Na koniec sierpnia br. zaawansowanie robót na A1 osiągnęło 53 proc. Oznacza to wykonanie połowy wszystkich prac zaplanowanych w harmonogramie. Ta część procesu realizacji obejmowała, oprócz budowy, również projektowanie, pozyskiwanie pozwoleń na budowę, mobilizację ludzi, sprzętu oraz zapleczy produkcyjnych, zabezpieczenie materiałów, dostawców i podwykonawców.
Wykonano już prace związane z wymianą gruntów, wykopami i nasypami (76 proc. z planowanych 10 000 tys. m³ mas ziemnych), położonych zostało 406 tys. ton podbudowy oraz 386 tys. ton mas bitumicznych (z planowanych odpowiednio: 1 100 tys. ton oraz 1 200 tys. ton). Roboty są prowadzone na wszystkich 51 obiektach mostowych – wiaduktach, przejściach dla zwierząt, przejazdach gospodarczych oraz dwóch dużych mostach przez Wisłę. Zaawansowanie prac na tych przeprawach wynosi: 56 proc. na moście pod Grudziądzem, 82 proc. ma moście na obwodnicy Torunia.
Prace budowlane ruszyły w lipcu ubiegłego roku. Na obecnym etapie w realizację projektu zaangażowanych jest bezpośrednio 1,1 tys. osób. W szczycie na placu budowy pracuje dodatkowo około 3 tys. osób zatrudnionych przez podwykonawców. Obecnie na rzecz realizacji projektu współpracuje blisko 70 firm z regionu, w tym, oprócz wspomnianych podwykonawców, dostawcy i firmy transportowe.
Budowa odcinka Nowe Marzy-Czerniewice to bezpośrednia kontynuacja inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. Pierwszy, 25-kilometrowy odcinek autostrady Rusocin – Swarożyn został oddany do ruchu w grudniu 2007 roku. W październiku 2008 roku, również przed czasem, oddano do użytku kolejne 65 kilometrów autostrady Swarożyn – Nowe Marzy.
03.09.2010