Nr Projektu 2004/PL/16/C/PT/003 „Budowa autostrady A1, odc. Sośnica-Gorzyczki (etap I)
Wartość projektu wg Decyzji KE: 233,5 mln EUR
Wartość współfinansowania: 193,8 mln EUR
Data zakończenia realizacji wg Decyzji KE (faktyczna/planowana): 31.12.2010 r.
Realizacja projektu autostrady A1 w korytarzy VI B sieci TINA, na odcinku Sośnica (Gliwice) – granica Państwa w Gorzyczkach długości 48 km, poprzez połączenie z autostradą A4 w węźle „Sośnica” w Gliwicach realizuje cel strategiczny dając najdogodniejsze połączenie krajów z południa Europy i regionów południowej Polski z krajami Europy zachodniej na przejściu granicznym z Niemcami w Zgorzelcu i Olszynie oraz z krajami Europy wschodniej na przejściu granicznym z Ukrainą w Korczowej. Autostrada A4 mieści się w transeuropejskim korytarzu TINA nr III.
W skali Polski to połączenie autostrady A1 z A4 ma decydujący wpływ na ożywienie i rozwój województw leżących w południowym pasie Polski integrując i rozwijając, poddane procesom restrukturyzacyjnym, poszczególne regiony i podregiony tych województw.
W praktyce realizuje się tutaj jest strategiczny cel gdzie, poprzez budowę przedmiotowego odcinka autostrady A1, materializuje się i następuje wzrost znaczenia międzynarodowej współpracy regionów w całym procesie integracji europejskiej wzmacniając spójność i gospodarczą i społeczną na terenie realizacji projektu.
„Projekt Sośnica (Gliwice) – granica Państwa w Gorzyczkach składa się 3-ch etapów, które odpowiadają odpowiednio 3 odrębnym decyzjom lokalizacyjnym wydanym przez Wojewodę śląskiego. Są to następujące części:
1. odcinek północny Sośnica – Bełk, 15.4 km
2. odcinek środkowy Bełk – Świerklany, 14.5 km
3. odcinek Świerklany – granica państwa w Gorzyczkach, 18.3 km”
Z Funduszu Spójności w ramach tego projektu finansowana jest część I.
Etap północny obejmuje m.in. budowę nowej 3 pasmowej autostrady na odcinku Sośnica (Gliwice)-węzeł „Bełk” w miejscowości Czerwonka Leszczyny długości 15,4 km z elementami zabezpieczenia nasypów na terenach poddanych eksploatacji górniczej wraz z systemem technologii posadowień nasypów na gruntach samonośnych, budowę 3 nowych węzłów typu „trąbka”, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, infrastruktury teletechnicznej dla systemu monitoringu i zarządzania ruchem, budowę placu poboru opłat oraz 3 stacji poboru opłat na węzłach, przebudowę dróg lokalnych w miejscach przekroczeń autostrady, budowę 2 Miejsc Obsługi Podróżnych, budowę urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, urządzenia do podczyszczania wód, zieleń ochronna).
Dokonane/planowane modyfikacje Decyzji KE
Decyzja Komisji Europejskiej (KE) przyznająca dofinansowanie C(2004)5577 z dnia 22.12.2004r.
Decyzja Komisji K(2009)10738 z dnia 23.12.2009 r. – zmieniająca poprzednią Decyzję KE
Projekt ten dotyczył następujących kontraktów:
2004/PL/16/C/PT/003-1 Budowa autostrady A1, odcinek Sośnica – Bełk
2004/PL/16/C/PT/003-2 Zarządzanie i nadzór nad odcinkiem Sośnica – Bełk
52/R-1/Zarządz./A-1/S-B/2009 Zarządzanie projektem Funduszu Spójności Nr 2004/PL/16/C/PT/003 „Budowa Autostrady A-1 na odcinku Sośnica – Bełk” w tym pełnienie nadzoru nad realizacją robót w okresie przed zakończeniem robót, okresie zgłaszania wad i rozliczenia końcowego
Projekt 2004/PL/16/C/PT/003 obejmował również wykupy gruntów koniecznych do realizacji całego projektu pomiędzy węzłem „Sośnica” a granicą państwa w Gorzyczkach.
Projekt ten, współfinansowany przez Unię Europejską, przyczynia się do zmniejszenia różnic społecznych i gospodarczych pomiędzy mieszkańcami Unii