Rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej Nr 3 na odcinkach Świnoujście - Zalesie i Dargobądz - Wolin
Rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej Nr 3 Świnoujście - Zalesie od km 10+200 do km 15+000 i Dargobądz - Wolin od km 22+543 do km 26+427

Nazwa: Rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej Nr 3 Świnoujście - Zalesie od km 10+200 do km 15+000 i Dargobądz - Wolin od km 22+543 do km 26+427.

Kontrakt Nr: 45

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowości:

Opis:

  • stan istniejący
      Zrealizowane zadanie wchodzi w zakres inwestycji pn. Przejście przez Woliński Park Narodowy obejmującej:
      - Kontrakt Nr 43.1: "Modernizacja drogi krajowej Nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy od km 14+970 do km 19+759",
      - Kontrakt Nr 43.2: "Modernizacja drogi krajowej nr 3 na odcinku przejścia przez Woliński Park Narodowy. Budowa obwodnicy Dargobądza od km 19+759 do km 22+543",
      - Kontrakt Nr 45: "Rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej Nr 3 Świnoujście - Zalesie od km 10+200 do km 15+000 i Dargobądz - Wolin od km 22+543 do km 26+427".

      Projektem Przejścia przez Woliński Park Narodowy objęta była przebudowa 5 km drogi krajowej nr 3 oraz obejście m. Dargobądz w celu przeniesienia ruchu poza tereny zabudowane. Długość całej inwestycji obejmującej dwa odrębne Kontrakty (43.1 i 43.2) wynosi 7,75 km w tym nowy: 2,8 km jednojezdniowy odcinek obwodnicy. Prowadzona była także rehabilitacja nawierzchni drogi krajowej nr 3 (Kontrakt nr 45) na odcinku początkowym i końcowym powyższego Przejścia przez Woliński Park Narodowy oraz pomiędzy obejściem Dargobądza i obejściem Wolina.

  • cel i uzasadnienie projektu
      Droga krajowa Nr 3 jest drogą międzynarodową prowadzącą do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z portem w Szczecinie oraz siecią dróg krajowych. Modernizowany odcinek drogi przechodzi przez tereny leśne Wolińskiego Parku Narodowego, Okręgowego Zarządu Lasów Państwowych Nadleśnictwa Międzyzdroje oraz miejscowości Dargobądz. W celu umożliwienia właściwej komunikacji Świnoujścia z resztą kraju zaprojektowano takie przystosowanie drogi, aby spełniała ona parametry drogi ekspresowej o ruchu bardzo ciężkim.
      Celem projektu było wzmocnienie nawierzchni do nacisku 115 kN/oś oraz poprawa bezpieczeństwa i warunków ruchu na dwóch odcinkach stanowiących kontynuację modernizacji drogi krajowej Nr 3 w części przejścia przez Woliński Park Narodowy.

    Zakres robót:
      Łączna długość zmodernizowanej drogi wynosi 8,684 km.

      Zakres robót obejmował:
      - frezowanie 102.916 m2 istniejącej nawierzchni,
      - wzmocnienie nawierzchni geosiatką,
      - wyrównanie betonem asfaltowym,
      - ułożenie warstwy wiążącej,
      - ułożenie warstwy ścieralnej,
      - uzupełnienie poboczy gruntem i destruktem z frezowania,
      - oznakowanie poziome i pionowe,
      - montaż 702 m barier ochronnych stalowych.

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      Pracownię Projektową Dróg i Mostów "DIM"
      ul. Sosnowa 6a,71-468 Szczecin
      oraz
      TRANSPROJEKT GDAŃSKI Sp. z o.o.
      ul. Partyzantów 72B, 80-254 Gdańsk

    Zadanie realizowała firma:
      DEUTSCHE ASPHALT GmbH Germany

    Finansowanie:
      Inwestycja była finansowana z budżetu państwa przy współudziale Pożyczki Banku Światowego (tzw. Projekt Dostępu do Portów i Zarządzania Portami 4080-0-1POL - "Pożyczka Portowa") zawartej pomiędzy Rzeczpospolitą Polską, a Międzynarodowym Bankiem Odbudowy i Rozwoju datowanej na 9 września 1996 roku.
      Inwestorem zadania była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie.