Budowa potrwa 22 miesiące z wyłączeniem okresów zimowych i kosztować będzie 662,3 mln zł. Inwestycja finansowana jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Prace budowlane prowadzone będą na większości trasy poza istniejącą drogą. Inwestycja polegać będzie na budowie ponad
Podłączenie do drogi będzie się odbywało poprzez trzy węzły: Elbląg-Wschód (istniejący), Bogaczewo i Pasłęk Północ. Dla zapewnienia połączeń z przyległym terenem wybudowane zostaną drogi gospodarcze, przebudowana zostanie infrastruktura nad- i podziemna kolidująca z projektem, wybudowane zostaną wiadukty i tunele na przecięciu z poprzecznymi drogami lokalnymi oraz przejścia ekologiczne dla małych i dużych zwierząt. W zakresie niezbędnym do ochrony przed hałasem wybudowane zostaną ekrany akustyczne.
Ze względu na to, iż proponowany wariant drogi S7 częściowo naruszał obszar odkrytej w 1982 roku wczesnośredniowiecznej (VIII-X w.) osady portowo-handlowej w Janowie (Truso), na terenie planowanej inwestycji przed rozpoczęciem robót drogowych zostały wykonane badania archeologiczne. Trwały one od maja 2007 r. do sierpnia 2008 roku i objęły 400 arów terenu w okolicach Janowa Pomorskiego. Wykonawcą badań archeologicznych było Muzeum Archeologiczno-Historyczne w Elblągu. Koszt tych badań wraz z opracowaniem wyników to ok. 2,7 mln zł. Wyniki badań archeologicznych Muzeum ma przekazać GDDKiA Oddział w Olsztynie oraz Krajowemu Ośrodkowi Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie do końca października 2009.