Modernizacja drogi krajowej Nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy
Modernizacja drogi krajowej Nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy od km 14+970 do km 19+759

Nazwa: Modernizacja drogi krajowej Nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy od km 14+970 do km 19+759.

Kontrakt Nr: 43.1

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowości: Zalesie, Dargobądz

Opis:

  • stan istniejący
      Zrealizowane zadanie wchodzi w zakres inwestycji pn. Przejście przez Woliński Park Narodowy obejmującej:
      - Kontrakt Nr 43.1: "Modernizacja drogi krajowej Nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy od km 14+970 do km 19+759",
      - Kontrakt Nr 43.2: "Modernizacja drogi krajowej nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy. Budowa obwodnicy Dargobądza od km 19+759 do km 22+543",
      - Kontrakt Nr 45: "Rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej Nr 3 Świnoujście - Zalesie od km 10+200 do km 15+000 i Dargobądz - Wolin od km 22+543 do km 26+427".

      Projektem Przejścia przez Woliński Park Narodowy objęta była przebudowa 5 km drogi krajowej nr 3 oraz obejście m. Dargobądz w celu przeniesienia ruchu poza tereny zabudowane. Długość całej inwestycji obejmującej dwa odrębne Kontrakty (43.1 i 43.2) wynosi 7,75 km w tym nowy: 2,8 km jednojezdniowy odcinek obwodnicy. Prowadzona była także rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej nr 3 (Kontrakt nr 45) na odcinku początkowym i końcowym powyższego Przejścia przez Woliński Park Narodowy oraz pomiędzy obejściem Dargobądza i obejściem Wolina.

  • cel i uzasadnienie projektu
      Droga krajowa Nr 3 jest drogą międzynarodową prowadzącą do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z portem w Szczecinie oraz siecią dróg krajowych. Modernizowany odcinek drogi przechodzi przez tereny leśne Wolińskiego Parku Narodowego, Okręgowego Zarządu Lasów Państwowych Nadleśnictwa Międzyzdroje. W celu umożliwienia właściwej komunikacji Świnoujścia z resztą kraju zaprojektowano takie przystosowanie drogi, aby spełniała ona parametry drogi ekspresowej o ruchu bardzo ciężkim.

      Bezpośrednimi celami zadania było:
      - poszerzenie istniejącej nawierzchni bitumicznej,
      - korekta nienormatywnych łuków poziomych,
      - wzmocnienie nawierzchni,
      - poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu,
      - wyeliminowanie zagrożeń ekologicznych.

  • ogólny opis zadania

      Zadanie obejmowało modernizację drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin na odcinku od km 14+970 do km 19+759. Przebudowa polegała na poszerzeniu istniejącej nawierzchni bitumicznej z 7,0 m do 11,0 m oraz wyprofilowaniu istniejącej jezdni warstwą betonu asfaltowego, ułożeniu nowych warstw nawierzchni oraz budowie nowej konstrukcji jezdni na poboczach utwardzonych.
      Wybudowane zostały dwa wiadukty ekologiczne oraz 13 przepustów rurowych spełniających rolę przejścia dla zwierząt.
      Przebudowano także kolidujące sieci i urządzenia uzbrojenia terenu.


  • główne parametry techniczne
      droga główna
      - klasa drogi:
      - prędkość projektowa: 80 km/h
      - kategoria ruchu: KR 6
      - obciążenie nawierzchni: 100 KN/oś
      - szerokość jezdni: 7,0 m jezdnia + 2x2,0 m pobocza utwardzone + 2x0,75 m pobocza gruntowe

      obiekty
      wiadukt ekologiczny w km 16+095
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 13,2 m (w tym: 7,0 m jezdnia + 2x2,0 m pasy awaryjnego postoju + 2x0,5 m pasy bezpieczeństwa)
      - długość: 25,5 m
      - konstrukcja: dwuprzęsłowa uciąglona z prefabrykatów strunobetonowych typu "KUJAN" zespolonych z płytą żelbetową zmiennej grubości
      - posadowienie: bezpośrednie

      wiadukt ekologiczny w km 18+530
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 13,2 m (w tym: 7,0 m jezdnia + 2x2,0 m pasy awaryjnego postoju + 2x0,5 m pasy bezpieczeństwa)
      - długość: 25,5 m
      - konstrukcja: dwuprzęsłowa uciąglona z prefabrykatów strunobetonowych typu "KUJAN" zespolonych z płytą żelbetową zmiennej grubości
      - posadowienie: bezpośrednie

