Budowa obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo w ciągu drogi krajowej nr 10
Nazwa: Budowa obwodnicy miejscowości Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo w ciągu drogi krajowej nr 10 Szczecin - Bydgoszcz
Kontrakt Nr: SPOT/2.1.3/77/04
[ http://www.iue.pl/kmz ]
Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie, miejscowości: Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo
Opis:
stan istniejący
Na początku modernizowanego odcinka drogi krajowej nr 10 znajduje się zjazd do stacji benzynowej i dalej na drogę powiatową nr 41-442 Motaniec-Kobylanka. Wzniesienie drogi, łuk poziomy i brak wydzielonych pasów skrętu do stacji i do miejscowości Motaniec, powodują znaczne ograniczenie widoczności, tamowanie przepływu pojazdów, uciążliwości dla ruchu przelotowego stwarzając w ten sposób poważne ryzyko niebezpiecznych kolizji i wypadków drogowych. Na dalszym odcinku istn. droga krajowa nr 10 przechodzi przez miejscowości Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo. Częstym zmianom ulega szerokość nawierzchni bitumicznej od 7.0 m poprzez 8.5 m, 9.0 m do 11.0 m. Wzdłuż całej trasy występują skrzyżowania z drogami: Kobylanka-Motaniec, Kobylanka-Reptowo, Morzyczyn-Jęczydół, Morzyczyn-Reptowo, Zieleniewo-Zagość, Zieleniewo-Kunowo, liczne zjazdy: gospodarcze, do działek siedliskowych, do ośrodków wypoczynkowych i terenów rekreacji położonych nad jeziorem Miedwie oraz zatoki autobusowe. Miejscowości Morzyczyn i Zieleniewo dodatkowo łączy ze Stargardem Szczecińskim ciąg pieszo-rowerowy.
cel i uzasadnienie projektu
W wyniku przebudowy droga krajowa nr 10 uzyska parametry drogi ekspresowej klasy technicznej "S". Obwodnica wraz z przyjętymi rozwiązaniami węzłów i skrzyżowań bezkolizyjnych ma na celu rozdzielenie ruchu lokalnego i ruchu tranzytowego dalekiego zasięgu, co w znacznym stopniu zmniejszy obciążenie ruchem samochodowym w/w miejscowości, poprawi bezpieczeństwo ruchu pieszych i zmotoryzowanych oraz zmniejszy emisję spalin i hałasu.
ogólny opis zadania
Budowa obwodnicy rozpoczyna się w km 32+121 drogi krajowej nr 10. Odejście projektowanej trasy w kierunku północnym przewidziano w okolicy zjazdu do stacji paliw zachowując istniejącą drogę nr 10 jako zjazd do miejscowości Morzyczyn, Kobylanka, Zieleniewo.
Na trasie obejścia usytuowano dwa węzły drogowe "Motaniec" i "Lipnik". Węzeł "Lipnik" docelowo stanowił będzie połączenie obwodnicy m. Kobylanka, Morzyczyn, Zieleniewo z południowym obejściem Stargardu Szczecińskiego.
Na skrzyżowaniu projektowanej obwodnicy z drogą powiatową nr 41-442 Kobylanka - Motaniec określanym jako węzeł "Motaniec" przewidziano budowę węzła dwupoziomowego typu WB. Droga powiatowa przebudowana zostanie na odcinku 445 m i poprowadzona wiaduktem WD1 ponad obwodnicą. Łącznice nr 1, nr 2 i nr 3 zapewniać będą połączenie obu dróg. Do km 34+016,17 projekt przewiduje budowę drogi dwujezdniowej po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Na dalszym odcinku do węzła "Lipnik" zaprojektowano drogę jednojezdniową, która docelowo stanowić będzie jezdnię południową obwodnicy.
Nad obwodnicą przeprowadzone zostaną: wiaduktem WD2 przebudowana na odcinku 477 m droga powiatowa nr 41-440 Reptowo - Kobylanka oraz wiaduktem WD3 przebudowana na odcinku 475 m droga gminna. Natomiast nad drogą powiatową nr 41-443 Miedwiecko - Zagość droga krajowa nr 10 przechodzić będzie wiaduktem WD4.
