Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3
Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067

Nazwa: Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067.

Kontrakt Nr: 91

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowość: Wolin.

Opis:

  • stan istniejący
      Ta inwestycja wieloletnia wpisana do Ustawy Budżetowej w 2002 r. obejmowała swym zakresem dwa zadania:
      - Kontrakt Nr 91.1 "Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067. Budowa mostu przez rzekę Dziwnę."
      - Kontrakt Nr 91.2 "Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067. Budowa obwodnicy, estakady i wiaduktu."

  • cel i uzasadnienie projektu
      Droga krajowa Nr 3 jest drogą międzynarodową do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z siecią dróg krajowych. Jako główna ulica miasta Wolin stwarzała zagrożenie i uciążliwość dla kierowców i pieszych, warunki techniczne na drodze spowodowały ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h. Dodatkowym utrudnieniem przejazdu przez miasto jest obrotowy most na rzece Dziwna - otwarcie mostu dla żeglugi na rzece powodując kilkakrotne zamknięcie ruchu w ciągu doby.
      W związku z tym zaistniała potrzeba budowy obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej Nr 3 jako drogi ekspresowej wraz z budową estakady od ul. Kolejowej do ul. Prostej, mostu przez rz. Dziwnę i wiaduktu nad drogą wojewódzką Nr 41112 Wolin-Kamień Pomorski oraz przebudowę dróg i ulic bocznych, budowę dróg łącznikowych, drogi manewrowej i stanowisk autobusów.

    Zakres robót:
      Inwestycja obejmowała budowę 2,6 km dróg oraz obiektów inżynierskich o łącznej długości 1.146,45 m:

      W ramach zadania I wykonano:
      - przebudowę ulic: Prostej i Polnej
      - budowę dojazdu do separatorów z ul. Prostej i z ul. Polnej
      - budowę mostu przez rzekę Dziwną (sekcja III, IV, V) - długość 664,45m, w tym most: 165,0 m
      - przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, gazowych i wodociągowych
      - budowę oświetlenia mostu oraz oznakowania nawigacyjnego toru wodnego
      - budowę kanalizacji deszczowej

      W ramach zadania II wykonano:
      - budowę 1 jezdni drogi ekspresowej
      - budowę 10 dróg łącznikowych
      - przebudowę ulic: Mickiewicza, Kolejowej, Świerczewskiego
      - przebudowę drogi wojewódz. nr 41112 Wolin-Kamień Pom. i nr 41110 Wolin-Stepnica
      - przebudowę drogi krajowej istn. - droga do Wolina
      - budowę drogi manewrowej i stanowisk dla autobusów
      - budowę placu do zawracania przy ul. Kolejowej
      - budowę chodników
      - budowę estakady od ul. Kolejowej do ul. Prostej (sekcja I i II) - długość 434,5m
      - budowę wiaduktu nad drogą wojewódzką nr 41112
      - budowę oświetlenia i kanalizacji deszczowej
      - przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej i wodociągowych
      - budowę wiaduktu - długość 47,5m

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      TRANSPROJEKT GDAŃSK S.A.
      ul. Partyzantów 72B, 80-254 Gdańsk

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 14.03.2002 r.
      Termin zakończenia robót: 30.10.2003 r.
      Obiekt oddano do użytku: 2.12.2003 r.

    Zadanie realizowało konsorcjum firm:
      NECSO ENTRECANALES CUBIERTAS S.A.
      Avenida de Europa No. 18, 28108 Alcobendas, Madryt, Hiszpania
      oraz
      MOSTOSTAL S.A.
      ul. Konstruktorska 11A, 02-673 Warszawa

    Nadzór inwestorski pełniła:
      Pracownia Projektowa Dróg i Mostów "DIM"
      mgr inż. Ryszard Kowalski
      ul. Sosnowa 6a, 71-468 Szczecin

    Finansowanie:
      Inwestycja była finansowana z budżetu państwa przy współudziale Pożyczki Banku Światowego (tzw. Drugi Projekt Drogowy Numer 4236-0-1 POL) zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską, a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju datowanej na 27 listopada 1997 roku.
      Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.