Powtórzenie postępowania i zawarcie nowego, lepszego kontraktu, może zapewnić Skarbowi Państwa oszczędność na poziomie nawet 300 mln złotych, wliczając w to nie tylko różnice w kosztach (taniej o 175 mln zł), ale także kary umowne, należne stronie publicznej za opóźnienia w poprzedniej umowie.
Poprzedni kontrakt na budowę tego odcinka A1 musiał zostać zerwany ze względu na złe zarządzanie projektem, co doprowadziło do notorycznego uchylania się wykonawcy (firmy Alpine Bau) od prowadzenia prac budowlanych.
Obecnie trwa proces sądowy pomiędzy stronami zerwanego kontraktu. Nie ma zatem żadnych formalnych podstaw do wykluczania firmy Alpine Bau z rozstrzygniętego dziś postępowania. Rozstrzygnięcie sporu sadowego pozostanie bez wpływu na nowy kontrakt.
W nowej umowie, która zostanie zawarta z Wykonawcą, wprowadzono bardzo istotne dla strony publicznej zapisy, w tym m.in.: włączenie okresu zimowego do czasu realizacji, wprowadzenie godzin pracy od 6 do 22, rozszerzenie katalogu kar umownych, wprowadzenie codziennych raportów nadzoru przekazywanych do GDDKiA.
Dodatkowo lepsze zarządzanie kontraktem, które gwarantuje nowa umowa, zapewnione może zostać także poprzez nowy personel przeznaczony do pracy przy tej inwestycji przez Alpine Bau.
13.08.2010