W poszczególnych województwach Polski dużą rolę w procesie pomiaru ruchu będą pełnić istniejące stanowiska automatycznego ciągłego pomiaru ruchu GDDKiA. W zależności od regionu jest ich od czterech (woj. świętokrzyskie, opolskie i zachodniopomorskie) do 13 (woj. mazowieckie). Tam, gdzie według poprzedniego GPR z 2005 roku, ruch był nieduży, w tym roku prowadzony będzie pomiar ręczny w kilkuset specjalnych punktach pomiarowych na ternie całej Polski.
Pierwsze pomiary planowane są na 21 stycznia br. Wyniki GPR 2010 zostaną opracowane i zaprezentowane w marcu 2011 roku.
Podstawowym celem GPR 2010 jest uzyskanie, na podstawie przeprowadzonych bezpośrednich pomiarów, podstawowych parametrów i charakterystyki ruchu dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych. Badanie odpowie na pytanie, jak dużo pojazdów poszczególnych kategorii porusza się po drogach krajowych. Te kategorie to: motocykle, samochody osobowe, lekkie samochody ciężarowe (dostawcze), samochody ciężarowe bez przyczep, samochody ciężarowe z przyczepami, autobusy i ciągniki rolnicze. Ze względu na znaczną ilość wypadków z udziałem rowerzystów na sieci dróg krajowych (w 2008 roku 123 zabitych rowerzystów na sieci dróg krajowych, tj. 6,5 proc. ogółu zabitych na sieci dróg krajowych i 28 proc. ogółu zabitych rowerzystów w kraju), a także podejmowane działania inwestycyjne w zakresie infrastruktury rowerowej (np. Program budowy ścieżek rowerowych przy drogach krajowych województwa warmińsko-mazurskiego), istotne jest również uzyskanie wiarygodnych danych o ruchu rowerów.
Długość odcinka pomiarowego nie może przekraczać 30 km. Odstępstwa od tej zasady wymagają każdorazowo indywidualnego uzgodnienia. Przy ustalaniu podziału sieci dróg krajowych na odcinki pomiarowe w GPR 2010 GDDKiA zwróciła szczególną uwagę na odcinki dróg krajowych administrowane przez GDDKiA, stanowiące obwodnice i przejścia przez miasta o liczbie mieszkańców powyżej 10 tysięcy.
Przy opracowywaniu metody przeprowadzenia GPR 2010 brano pod uwagę następujące czynniki:
· możliwość uzyskania wszystkich niezbędnych danych,
· wymaganą dokładność wyników,
· koszt wykonania pomiaru,
· stopień ryzyka na poziomie umożliwiającym uzyskanie miarodajnych wyników nawet w przypadku wystąpienia nietypowych zjawisk w niektórych dniach pomiarowych,
· wprowadzenie, w szerszym niż dotychczas zakresie, wykonywania pomiarów w sposób automatyczny.
Wybrana metoda wykonania GPR 2010 zapewnia możliwość uzyskania wszystkich niezbędnych danych z zachowaniem największej dokładności, przy akceptowalnym koszcie oraz dopuszczalnym stopniu ryzyka.
Informacje uzyskane w ramach GPR 2010 posłużą do opracowania założeń modernizacji odcinków o największym natężeniu ruchu, o ile będą one wymagały modernizacji i nie zostały one już ujęte w planach remontowych GDDKiA.
20.01.2010