Rozwiązania sytuacyjne na węźle "Lipnik" uwzględniają docelowy przebieg drogi krajowej nr 10 w kierunku południowej obwodnicy Stargardu Szczecińskiego oraz ostateczny kształt węzła. Za wiaduktem WD5 usytuowano początek łącznicy nr 4 stanowiącej na obecnym etapie projektu przedłużenie obwodnicy o 1.230 m. Budowa kończy się jej włączeniem do drogi krajowej nr 10.
W celu zapewnienia bezkolizyjnego ruchu pieszych i rowerzystów korzystających z istniejącego ciągu pieszo - rowerowego łączącego Morzyczyn i Zieleniewo ze Stargardem Szczecińskim wprowadzono korektę jego trasy.
główne parametry techniczne
droga główna
- klasa drogi: "S"
- prędkość projektowa: 100 km/h
- przewidywany ruch: KR 6
- obciążenie nawierzchni: 115 KN
- szerokość w przekroju dwujezdniowym: 2 x 7,0 m jezdnia + 2 x 2,5 m pasy awaryjne + 3,0 m pas dzielący + 2 x 0,50 m opaski wewnętrzne + 2 x 0,75 (1,25) m pobocza gruntowe
- szerokość w przekroju jednojezdniowym: 7,0 m jezdnia + 2 x 2,0 m pobocza umocnione + 2 x 0,75 (1,25) m pobocza gruntowe
węzły typu WB
węzeł "Motaniec"
łącznice:
- typ: bezpośredni, jednopasowe, jednokierunkowe typ P1
- przewidywany ruch: KR 4
- szerokość: jezdnia 4,5 m + opaski 0,50 m i 1,0 m + pobocza gruntowe 2 x 1.5 m
- prędkość projektowa: 60 km/h
wiadukt - WD1 (nad drogą krajową nr 10 w jej km 33+357)
- klasa obciążenia: "B"
- szerokość: 7,0 m jezdnia + 2,3 m chodnik
- długość: 61 m
- konstrukcja: czteroprzęsłowa z monolitycznej płyty żelbetowej
- posadowienie: bezpośrednie
węzeł "Lipnik"
łącznice:
- typ: bezpośredni, jednopasowe, jednokierunkowe typ P1
- przewidywany ruch: KR 5 i KR 6
- szerokość: jezdnia 4,5 m + opaski 0,50 m i 1,0 m + pobocza gruntowe 2 x 1.5 m
- prędkość projektowa: 60 i 80 km/h
wiadukt - WD5 (w km 38+946 drogi krajowej nr 10)
- klasa obciążenia: "A"
- szerokość: 3 x 3,5 m jezdnia + opaski 0,50 m i 1,0 m
- długość: 56 m
- konstrukcja: trzyprzęsłowa ze sprężonych belek prefabrykowanych typu "Kujan" oraz płyty żelbetowej
- posadowienie: bezpośrednie
obiekty
wiadukt - WD2 (nad drogą krajową nr 10 w jej km 34+843)
- klasa obciążenia: "A"
- szerokość: 6,0 m jezdnia + 1,8 m chodnik
- długość: 59 m
- konstrukcja: czteroprzęsłowa z monolitycznej płyty żelbetowej
- posadowienie: bezpośrednie
wiadukt - WD3 (nad drogą krajową nr 10 w jej km 36+981)
- klasa obciążenia: "B"
- szerokość: 6,0 m jezdnia
- długość: 63 m
- konstrukcja: czteroprzęsłowa z monolitycznej płyty żelbetowej
- posadowienie: bezpośrednie
wiadukt - WD4 (w km 38+946 drogi krajowej nr 10)
- klasa obciążenia: "A"
- szerokość: 7,0 m jezdnia + 2 x 2,0 pasy awaryjne
- długość: 36 m
- konstrukcja: jednoprzęsłowa ze sprężonych belek prefabrykowanych typu "Kujan" oraz płyty żelbetowej
- posadowienie: bezpośrednie
przepusty gospodarcze - PG1 i PG2
- klasa obciążenia: "A"
- światło: 4,5 m x 3,0 m
- długość: 32 m i 39 m
- konstrukcja: prefabrykaty żelbetowe typu dwudzielnego ceowego
- posadowienie: bezpośrednie
drogi
powiatowa nr 41-442 Motaniec - Kobylanka
- klasa drogi: "Z"
- prędkość projektowa: 60 km/h
- przewidywany ruch: KR 4
- szerokość jezdni: 6,0 m i 7,0 m
powiatowa nr 41-440 Reptowo - Kobylanka
- klasa drogi: "G"
- prędkość projektowa: 50 km/h
- przewidywany ruch: KR 2
- szerokość jezdni: 6,0 m
gminna Reptowo - Morzyczyn
- klasa drogi: "L"
- prędkość projektowa: 40 km/h
- przewidywany ruch: KR 1
