Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Opolu w 2004 roku rozpoczęła prace przygotowawcze do realizacji budowy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11.
I ETAP PRAC PRZYGOTOWAWCZYCH
W dniu 17.11.2004 roku podpisano umowę na "Opracowanie koncepcji programowej dla budowy drogi krajowej (ekspresowej) S-11 Kołobrzeg-Bytom, na odcinku obwodnicy Olesna km 501+ 000 - 520 + 000" z biurem projektowym TRAKT z Siemianowic Śląskich, wyłonionym w drodze przetargu.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
W II kwartale bieżącego roku, zgodnie z obowiązującym Prawem Ochrony Środowiska na etapie prac przygotowawczych, przeprowadzono konsultacje społeczne dotyczące ustalenia trasy przebiegu planowanej obwodnicy miasta Olesno.Materiały dotyczące konsulacji społecznych obw.Olesna (do ściągnięcia 17 Mb)
1. Rozpoczęcie konsultacji społecznych - dnia 11 kwietnia 2005 o godz. 12.00 w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie przy ul. Wielkie Przedmieście 31 odbyła się prezentacja cztero-wariantowego przebiegu planowanej obwodnicy miasta Olesno. W spotkaniu udział wzięły osoby zainteresowane problematyką przebiegu obwodnicy Olesna, a w szczególności: mieszkańcy Olesna i okolic, oraz przedstawiciele miejscowych władz.
2. Przebieg konsultacji społecznych – w trakcie trwających konsultacji tj. w terminie od 11.04.2005 do 09.05.2005, składano indywidualne i zbiorowe wnioski z uwagami oraz z wyborem preferowanego wariantu. Do GDDKiA Oddział w Opolu przy ul.Niedziałkowskiego 6 wpłynęło 76 wniosków, w których wypowiedziało się łącznie 544 zainteresowanych osób (z których 393 osoby głosowały na jeden wariant, a 151 osób głosowało na dwa warianty)
2.1. Poparcie dla danego wariantu
2.2. Główne problemy i zarzuty dotyczące wszystkich wariantów:
· Wyburzenia – wzbudziły zdecydowany protesty wszystkich mieszkańców bezpośrednio dotkniętych ewentualną możliwością wyburzeń lub likwidacją siedliska.
· Dzielenie pól oraz utrudnienie dojazdu do pól – silne jednostki produkcji rolnej otrzymujące dotacje na swą działalność z Unii Europejskiej wnosiły o zachowanie areału w możliwie największej całości z uwagi na uwarunkowanie dalszego otrzymywania dotacji unijnych oraz możliwość współpracy z ośrodkami naukowymi w kraju. Ponadto, indywidualni właściciele posiadający grunty orne leżące na trasach przebiegu wszystkich wariantów obwodnicy zgłaszali sprzeciw co do przebiegu proponowanych wariantów.
· Zbyt bliska lokalizacja od zabudowań – sprzeciw mieszkańców m.in. Starego Olesna oraz wsi: Wysoka, Łomnica (jeden z wariantów dzieli wieś na pół) na zbyt bliską lokalizację obwodnicy od zabudowań.
3. Podsumowanie i wynik konsultacji społecznych - spotkanie podsumowujące konsultacje społeczne odbyło się dnia 05.09.2005 roku o godz. 17.00 w Miejskim Domu Kultury w Oleśnie przy ul. Wielkie Przedmieście 31, przy udziale osób zainteresowanych. Na spotkaniu zaprezentowano całkowicie nowy przebieg planowanej obwodnicy Olesna, który był wynikiem przeprowadzonych konsultacji społecznych i powstał w oparciu o złożone uwagi i wnioski. Trasę obejścia przeprowadzono po stronie południowej od miasta Olesno, w oddaleniu o ok.150 m od najbliższych siedlisk ludzkich. Nowa trasa obwodnicy przebiega poza terenami zabudowanymi, przy krawędzi lasu, eliminując wszystkie zgłaszane wcześniej problemy i zarzuty związane z wyburzeniami, podziałami pól oraz zbyt bliską lokalizacją. Ostatecznie, osoby biorące udział w spotkaniu podsumowującym poprzez aklamacje, wyraziły zgodę i poparcie dla nowego wariantu.
Artykuł z NTO dot prezentacji nowej trasy.
Ponowiono konsultacje społeczne
Ze względu na dużą ilość protestów przedłużono kosultacje społeczne w celu ustalenia ostatecznego przebiegu trasy obwodnicy Olesna w ciągu drogi krajowej nr 11.