Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Goleniów - Bodzęcin
Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Goleniów - Bodzęcin od km 25+200 do km 29+800

Nazwa: Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Goleniów - Bodzęcin od km 25+200 do km 29+800

Kontrakt Nr: PL0009-06.L001

Lokalizacja: Województwo zachodniopomorskie. Miejscowości: Goleniów, Bodzęcin.

Opis:

  • stan istniejący
      Zrealizowane zadanie wchodzi w zakres inwestycji pn. Przebudowa drogi krajowej nr 6 na odcinku Goleniów - Nowogard obejmującej:
      Etap I:
      - Kontrakt I: Nr PL0009-06.L001 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 odcinek Goleniów - Bodzęcin od km od km 25+200 do km 29+800",

      - Kontrakt II: Nr PL0009-06.L002 "Wzmocnienie nawierzchni na pokrywającym się odcinku dróg krajowych nr 3 i nr 6 od km 66+300 do km 72+000",
      Etap II:
      - Kontrakt Nr PL0108-14 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Bodzęcin - Redostowo od km 29+800 do km 34+644",
      Etap III:
      - Kontrakt I: Nr PL2002/000-606.13 "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Redostowo - Nowogard od km 35+997 do km 40+195",
      - Kontrakt II: "Modernizacja drogi krajowej Nr 6 na odcinku Redostowo - Nowogard od km 34+644 do km 35+997",
      - Kontrakt III: "Remont nawierzchni drogi krajowej Nr 6 na odcinku m. Nowogard od km 40+195 do km 46+100",
      - Kontrakt IV: "Remont nawierzchni drogi krajowej nr 6 - obejście Goleniowa od km 21+608 do km 25+200".

      Przebudowa odcinka stanowiła rozpoczęcie modernizacji drogi krajowej nr 6 planowanej do realizacji w latach 2002-2005.
      Odcinek trasy obsługuje mało zaludniony obszar o charakterze rolniczym oraz leśnym. Na terenie tym występują urządzenia branży energetycznej, teletechnicznej.
      Przed przystąpieniem do realizacji robót konstrukcja nawierzchni, jej niewystarczające parametry techniczne (nośność, szerokość, promienie łuków poziomych) oraz zły stan techniczny wymagały dostosowania do wymogów dzisiejszego ruchu drogowego. Ujednolicenie parametrów geometrycznych i technicznych nawierzchni pozwoliło na oddanie kolejnego 4,6 km wyremontowanego odcinka do ruchu.
  • cel i uzasadnienie projektu
      Realizacja przebudowy drogi krajowej Nr 6 ma na celu rozbudowę infrastruktury drogowej i dostosowanie parametrów drogi do wymagań UE i NATO w zakresie dopuszczalnej nośności nawierzchni i obiektów mostowych oraz spełnienie priorytetów określonych w "Partnerstwie dla Członkostwa".

      Bezpośrednimi celami zadania było:
      • poprawa parametrów ruchu na drodze:
        - podniesienie nośności nawierzchni do 115 kN/oś,
        - zwiększenie szerokości nawierzchni do 7.0+2*2.0,
        - zwiększenie przepustowości drogi,
      • poprawa bezpieczeństwa ruchu kołowego,
      • poprawa stanu nawierzchni,
      • wyeliminowanie zagrożeń ekologicznych.

  • ogólny opis zadania

      Zakres robót obejmował przebudowę odcinka drogi krajowej nr 6 pomiędzy Goleniowem a mostem przez rzekę Gowienicę. Początek modernizowanego odcinka drogi przyjęto w km 25+200, który znajduje się w miejscu włączenia się do drogi nr 6 obwodnicy północnej Goleniowa. Dalej modernizowana droga biegnie w kierunku wschodnim. Koniec przebudowanej drogi przyjęto w km 29+800 za zjazdem na drogę gminną do m. Bodzęcin.
      Modernizacja polegała na obustronnym dobudowaniu umocnionych poboczy o szerokości 2.0 m, wzmocnieniu istniejącej nawierzchni o szerokości 7.0 m, przebudowie nie normatywnych łuków poziomych, wybudowaniu dróg gospodarczych dla ruchu lokalnego oraz budowie zatok autobusowych. Udrożniono i wybudowano nowe rowy przydrożne, zespoły oczyszczające (piaskowniki), ścieków drogowe i skarpowe. Po drogą przeprowadzono również nowe przepusty z rur żelbetowych. Przebudowano także kolidujące sieci i urządzenia uzbrojenia terenu. Zamontowano elementy bezpieczeństwa ruchu oraz nasadzono zieleń.

  • główne parametry techniczne
      droga główna
      - klasa drogi: "S"
      - prędkość projektowa: 100 km/h
      - kategoria ruchu: KR 4
      - obciążenie nawierzchni: 115 KN/oś
      - szerokość jezdni: 7.0 m jezdnia + 2 x 2.0 m pobocza utwardzone + 2 x 0.75 m pobocza gruntowe

      obiekty
      most przez rzekę Gowienicę w km ...
      - klasa obciążenia: "A"
      - szerokość:
      - długość:
      - konstrukcja: stalowa karbowana MULTI PLATE MP150/AROT VIA typ L25, wysokość świetlna 2,57 m., szerokość w świetle 4,09 cm
      - posadowienie: na palach kamiennych średnicy 1,10 m i długości ok. 5 m

  • wpływ na stan środowiska naturalnego

      Ochrona przed hałasem
      Na przebudowywanym odcinku nie zachodziła potrzeba budowy ekranów tłumiących hałas emitowany przez pojazdy.
      Odpady
      Wytworzone podczas prowadzenia prac modernizacyjnych odpady zostały zakwalifikowane jako inne niż niebezpieczne. Nie powodują one zagrożenia dla gleb i dla wód gruntowych.
      Szata roślinna
      W ramach rekompensaty za usunięcie drzew i krzewów kolidujących z robotami nasadzonych zostało 66 szt. drzew i 104 szt. krzewów.
      Ścieki opadowe
      Wymogi ochrony środowiska w zakresie ochrony wód powierzchniowych i podziemnych uwzględniono przyjmując następujące rozwiązania projektowe:

      • wykonanie prefabrykowanych ścieków betonowych drogowych i skarpowych odprowadzających wodę do rowów,
      • budowę piaskowników i zbiorników retencyjnych.

      Wody deszczowe odprowadzane są do naturalnych odbiorników takich jak cieki i rowy melioracyjne. Z uwagi na poszerzenie korpusu drogowego istniejące przepusty rozebrano a w ich miejsce wykonano przepusty żelbetowe o średnicy 100 m, a na drogach zbiorczych przepusty drogowe o średnicy 60 cm. Przed wylotami do odbiorników wykonano urządzenia do podczyszczania wód deszczowych. Przed wylotami do rowów melioracyjnych zostały zastosowane piaskowniki do przechwycenia części mineralnych jak również związków ropopochodnych, które zgromadzone zostaną na powierzchni wody.

    Zakres robót:
      Długość całego odcinka objętego przebudową wynosi 4,6 km.

      Zakres robót wykonanych:

      Roboty drogowe
      - roboty rozbiórkowe - 13 723 m2
      - zdjęcie humusu - 52 823 m2
      - przebudowa kablowych sieci telekomunikacyjnych - 2 837 mb
      - wykop - 23 564 m3
      - nasyp - 47 580 m2
      - przepusty pod koroną drogi - 79 m
      - warstwa mrozoochronna - 36 580 m2
      - podbudowa z kruszywa łamanego stabilizowanego mechanicznie - 30 625 m2
      - podbudowa i ulepszone podłoże z kruszywa naturalnego stabilizowanego cementem o Rm=1,5 MPa - 29 959 m3
      - podbudowa z betonu asfaltowego - 45 274 m2
      - wyrównanie podbudowy betonem asfaltowym - 7 987 Mg
      - warstwa wiążąca z betonu asfaltowego - 54 076 m2
      - warstwa ścieralna z mieszanki grysowo-mastyksowej SMA - 54 062 m2
      - humusowanie - 41 016 m2
      - przepusty pod zjazdami - 213 m
      - zjazdy - 1 737 m2

      Roboty mostowe
      - wykopy pod ławy - 300 m3
      - pale prefabrykowane - 16 szt.
      - ścianki szczelne - 357 m2
      - ułożenie geosiatki FORTRAN R65/65 - 470 m2
      - ułożenie geosiatki STABILENKA 120/120 - 385 m2
      - wbudowanie przepustu MULTIPLATE L25 - 23 m
      - betonowanie - 39 m3
      - stal zbrojeniowa - 9 984 kg
      - pale z tłucznia - 110 m

    Dokumentacja techniczna opracowana została przez:
      Zakład Usług Mostowych "WIK" Witold Kaliński
      ul. Bulońska 16/15, 80-288 Gdańsk

    Okres realizacji zadania:
      Termin rozpoczęcia robót: 07.05.2002 r.
      Termin zakończenia robót: 17.11.2003 r.

    Zadanie realizowało konsorcjum firm:
      Lider:
      STRABAG AG Spółka Akcyjna w Niemczech Oddział w Polsce
      ul. Brechta 7, 03-472 Warszawa
      Partner:
      Przedsiębiorstwo Robót Drogowych S.A.
      ul. Górna 2/1, 72-200 Nowogard

    Nadzór inwestorski pełniła firma:
      Lafrentz Polska Sp. z o.o.
      ul. Zbąszyńska 29, 60-359 Poznań

    Finansowanie:
      Zadanie finansowane było przez:
      • Unię Europejską z Programu Współpracy Przygranicznej Polska - Niemcy Phare 2000 zgodnie z Memorandum Finansowym z dnia 21.12.2000 r.,
      • Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Szczecinie.