- szerokość jezdni: 3,5 m
dojazdowe
- klasa drogi: "D"
- prędkość projektowa: 40 km/h
- przewidywany ruch: KR 1
- szerokość jezdni: 3,5 m
wpływ na stan środowiska naturalnego
W ramach projektu zostaną zastosowane urządzenia ochronne (bariery akustyczne, separatory podczyszczające spływające wody opadowe z jezdni), które poprawią stan środowiska (zmniejszenie natężenia hałasu, usunięcie zanieczyszczeń wód opadowych odprowadzanych do naturalnych zbiorników wodnych). Wykonane zostanie obsadzenie nowej drogi zielenią ochronną, a wszystkie materiały z rozbiórki, nadające się do ponownego wykorzystania zostaną wbudowane w drogę. W związku z tym, że projektowana obwodnica przebiega przez tereny zlewni wód jeziora Miedwie przewidziano umocnienie dna rowów betonowymi elementami ścieków korytkowych, prowadząc wody opadowe do projektowanych urządzeń podczyszczających. Po podczyszczeniu wody odprowadzone będą do istniejących rowów melioracyjnych.
W zakresie ochrony środowiska przed hałasem przewiduje się wykonanie izolacyjnych pasów zieleni poprzez obsadzenie pasa drogowego drzewami i krzewami oraz budowę ekranów akustycznych o łącznej długości 2,5 km:
- wysokości min. 3 m od wiaduktu WD1 w kierunku zachodnim przy północnej jezdni,
- wysokości 3,5 m w rejonie skrzyżowania z drogą powiatową Kobylanka - Reptowo po południowej stronie drogi,
- wysokości 4,0 m na odcinku przebiegającym w największym zbliżeniu do zabudowy miejscowości Morzyczyn po południowej stronie drogi.
Zakres robót:
Długość całego odcinka objętego budową wynosi 10 km, w tym droga główna: 8.8 km i łącznica nr 4: 1,2 km.
Zakres robót:
- część drogowa
- budowa drogi głównej o długości 8.772 m
- przebudowa 1.397 m dróg bocznych krzyżujących się z trasą obwodnicy
- korekta trasy istniejącego ciągu pieszo - rowerowego
- budowa odwodnienia - kanalizacja deszczowa wraz z przepustami
- budowa zbiorników odparowujacych, separatorów i osadników
- budowa oświetlenia drogowego
- budowa ekranów akustycznych
- część mostowa
- budowa węzła drogowego typu WB - "Motaniec" (wiaduktu WD1 wraz z łącznicami nr 1, nr 2, nr 3)
- budowa węzła drogowego typu WB - "Lipnik" (wiaduktu WD5 wraz z łącznicami nr 4, nr 5, nr 6)
- budowa wiaduktów drogowych: WD2, WD3, WD4
- budowa dwóch przepustów gospodarczych
- część branżowa
- przebudowa napowietrznych linii energetycznych 220 KV, 110 kV, 15 kV i 0,4 kV
- przebudowa kablowych linii telekomunikacyjnych
- przebudowa podziemnych linii gazowych w/c i s/c
- przebudowa kanalizacji tłocznej
- przebudowa kanalizacji sanitarnej
- wykonanie zespołu obiektów podczyszczania ścieków opadowych
Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
Pracownia Projektowa w Szczecinie
ul. Cyryla i Metodego 9a, 71-522 Szczecin
Okres realizacji zadania:
Termin rozpoczęcia robót: 30.07.2005 r.
Planowany termin zakończenia robót: 29.04.2007 r.
Zadanie realizowane jest przez:
NCC Aktiebolag
Vallgatan 3, 170 80 Solna, Szwecja
Nadzór inwestorski pełnią firmy:
Scott Wilson Kirkpatrick & Co. Ltd. Sp. z o.o. Oddział w Polsce
ul. Rejtana 17, 02-516 Warszawa
oraz
Pracownia Projektowa Dróg i Mostów DIM
ul. Sosnowa 6a,71-468 Szczecin
Finansowanie:
Inwestycja współfinansowana jest w 75% ze środków ERDF (Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) i 25 % z Krajowego Funduszu Drogowego.
|
Plan sytuacyjny |