Budowa obwodnicy miejscowości Sławno



Nazwa: Budowa obwodnicy miejscowości Sławno w ciągu drogi krajowej nr 6

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie, miejscowość: Sławno

Opis:

  • stan istniejący
      Miasto Sławno jest najdalej na wschód wysuniętym miastem województwa zachodniopomorskiego, przez które przebiega droga krajowa Nr 6. Jest to podstawowy szlak komunikacyjny pomiędzy bliskimi aglomeracjami Słupska i Koszalina, oraz dalszymi Szczecina i Gdańska. Obecnie długość przejazdu przez główne ulice miasta charakteryzujące się małymi promieniami łuków poziomych wynosi 4,1 km. W ciągu tej drogi na terenie miasta Sławno występują dwa wiadukty kolejowe o zaniżonej skrajni (3,1 i 3,6 m) oraz most na rzece Moszczenicy stanowiący jedyne połączenie pomiędzy dwoma częściami miasta. Ponadto ze względu na brak zachowanej skrajni pod wiaduktami ruch pojazdów wielkogabarytowych odbywa się objazdem, bardzo utrudniając przejazd przez miasto.
  • cel i uzasadnienie projektu
      Konstrukcja nawierzchni, jej niewystarczające parametry techniczne (nośność, szerokość) oraz zły stan techniczny nie odpowiadają wymogom dzisiejszego ruchu drogowego. Nie spełniają również wymogów UE i NATO.
      Miasto Sławno poprzez ograniczenia transportowe traci, co roku na atrakcyjności inwestycyjnej, (mimo, iż posiada opracowane plany miejscowe na lokalizację strefy przemysłowej o obszarze ok. 80 ha, uzbrojonym we wszelkie elementy infrastruktury technicznej), co powoduje stopniową degradację istniejącego przemysłu i stopniowy upadek działających przedsiębiorstw.
      Budowa obwodnicy dla miasta Sławno spowoduje otwarcie nowych przestrzeni w kompleksach przemysłowych i otworzy miasto komunikacyjnie. Realizacja tego zamierzenia to jeden z pewnych sposobów na ożywienie gospodarki i rozwiązanie lokalnych problemów społecznych, jakim jest duże bezrobocie. Zwiększy się także atrakcyjność terenów inwestycyjnych położonych w części południowej miasta.
      Wyniesienie ruchu tranzytowego z głównej ulicy miasta Sławno na obwodnicę polepszy bezpieczeństwo ruchu, zmniejszając tym samym wypadkowość na ww. odcinku.

      Cel bezpośredni projektu:
        - rozwiązanie problemu komunikacyjnego miasta wobec stale rosnącego tranzytu
        - zapewnienie parametrów przejazdu pojazdów, bez obecnie istniejących ograniczeń tj. wiadukty kolejowe o zaniżonej skrajni 3,1m i 3,6 m oraz most na rzece Moszczenicy
        - trasa przejazdu ulegnie skróceniu o 1,3 km, a tym samym ulegnie skróceniu czas przejazdu
        - poprawa stanu nawierzchni oraz bezpieczeństwa ruchu kołowego
        - poprawa stanu środowiska poprzez zastosowanie ekranów akustycznych oraz urządzeń podczyszczających wodę spływającą z drogi
        - poprawa parametrów ruchu na drodze:
        • podniesienie nośności nawierzchni,
        • zwiększenie szerokości nawierzchni,
        • zwiększenie przepustowości drogi,
  • ogólny opis zadania

      Długość planowanej obwodnicy to 2,8 km. Inwestycja ta pociągnie za sobą wiele zmian w systemie komunikacyjnym miasta: budowę bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych, przebudowę skrzyżowań z ulicami Koszalińską, Gdańską, Polanowską, Mireckiego oraz budowę obiektów inżynierskich.
      Projektowana trasa rozpoczyna się w km roboczym 0+000 (km 180+800 drogi krajowej nr 6) na ul. Koszalińskiej a kończy w km roboczym 2+621 (km 184+648 drogi krajowej nr 6) na ul. Gdańskiej. W km 0+360 zaprojektowany został węzeł drogowy typu WB (półkoniczyna o ćwiartkach przyległych). Na drodze głównej wprowadzone zostaną dodatkowe pasy ruchu włączenia i wyłączenia. W rejonie węzła nastąpi korekta przebiegu ulicy Polanowskiej, a przejazd drogi wojewódzkiej nr 205 nastąpi nad drogą krajową nr 6. Zadanie obejmuje budowę dwóch mostów: w km 0+951 powstanie most na Kanale Miejskim oraz w km 1+630 most na rzece Wieprza. Wybudowane zostaną również: w km 1+369 przejazd drogowy Kąpielowa, w km 1+827 przejście dla pieszych Strzelnica oraz w km 2+275 przepust na Kanale Młyńskim. Zaprojektowane zostało także trójramienne skrzyżowanie skanalizowane w km 2+450.
      W ramach inwestycji przewidziano w km 183+534 istniejącej drogi krajowej nr 6 remont mostu nad rzeką Wieprza. Analiza stanu technicznego tego wybudowanego w 1945 roku mostu żelbetowego o konstrukcji belkowo - rusztowej z monolityczną płytą pomostu wskazała na konieczność jego remontu.

