- Podstawowym celem porozumienia jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, dzięki postawieniu na dobre, sprawdzone wzorce działań, wykorzystywane w ostatnich latach przez naszych szwedzkich partnerów – mówi Andrzej Maciejewski, Zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, zajmujący się zarządzaniem siecią dróg krajowych.
GDDKiA, na podstawie porozumienia, otrzyma od Szwedów szczegółowe know-how w zakresie BRD, które będzie wykorzystywane jako konkretne rozwiązanie inżynierskie w czasie modernizacji istniejącej sieci dróg w Polsce oraz przy nowych inwestycjach. Szczególny nacisk zostanie położony na możliwość stosowania rozwiązania „2+1”, czyli budowy dróg, które będą wyposażone fragmentami w dwa, a fragmentami w jeden pas ruchu. Szwedzi tego typu rozwiązanie stosują bardzo często. To jedna z przyczyn decydujących o tym, że Szwecja od lat otwiera światowe rankingi krajów, w których na drogach ginie minimalna liczba osób, a do wypadków drogowych dochodzi niezwykle rzadko.
Polska centralna administracja drogowa będzie również korzystać ze szwedzkich doświadczeń w zakresie budowy i utrzymania mostów i tuneli oraz z wiedzy dotyczącej budowy inteligentnych systemów transportowych. Obie administracje drogowe zadeklarowały też, że będą rozwijać rozwiązania informacyjne kierowane do kierowców podróżujących promami między Szwecją i Polską.
09.11.2010