Droga krajowa Nr 3 jest drogą międzynarodową prowadzącą do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z portem w Szczecinie oraz siecią dróg krajowych. Przejazd przez obszar zabudowany m. Dargobądz i małe promienie łuków poziomych, szczególnie na końcu miejscowości spowodowały konieczność ograniczenia prędkości pojazdów do 40 km/h. Oprócz zagrożenia dla mieszkańców i utrudnienia dla ruchu pojazdów takie ograniczenie prędkości powodowało zwiększenie skażeń i hałasu niekorzystnego dla mieszkańców miejscowości.
Inwestycja polegała na przeniesieniu ruchu poza tereny zabudowane w celu poprawienia płynności i bezpieczeństwa ruchu na trasie drogi krajowej Nr 3. Jednocześnie zmiana przebiegu drogi wpływa pozytywnie na bezpieczeństwo i warunki życia mieszkańców wsi.
Bezpośrednimi celami zadania było:
- przeniesienie ruchu poza tereny zabudowane,
- poprawa płynności i bezpieczeństwa ruchu na trasie drogi krajowej Nr 3,
- poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu,
- wyeliminowanie zagrożeń ekologicznych.
ogólny opis zadania
Zadanie obejmowało budowę jednojezdniowej obwodnicy miejscowości Dargobądz wraz z poboczami utwardzonymi, budowę dróg zbiorczych długości 1,5 km, systemu odwodnienia z podczyszczaniem wód opadowych oraz ekranów akustycznych. Na początku i końcu obwodnicy wykonano w jednym poziomie dwa skrzyżowania łączące ją z istniejącą drogą.
Wybudowane zostały także dwa wiadukty oraz dwa przepusty ekologiczne w kilometrach: 19+965 i 19+978 spełniające rolę przejść dla małych zwierząt. Nad drogą Nr 3 w km 21+507,64 w ciągu drogi zbiorczej wykonano trójprzęsłowy wiadukt dla obsługi ruchu porzecznego lokalnego, zaś w ciągu obwodnicy powstał jednoprzęsłowy obiekt w km 21+868,17 w miejscu skrzyżowania z drogą powiatową Dargobądz-Mokrzyca Wielka.
Dokonano również nasadzeń zieleni przydrożnej i ochronnej, montażu ogrodzenia w sąsiedztwie lasu oraz przebudowy kolidujących sieci i urządzeń uzbrojenia terenu.
główne parametry techniczne
droga główna
- klasa drogi: "Gp"
- prędkość projektowa: 80 km/h
- kategoria ruchu: KR 4
- obciążenie nawierzchni: 100 KN/oś
- szerokość jezdni: 7,0 m jezdnia + 2x2,0 m pobocza utwardzone + 2x0,75 m pobocza gruntowe
obiekty
wiadukt nad drogą Nr 3 w km 21+507,64 w ciągu drogi zbiorczej
- klasa obciążenia: "C"
- szerokość: 6,80 m
- długość: 56,9 m
- konstrukcja: trójprzęsłowa z prefabrykatów strunobetonowych typu "KUJAN"
- posadowienie: bezpośrednie
wiadukt w ciągu budowanej obwodnicy km 21+868,17
- klasa obciążenia: "A"
- szerokość: 13,2 m
- długość: 16,5 m
- konstrukcja: jednoprzęsłowa z prefabrykatów strunobetonowych typu "KUJAN"
- posadowienie: bezpośrednie
przepusty ekologiczne w km: 19+965 i 19+978
- światło: 3,0 m x 1,5 m
- długość: 18 m
- konstrukcja: skrzynkowa z prefabrykatów żelbetowych ramowych typu "U"
wpływ na stan środowiska naturalnego
Ochrona przed hałasem
W celu spełnienia wymogów i standardów jakości środowiska w zakresie ochrony przed hałasem ustawiono ekrany akustyczne panelowe na poboczach i płytowe przeźroczyste na wiadukcie.
