Budowa obwodnicy m. Międzyzdroje w ciągu drogi krajowej nr 3


Nazwa: Budowa obwodnicy m. Międzyzdroje w ciągu drogi krajowej nr3

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowośę: Międzyzdroje

Opis:

  • stan przed inwestycją

      Objęty projektem odcinek drogi krajowej nr 3 przebiega przez Woliński Park Narodowy i lasy, stanowiące jego otulinę oraz przecina dolinę Kanału Zdrojowego, jest poważną barierą oddzielającą miasto od miejscowości Zalesie, Wicko, Wapnica i Lubin. Na odcinku objętym projektem brak było przepustów dla zwierząt, co z kolei ze względu na duże natężenie ruchu, stanowiło istotna barierę ekologiczną. Ze względu na falisty teren istniejąca trasa była kręta, o małych promieniach łuków poziomych i pionowych, co powodowało ograniczenie widoczności, a w konsekwencji - dopuszczalnej prędkości nawet do 40 km/h. Dodatkowe utrudnienia w ruchu powodowały jednopoziomowe skrzyżowania z drogą powiatową do Wapnicy i drogą wojewódzką nr 102 do Międzyzdrojów. Droga krajowa Nr 3 jest elementem sieci dróg międzynarodowych (E65) łącząc przeprawy promowe Ystad-Świnoujście z siecią. dróg krajowych i południem Europy. W miesiącach letnich obciążona jest dużym ruchem turystycznym
      Przebudowa drogi krajowej nr 3 na docinku od km 12+006 do km 14+970 stanowiła kontynuację prac prowadzonych podczas przebudowy odcinka przechodzącego przez teren Wolińskiego Parku Narodowego, budowy obwodnicy Dargobądza oraz budowy obwodnicy Wolina. Wykonany został węzeł drogowy umożliwiający bezkolizyjny przejazd relacji Świnoujście – Międzyzdroje nad drogą krajową Nr 3 w km 12+850. Bezkolizyjny ruch lokalny Międzyzdroje – Wapnica w km 13+720 odbywa się będzie pod estakadą w ciągu projektowanego odcinka drogi krajowej nr 3.

      Międzyzdroje - 1th.jpg 

  • ogólny opis zadania

      Główne cele inwestycji:

       poprawa parametrów technicznych drogi (podniesienie nośności nawierzchni do 115 kN/oś),
       zwiększenie przepustowości drogi,
       korekta przebiegu trasy w planie ze względu na poprawę bezpieczeństwa i płynności ruchu,
       umożliwienie bezkolizyjnych relacji drogowych,
       poprawa stanu nawierzchni,
       zmniejszenie zaburzeń w środowisku poprzez zachowanie stosunków hydrotechnicznych i utrzymanie swobodnych przejść dla zwierząt, co zapewni projektowana estakada,
       zapewnienie bezkolizyjnego przejścia dzikich zwierząt pod drogą ekspresową (budowa wiaduktu położonego na terenie lasów WPN).

      Węzeł „Międzyzdroje” zapewnił bezkolizyjny ruch na trasach: Świnoujście – Szczecin (droga krajowa nr 3), Świnoujście – Międzyzdroje (nad drogą krajową nr 3), Szczecin – Międzyzdroje. Na istniejącym skrzyżowaniu drogi krajowej nr 3 i drogi wojewódzkiej nr 102 powstało rondo czterowlotowe. Bezkolizyjny ruch lokalny na kierunku Międzyzdroje – Wapnica odbywa się od ronda po starej trasie drogi krajowej nr 3 (ul. Wolińska) i dalej drogą powiatową nr 41101 (ul. Nadbrzeżna) pod estakadą w ciągu nowej trasy drogi krajowej nr 3. Z drogi głównej wyłączony został ruch obsługujący przyległe tereny poprzez zaprojektowanie dróg gospodarczych, z których jedna przebiega pod estakadą. Na odcinku drogi krajowej nr 3 przechodzącym przez Woliński Park Narodowy, nastąpiły korekty trasy polegające na zwiększeniu promieni łuków poziomych. Niewykorzystane odcinki drogi w tym rejonie przeznaczono do rekultywacji. Na terenie lasów Wolińskiego Parku Narodowego powstał budowę wiadukt ekologiczny oraz dwa przepusty jako przejścia dla zwierząt pod drogą krajową. Dostępność do drogi została ograniczona przez odpowiednie wygrodzenia. Całkowita długość odcinka drogi krajowej nr 3 po nowej trasie wynosi 2964 m, w tym estakada długości 280.2 m oraz wiadukt ekologiczny długości 42,2 m. Łączna długość łącznic na węźle „Międzyzdroje” wnosi 1490,3 m, a długość dróg obsługującychto 1580,10 m. Przebudowane zostały również fragmenty dróg: wojewódzkiej nr 102 (ul. Nowomyśliwska) – 65,0 m, ul. Wolińska – 100,0 m, powiatowej nr 41101 (ul. Nadbrzeżna) – 150,0 m.
      Inwestycja znacząco wpłynęła na polepszenie warunków i bezpieczeństwo ruchu zarówno tranzytowego, jak i lokalnego, co ma istotne znaczenie szczególnie w okresach nasilenia ruchu turystycznego.


      Międzyzdroje - 2th.jpg 

  • główne parametry techniczne

      - klasa drogi: S
      - prędkość projektowa: 80 km/h
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
      - przekrój:

      • liczba jezdni: 1
      • ilość pasów ruchu na jezdni: 2
      • szerokość pasa ruchu: 3,5 m
      • szerokości nawierzchni: 7,0 + 2*2,0 m

      Długość całego odcinka objętego przebudową wyniosła 2,964 km.

      Zakres robót:

      • część drogowa
      - przebudowa drogi głównej na długości 2,964 km
      - budowa bezkolizyjnego węzła „Międzyzdroje”
      - budowa ronda czterowylotowego
      - budowa drogi gospodarczej
      • część mostowa
      - budowa estakady o dł. 280 m
      - budowa wiaduktu o dł. 40 m
      • część branżowa
      - przebudowa linii energetycznych
      - przebudowa kablowych linii telekomunikacyjnych
      - przebudowa gazociągu wysokiego ciśnienia


      Wykonawca projektu budowlanego:
      Transprojekt Gdański Sp. z o.o.

      Nadzór inwestorski pełniła firma:
      "Lafrentz – Polska” Sp. z o.o."

      Prace prowadziła firma:
      Hermann Kirchner Bauunternehmung GmbH Sp. z o.o.

      Okres realizacji zadania:
      termin rozpoczęcia robót: 21.11.2006
      termin zakończenia robót: 30.06.2008

      Zadanie było finansowane ze środków Krajowego Funduszu Drogowego