Prace rozpoczną się niezwłocznie po podpisaniu umowy. Na wstępnym etapie będą prowadzone roboty przygotowawcze, m.in. przygotowanie zaplecza budowy, dróg technologicznych, wytyczenie trasy drogi, wytyczenie obiektów mostowych, a następnie roboty ziemne takie jak zdjęcie wierzchniej warstwy gleby, tzw. humusu, wykonanie wykopów pod fundamenty obiektów mostowych, wykonanie nasypów.
Podstawowy zakres prac obejmuje m.in. budowę odcinka autostrady o długości ok. 34,80 km o 2 pasach ruchu w każdą stronę i pasach awaryjnych o parametrach technicznych drogi klasy A, budowę dwóch bezkolizyjnych węzłów autostradowych „Dębica - Żyraków” i „Dębica – Pustynia” typu „trąbka”, ze stacjami poboru opłat SPO, przebudowę istniejących dróg poprzecznych krzyżujących się z projektowaną autostradą, budowę 1 estakady, 5 mostów autostradowych, 10 wiaduktów autostradowych, 10 wiaduktów drogowych, 1 przejścia dla pieszych pod autostradą, 5 przejść dla zwierząt nad autostradą oraz 323 przepustów drogowych.
Ponadto do zadań wykonawcy będzie należała budowa 2 miejsc obsługi podróżnych MOP typ I Jawornik i Jastrząbka, budowa urządzeń z zakresu ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, pasy zieleni po obu stronach autostrady, ogrodzenie z siatki na całym odcinku, urządzenia podczyszczające wody odprowadzane do odbiorników naturalnych, budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz budowa i przebudowa wszystkich niezbędnych sieci i instalacji. Podpisana umowa na budowę A4 od W. Krzyż do W. Dębica Pustynia jest przedostatnią umową na budowę podkarpackiego odcinka autostrady A4.
Na wybór Wykonawcy i podpisanie umowy na realizację czeka jeszcze 41-kilometrowy odcinek Rzeszów-Jarosław. Do tej pory rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podpisał już umowy na realizację zadań ujętych w rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012 na łączną kwotę 7,47 mld zł.
Szacowany zakres finansowy Programu na Podkarpaciu na lata 2008-2012 to ponad 10 mld zł. Budowa autostrady A4 współfinansowana jest ze środków unijnych. Zapewnieniem tego jest podpisana 30 czerwca 2010 roku przez GDDKiA umowa o dofinansowaniu dla projektu "Budowa autostrady A-4 Tarnów - Rzeszów, odc. w. Krzyż - w. Rzeszów Wschód wraz z odc. drogi ekspresowej S-19 w. Rzeszów Zachód - w. Świlcza". Komisja Europejska zasili realizację projektu kwotą ponad 3 mld 200 mln zł.
Całkowita wartość projektu wynosi ponad 5 mld 200 mln zl. Jest to trzynasta umowa o dofinansowanie podpisana przez GDDKiA w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Łączna wartość podpisanych w ramach POIiŚ umów przekroczyła 23 mld zł, w tym dofinansowanie że środków UE niespełna 18 mld zł.
7.07.2010