- Autostrada A2 ma połączyć dwa bardzo ważne miasta w Polsce - stolicę i Łódź. Tak naprawdę jest to jednak droga do Europy. Autostrada A2 ma służyć kibicom, którzy będą przyjeżdżać do stolicy na otwarcie mistrzostw Europy w 2012 roku. Ale drogi służą przede wszystkim kierowcom, służą gospodarce. To dźwignia rozwoju gospodarczego. I z myślą o tym w Polsce budujemy dziś autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice - powiedział w trakcie uroczystości minister Cezary Grabarczyk.
Łódzkie odcinki (odcinek A i B) budowanej autostrady A-2 mają łącznie 46,1 km długości (odcinek A - 29,1 km, odcinek B - 17 km). Są naturalną kontynuacją istniejącego już fragmentu autostrady z Poznania do Strykowa i połączą w przyszłości stolicę Wielkopolski ze stolicą kraju. Powstające odcinki (między Strykowem a granicą województwa mazowieckiego) będą miały po dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Każdy z pasów będzie miał 3,75 metra szerokości oraz dodatkowy 3-metrowy pas awaryjny. Należy też podkreślić, że zostało zarezerwowane miejsce pod budowę w przyszłości trzeciego (lewego) pasa ruchu. Droga będzie przystosowana do przenoszenia największych dopuszczalnych obciążeń, czyli 11,5 tony na oś pojazdu.
O zakresie przedsięwzięcia świadczy fakt, że na obu odcinkach drogi powstanie 51 dużych obiektów inżynierskich - 30 na odcinku „A” i 21 na odcinku „B” - mosty, wiadukty, przejścia dla zwierząt i kładka dla pieszych. Zjazd na przyszłą autostradę umożliwią dwa węzły autostradowe - „Łyszkowice” u zbiegu z drogą wojewódzką nr 704 i „Nieborów” u zbiegu z drogą krajową nr 70. Podróżujący autostradą będą mieli do dyspozycji sześć Miejsc Obsługi Podróżnych po obu stronach trasy. W okolicach Dmosina powstaną dwa (po jednym dla każdego kierunku ruchu) i pomieszczą; od 130 do 180 samochodów osobowych każdy, od 45 do 60 ciężarówek i od 15 do 25 autokarów.
Dodatkowo zarezerwowane będą po dwa miejsca dla samochodów przewożących ładunki niebezpieczne. Kolejne MOP-y znajdą się o niecałe 25 kilometrów dalej na wschód, na terenie gminy Bolimów. Będą mogły pomieścić około 30 samochodów osobowych , 10 ciężarówek i po 4 autokary każdy. Ostatnia para MOP-ów na budowanym odcinku znajdzie się w okolicy Bolimowa, czyli o 17 kilometrów dalej w kierunku Warszawy. W tym przypadku każdy z miejsc pomieści po 30 samochodów osobowych, 10 ciężarówek i 4 autokary oraz po dwa samochody przewożące ładunki niebezpieczne.
Przy opracowywaniu dokumentacji bardzo duży nacisk położono na ochronę środowiska. Na 36-kilometrowym odcinku budowanej drogi pojawi się 10 przejść dla dużych zwierząt, 12 przejść dla zwierząt średnich, 44 dla małych oraz 5 przejść dla płazów. Okolicznych mieszkańców przed hałasem będzie natomiast chroniło 29,5 kilometra ekranów dźwiękochłonnych (po obu stronach drogi). Będą one miały od 4,5 do 6 metrów wysokości.
Podczas realizacji niezbędne jest korekta biegu pięciu okolicznych rzek; Mrożycy, Mrogi, Bobrówki, Pisi i Uchańki. Natomiast za odwodnienie przyszłej trasy będzie odpowiadało między innymi 55 zbiorników retencyjnych o łącznej powierzchni 44 tysięcy metrów kwadratowych.
Koszt budowy obu odcinków autostrady A-2 ze Strykowa do granicy województwa mazowieckiego to blisko 1,6 mld. złotych. (Koszt budowy odcinka A - 754.588.186,71 zł, odcinka B – 843.561.725,64 zł).
Odcinek „A” będzie budowało konsorcjum w składzie;
- China Overseas Engineering Co. LTD. (COVEC) Sp. z o. o. Oddział w Polsce – Lider
- Szanghaj Construction (Group) General Co. Ch. R.L. z siedzibą w Szanghaju – Partner
- China Railway Tunel Group Co. Ltd Ch.R.L z siedzibą w Luuoyuang – Partner
- DECOMA Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie
Odcinek „B” wybuduje konsorcjum w skład którego wchodzą;
- Mostostal Warszawa SA – Lider
- Polimex – Mostostal SA – Katowice – Partner
- Acciona Infrastruktura SA – Hiszpania z siedzibą w Polsce – Partner
21.10.2010