąbie:


Konsorcjum


Strabag AG / Mota-Engil, Engenharia e Construcao, S.A. / Hermann Kirchner GmbH & Co.KG Bauunternehmung


 


 


Główni PODWYKONAWCY


 



  • Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mostar Sp. z o.o.: obiekty mostowe na odcinku Konin-Koło

  • Konsorcjum MOSTMAR: WD 161 (wiadukt o konstrukcji łukowej podwieszanej, w ciągu drogi wojewódzkiej Kościelec-Kalisz)

  • Hochtief Polska Sp. z o.o.: obiekty mostowe na odcinku Koło-Dąbie

  • POLBUD-Pomorze: wzmocnienie podłoża gruntowego

  • STALPRODUKT S.A.: stalowe bariery drogowe i mostowe

  • P.P.U.H. ERPLAST: oznakowanie pionowe

  • Konsorcjum GRAWIL i Zakład Inżynierii Ruchu TECHOM: oznakowanie poziome