Odpady
Wytworzone podczas prowadzenia prac modernizacyjnych odpady zostały zakwalifikowane jako inne niż niebezpieczne. Nie powodują one zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych.
Szata roślinna
W ramach rekompensaty za usunięcie drzew i krzewów kolidujących z robotami nasadzonych zostało 294 szt. drzew i 2 943 szt. krzewów.
Ścieki opadowe
Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:
- wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych drogowych i skarpowych odprowadzających wodę do rowów,
- udrożnienie istniejących i odbudowa rowów przydrożnych z umocnieniem dna
- budowa kanalizacji deszczowej
- budowę systemu odwodnienia z podczyszczeniem wody opadowej spływającej z jezdni
Woda ze ścieków trójkątnych odprowadzana jest do rowów przydrożnych za pomocą ścieków skarpowych. Dno wszystkich rowów umocniono za pomocą betonowych ścieków korytkowych w celu odprowadzenia wód opadowych spływających z jezdni do urządzeń podczyszczających (osadniki i separatory).
Zakres robót:
Łączna długość nowego odcinka drogi wynosi 2,8 km. Zakres robót obejmował:
Roboty drogowe
- budowę jednojezdniowej obwodnicy wraz z utwardzonymi poboczami
- budowę dwóch skrzyżowań w jednym poziomie na początku i końcu obwodnicy
roboty ziemne:
- wykonanie wykopów 45 667 m3
- wykonanie nasypów 105 395 m3
podbudowy:
- z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie 31 462 m2
- z mieszanek mineralno-bitumicznych 30 923 m2
- ułożenie geotkaniny Bonar 25/25 43 923 m2
nawierzchnie:
- warstwa wiążąca 30 934 m2
- warstwa ścieralna 31 162 m2
- wykonanie systemu odwodnienia z podczyszczaniem wód opadowych
przepusty pod korona drogi 55 m
kanalizacja deszczowa 376 m
separatory 5 szt.
osadniki 5 szt.
- budowę dróg zbiorczych i zjazdów
- montaż ekranów akustycznych
panelowych na poboczach na fundamentach palowych:
- warstwa dolna z paneli żelbetowych 696 m2
- warstwa górna z paneli blaszanych 4 094 m2
płytowych przeźroczystych na wiadukcie:
- z płyt Paraglas 192 m2
- wykonanie ogrodzenia w sąsiedztwie lasu 779 m
- oznakowanie poziome 1 770 m2
- oznakowanie pionowe 185 szt.
- bariery ochronne stalowe 1 684 m
- budowa oświetlenia 290 m
- zieleń drogową 3 237 szt.
Roboty mostowe
- budowę wiaduktu nad drogą Nr 3 w km 21+507,64 w ciągu drogi zbiorczej
- budowę wiaduktu w ciągu obwodnicy w km 21+868,17
- budowę dwóch przepustów ekologicznych
Roboty branżowe
- przebudowę kablowych linii energetycznych NN
- przebudowę kablowych linii telekomunikacyjnych
- przebudowę podziemnych linii wodociągowych
Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
Pracownia Projektowa w Szczecinie
ul. Cyryla i Metodego 9a, 71-522 Szczecin
Okres realizacji zadania:
Termin rozpoczęcia robót: 03.05.2002 r.
Termin zakończenia robót: 30.06.2003 r.
Obiekt oddano do użytku: 14.07.2003 r.
Zadanie realizowała firma:
BUDIMEX DROMEX S.A.
ul. Stawki 40, 01 - 040 Warszawa
Nadzór inwestorski pełniła firma:
Lafrentz Polska Sp. z o.o.
ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań
Finansowanie:
Inwestycja była finansowana z budżetu państwa przy współudziale Pożyczki Banku Światowego (tzw. Projekt Dostępu do Portów i Zarządzania Portami 4080-0-1POL - "Pożyczka Portowa") zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską, a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju datowanej na 9 września 1996 roku.
Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.