  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Ochrona przed hałasem
      W celu spełnienia wymogów i standardów jakości środowiska w zakresie ochrony przed hałasem ustawiono 120 metrów ekranów akustycznych wysokości 3,0 m.
      Odpady
      Wytworzone podczas prowadzenia prac modernizacyjnych odpady zostały zakwalifikowane jako inne niż niebezpieczne. Nie powodują one zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych.
      Szata roślinna
      W ramach rekompensaty za usunięcie drzew i krzewów kolidujących z robotami nasadzonych zostało 6014 szt. drzew i 1955 szt. krzewów.
      Ścieki opadowe
      Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:

      • wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych drogowych i skarpowych odprowadzających wodę do rowów,
      • udrożnienie istniejących i budowa nowych rowów przydrożnych,
      • budowa kanalizacji deszczowej
      • budowa zespołu podczyszczalni wód deszczowych odprowadzanych z nawierzchni drogi w km 15+480, 16+875, 16+960, 18+512, 18+548, 19+759

      Woda ze ścieków trójkątnych odprowadzana jest do rowów przydrożnych za pomocą ścieków skarpowych. Dno wszystkich rowów umocniono za pomocą betonowych ścieków korytkowych w celu odprowadzenia wód opadowych spływających z jezdni do urządzeń podczyszczających (osadniki i separatory). Dla zachowania ciągłości rowów pod zjazdami ułożono przepusty rurowe o średnicy 40 cm.
      Ochrona WPN
      • budowa wiaduktów ekologicznych spełniających rolę przejścia dla zwierząt w km 16+095 i 18+530
      • budowa 13 przepustów rurowych śr. 100 cm pełniących rolę przejść dla małych zwierząt w km 14+990, 15+280, 15+610, 15+616, 16+662, 16+668, 17+060, 17+445, 17+451, 18+010, 18+890, 19+291, 19+297,
      • ograniczenie dostępności do drogi z przyległych terenów ze względu na projektowany charakter drogi poprzez likwidację części zjazdów do lasu,
      • rekultywacja terenów po rozbiórce istniejącej drogi na obszarach skorygowanego przebiegu trasy,
      • ustawienie po obu stronach drogi parkanu zabezpieczającego przed wtargnięciem zwierząt na jezdnię.

    Zakres robót:
      Łączna długość zmodernizowanej drogi wynosi 4,789 km.

      Zakres robót obejmował:
      - modernizację istniejącej nawierzchni
      - przebudowę istniejących łuków poziomych,
      - wzmocnienie nawierzchni,
      - budowę poboczy umocnionych,
      - budowę 2 wiaduktów ekologicznych,
      - przebudowę odwodnienia drogi,
      - budowę barier ochronnych,
      - budowę ekranów akustycznych,
      - przebudowę urządzeń: energetycznych, telekomunikacyjnych i wodociągowych,
      - wykonanie oznakowania poziomego i pionowego,
      - budowę urządzeń ochrony środowiska (przepusty, o średnicy 100 cm, dla małych zwierząt - 13 szt o długości łącznej 207 m i ogrodzenie siatką całego odcinka drogowego o długości 9.618 m),
      - zieleń drogowa.

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
      Pracownia Projektowa w Szczecinie
      ul. Św. Łukasza 7/8, 71-522 Szczecin

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 02.12.1999 r.
      Termin zakończenia robót: 12.09.2001 r.
      Obiekt oddano do użytku: 05.10.2001 r.

    Zadanie realizowała firma:
      Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych SKANSKA S.A.
      ul. Długa 81/83, 80-831 Gdańsk

    Nadzór inwestorski pełniła firma:
      Lafrentz Polska Sp. z o.o.
      ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań

    Finansowanie:
      Inwestycja była finansowana z budżetu państwa przy współudziale Pożyczki Banku Światowego (tzw. Projekt Dostępu do Portów i Zarządzania Portami 4080-0-1POL - "Pożyczka Portowa") zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską, a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju datowanej na 9 września 1996 roku.
      Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.