Dane statystyczne

Podstawowe dane statystyczne o mostach w Polsce.



Dane statystyczne

1. Podstawowe dane statystyczne o drogowych obiektach inżynierskich zarządzanych przez GDDKiA

 

Na sieci dróg publicznych o długości całkowitej prawie 420 tys. km znajduje się prawie 36 tys. obiektów mostowych i tuneli o łącznej długości ponad 1020 tys. m.
Natomiast na sieci dróg krajowych (DK) zarządzanych przez GDDKiA

  • o całkowitej długości ponad 19,3 tys. km jest ponad 7 tys. obiektów mostowych
  • o łącznej długości ponad 400 tys. m i powierzchni ponad 5,6 mln m2. 

Statystycznym obiektem w roku 2016 na DK zarządzanych przez GDDKiA jest most: 

  • o długości 56,19 m, 
  • powierzchni 771,35 m2 
  • i szerokości 13,72 m.

Wśród ogólnej liczby obiektów mostowych zarządzanych przez GDDKiA ponad 250 to obiekty o długości większej niż 200 m. W ciągu dróg krajowych nie ma obecnie przepraw promowych oraz z mostów pływających.
    
Ponadto GDDKiA zarządza ponad 18,08 tys. przepustami na sieci dróg krajowych, w tym 4870 szt. o świetle otworu równym lub większym niż 150 cm.

 

2. Charakterystyka drogowych obiektów mostowych zarządzanych przez GDDKiA

Jako najstarszy obiekt mostowy użytkowany na drogach zarządzanych przez GDDKiA, w naszej ewidencji, figuruje obiekt w miejscowości Lubań, na drodze krajowej nr 30 o długości 7,90 m, którego elementem konstrukcji jest wybudowane 
w 1861 roku sklepienie łukowe.

 

Na poniższych wykresach zobrazowano infrastrukturę mostową będącą obecnie w zarządzie GDDKiA. Dokonano klasyfikacji i podziałów obiektów przyjmując jako kryteria porównawcze wiek obiektu ( zestawienia zawarte na wykresach 1, 2 i 3), rodzaj obiektu (wykresy 4) oraz główny materiał konstrukcyjny (wykresy 5 i 6).

 

3. Zestawienia obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych na drogach krajowych w oddziałach GDDKiA

Strukturę podziału obiektów mostowych, tuneli i przejść podziemnych na drogach krajowych z przyporządkowaniem obiektów do poszczególnych oddziałów GDDKiA zestawiono w tablicach 2 i 3 przyjmując podział obiektów z uwagi na materiał konstrukcyjny w aspekcie liczby oraz łącznej powierzchni obiektów.