Sąd przyznał rację GDDKiA w sporze z Alpine Bau. Firma łamie prawo.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wygrała sądowy spór z Alpine Bau. Zgodnie z postanowieniem sądu okręgowego w Warszawie z 18 stycznia 2010 roku konsorcjum powinno opuścić plac budowy autostrady A1 Świerklany – Gorzyczki (18,3 km) do 29 grudnia, zgodnie z poleceniem GDDKiA. Obecność Alpine Bau po tym dniu na budowie jest nielegalna. Alpine Bau łamie tym samym prawo.

18 stycznia 2010 roku sąd okręgowy w Warszawie rozpatrzył odwołanie, jakie GDDKiA złożyła po wcześniejszym postanowieniu tego samego sądu, które w praktyce wydłużało obecność byłego wykonawcy prac na autostradzie A1 na budowie do końca stycznia 2010 roku. Sąd uznał, że pierwsze postanowienie zostało wydane w oparciu o niepełne informacje przekazane sądowi przez prawników Alpine Bau i uchylił je. Tym samym obowiązująca jest decyzja GDDKiA, która po rozwiązaniu kontraktu z winy wykonawcy, nakazała mu również opuszczenie placu budowy do 29 grudnia 2009 roku. Alpine Bau, które wciąż przebywa na placu budowy łamie tym samym postanowienie sądu z 18 stycznia 2010 roku.

Przypominamy, że wykonawca w czasie dwuletniej obecności na placu budowy nie wybudował ani jednego kilometra autostrady, a z 33 obiektów mostowych zrealizował jedynie 8. Tymczasem na dzień rozwiązania kontraktu zaawansowanie prac powinno sięgać 85 proc. Poza tym wykonawca miał bardzo poważne opóźnienia w realizacji poszczególnych etapów inwestycji, sięgające w niektórych wypadkach nawet 6 miesięcy. Nie reagował na trwające wiele miesięcy ponaglenia ze strony GDDKiA. Jedynym możliwym wyjście z sytuacji było rozwiązanie kontraktu. GDDKiA zdecydowała się na ten krok, aby odcinek autostrady A1 Świerklany – Gorzyczki powstał przed Mistrzostwami Europu w piłce nożnej UEFA EURO 2012.

Tymczasem na placu budowy A1 Świerklany – Gorzyczki kończy się proces inwentaryzacji. W oparciu o jego szczegółowe ustalenia ten sam projektant – konsorcjum Complex Projekt  Sp. z o.o. i MGGP SA -  który w 2004 roku, w wyniku wygranego przetargu, podpisał z GDDKiA umowę na zaprojektowanie tego odcinka oszacuje, co zostało wykonane przez Alpine Bau, a co nie. Obecnie projektant został wybrany w trybie z wolnej ręki, ponieważ ten tryb jest właściwy ze względu na jego prawa autorskie do projektu oraz gwarantuje, że odcinek A1 Świerklany – Gorzyczki będzie gotowy przed UEFA EURO 2012, a to jedno z założeń Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2008-2012. Prace niewykonane przez poprzedniego wykonawcę, zgodnie z  wcześniejszym planem GDDKiA, dokończy na podstawie opracowania projektanta nowy wykonawca, którego wybór rozpocznie się wiosną br. Autostrada A1 będzie gotowa na tym odcinku wiosna 2012 roku.

21.01.2010