  • główne parametry techniczne
      droga główna
      - klasa drogi: "G"
      - prędkość projektowa: 60 km/h
      - przewidywany ruch: KR 4
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN
      - szerokość jezdni: 7,0 m + obustronne opaski 2 x 0,50 m

      węzeł
      - typ węzła: WB
      - klasa drogi: "GP"
      - prędkość projektowa: 60 km/h
      - przewidywany ruch: KR 4
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN
      - szerokość jezdni: 7,0 m + obustronne opaski 2 x 0,50 m
      - łącznice: jednopasowe szerokości min. 5,0 m i dwupasowe szerokości min. 7,0 m

      obiekty
      wiadukt - węzeł Polanowska
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 8,5 m jezdnia drogi głównej + 1,25 m pas rozdziału + 2,5 m ścieżka rowerowa + 1,5 m chodnik
      - długość: 34 m
      - konstrukcja: jednoprzęsłowa z belek prefabrykowanych sprężonych typu T z żelbetową płytą współpracującą
      - posadowienie: za pośrednictwem pali dużych średnic (1500 mm)

      most na kanale miejskim
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 7,0 m jezdnia drogi głównej + 1,6 m pas rozdziału + 4,5 m jezdnia drogi bocznej + 2 x 1,1 kapy chodnikowe
      - długość: 33 m
      - konstrukcja: jednoprzęsłowa stalowa sześciodźwigarowa z żelbetową płytą współpracującą

      przejazd drogowy - ul. Kąpielowa
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 7,0 m jezdnia + 1,0 m i 2,0 m chodniki
      - długość: 11 m
      - konstrukcja: ramowy tunel żelbetowy

      most na rzece Wieprza
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość: 7,0 m jezdnia drogi głównej + 1,6 m pas rozdziału + 4,5 m jezdnia drogi bocznej + 2 x 1,1 kapy chodnikowe
      - długość: 31 m
      - konstrukcja: jednoprzęsłowa stalowa sześciodźwigarowa z żelbetową płytą współpracującą

      przejście dla pieszych - Strzelnica
      - szerokość: 4,5 m
      - długość: 23 m
      - konstrukcja: stalowa typu Multi Plate MB-20

      przepust na kanale Młyńskim
      - długość: 25 m
      - konstrukcja: stalowa o średnicy 1500 mm

      drogi boczne
      - klasa drogi: "D"
      - prędkość projektowa: 30 km/h
      - przewidywany ruch: KR 1
      - szerokość jezdni: zmienna od 3,5 m do 6,0 m

      remontowany most nad rz. Wieprza
      - długość mostu: 31 m
      - konstrukcja: belkowo - rusztowa (4 belki ciągłe dwuprzęsłowe o zmiennej wysokości) z monolityczna płyta pomostu
      - szerokość: 6,90 m jezdnia + 2 x 1,25 m chodniki
  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Projektowane obejście drogowe nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla wód podziemnych ujmowanych studniami ujęć w miejscowości Sławno. Negatywne skutki projektu dla środowiska zostaną wyeliminowane na etapie realizacji projektu poprzez:
      - budowę separatorów w celu podczyszczania ścieków spływających z powierzchni dróg,
      - zastosowanie osłon terenu z zieleni izolacyjnej w celu ochrony przed negatywnym wpływem emisji spalin na jakość powietrza,
      - wykonanie ekranów akustycznych i stosowanie osłon terenu z zieleni izolacyjnej w celu ochrony przed uciążliwym oddziaływaniem hałasu.


    Zakres robót:
      Długość całego odcinka objętego budową wynosi 2,8 km, w tym 2,6 km drogi głównej i budowa 6 obiektów oraz remont 1 istniejącego mostu.

      Zakres robót:
    • część drogowa
      - budowa drogi głównej o długości 2,6 km
      - budowa skrzyżowania skanalizowanego - trójramiennego
      - wykonanie ekranów akustycznych
      - korekta ul. Polanowskiej z przesunięciem jej w kierunku zachodnim
      - budowa oświetlenia drogowego
      - budowa odwodnienia - kanalizacja deszczowa wraz z przepustami

    • część mostowa
      - budowa węzła drogowego typu WB
      - budowa mostu przez Kanał Miejski
      - budowa mostu przez rzekę Wieprza
      - budowa przejazdu drogowego - ul Kąpielowa
      - budowa przepustu na Kanale Młyńskim
      - budowa przepustu dla pieszych
      - remont mostu nad rzeką Wieprza

    • część branżowa
      - przebudowa kablowych linii energetycznych
      - przebudowa kablowych linii telekomunikacyjnych
      - przebudowa podziemnych linii wodociągowych
      - przebudowa podziemnych linii gazowych

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      Zakład Projektowania "DROMOST"
      ul. Limanowskiego 4/1, 60-743 Poznań

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 25.05.2005 r.
      Planowany termin zakończenia robót: 30.09.2006 r.

    Zadanie realizowane jest przez:
      BUDIMEX DROMEX S.A.
      ul. Stawki 40, 01-040 Warszawa

    Nadzór inwestorski pełni firma:
      Laftentz Polska Sp. z o.o.
      ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań

    Finansowanie:
      Inwestycja finansowana będzie w całości przez Budżet Państwa.