Działania związane z realizacją pomiarów rutynowych na sieci dróg krajowych realizowane są zgodnie ze ,,Strategią realizacji pomiarów dla potrzeb Systemu Oceny Stanu Nawierzchni /SOSN/ oraz Systemu Oceny Stanu Poboczy i Odwodnienia Dróg /SOPO/ w 2007 roku i latach następnych”.
Obowiązki poszczególnych jednostek uczestniczących w procesie zbierania danych określone są m. in. w dokumencie regulującym zasady oceny stanu technicznego nawierzchni asfaltowych tj. „System Oceny Stanu Nawierzchni SOSN – Wytyczne Stosowania”.
W trakcie kampanii pomiarowej corocznie wykonywane są, nadzorowane centralnie przez GDDKiA – Departament Studiów (DS), pomiary rutynowe następujących cech nawierzchni:
Aktualnie wykorzystywany sprzęt do pomiarów sieciowych na drogach krajowych:
22 sztuki rejestratorów SOWA-1 – służące do inwentaryzacji uszkodzeń nawierzchni bitumicznych,
8 sztuk rejestratorów SOWA-2 – służących do inwentaryzacji uszkodzeń nawierzchni betonowych;
trzy profilografy laserowe (LPR) – będące na wyposażeniu Laboratorium Drogowego w Poznaniu, Katowicach oraz w Szczecinie – służące do pomiarów równości podłużnej i poprzecznej,
Dwa profilografy laserowe (RSP) – znajdujące się na wyposażeniu Laboratorium Drogowego w Gdańsku, Krakowie oraz w Lublinie – służące do pomiaru równości podłużnej i poprzecznej oraz makrotekstury;
3 aparaty APL – w Laboratoriach Drogowych w Białymstoku, Kielcach i Poznaniu – służące do pomiaru równości podłużnej.
8 zestawów SRT-3 (Laboratoria Drogowe w/we: Białymstoku, Gdańsku, Kielcach, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Poznaniu, Wrocławiu) – służących do pomiaru właściwości przeciwpoślizgowych. Jeden zestaw SRT-3 użytkowany jest przez ZDW w Koszalinie.
Zestawy FWD – służące do pomiarów ugięć na poziomie projektu. Znajdują się one na wyposażeniu Laboratoriów Drogowych w: Białymstoku, Gdańsku, Krakowie, Łodzi i Poznaniu.
Poniżej zamieszczamy dane kontaktowe do Laboratoriów Drogowych:
Rozwój metod pomiarów wybranych parametrów zobacz