Na Pomorzu powstaje największy most typu extradosed w Europie o długości 808,5 m. Stanowi on element budowanej w nowym przebiegu drogi krajowej nr 90 o długości około 11 km, będącym połączeniem dróg krajowych nr 55 i 91 (a poprzez nią z autostradą A1). Przeprawa połączy dwie części województwa: Powiśle z Kociewiem. Istniejąca droga przedzielona Wisłą funkcjonowała dzięki promowi, który mógł być eksploatowany jedynie od wiosny do jesieni i to przy odpowiednio wysokim stanie wody. Nowy most połączy trwale oba brzegi i będzie sprzyjał rozwojowi gospodarczemu i turystycznemu tej części Pomorza.
– Nasz most będzie konstrukcją bardzo nowoczesną i atrakcyjną wizualnie. Zapewni bezpieczny, szybki i komfortowy przejazd między oboma brzegami Wisły – mówi Franciszek Rogowicz, dyrektor gdańskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która to instytucja prowadzi tę inwestycję.
Poza mostem jest do wybudowania szereg innych obiektów inżynierskich: trzy estakady o łącznej długości 1028,4 m, dwa mosty przez rzeki: Młyńska Struga i Liwa, jeden przejazd gospodarczy, trzy duże przejścia dla zwierząt oraz kilkanaście przepustów pełniących jednocześnie funkcję małych przejść dla zwierząt.
Charakterystyka mostu przez Wisłę
Ustrój nośny sześcioprzęsłowy, ciągły, jednodźwigarowy typu extradosed.
Parametry techniczne:
Typ konstrukcji ciągły typu exstradosed
Przekrój poprzeczny skrzynkowy
Liczba przęseł/rozpiętość 6/69,3+130+2x204+130+70 m
Klasa obciążenia klasa A (50 t)
Klasa drogi GP
Parametry geometryczne:
Długość całkowita 808,5 m
Szerokość całkowita 16,14 m
Szerokość jezdni 9,0 m
Szerokość poboczy/chodników 0,9 + 3,0 m
Parametry techniczne projektowanej drogi krajowej nr 90
Długość: ok. 11 km.
• Klasa drogi GP
• Prędkość projektowa 80 km/h
• Szerokość pasów ruchu 3,50 m
• Szerokość jezdni 7,0 ÷14,45 m
• Szerokość poboczy 2x1,5 m
Koszt inwestycji i czas realizacji
Koszt: ok. 380 mln zł (wykupy gruntów, prace przygotowawcze, roboty budowlano-montażowe, nadzór). Termin realizacji: wrzesień 2010 r. – grudzień 2012 r.
Inwestor: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Gdańsku
Wykonawca: konsorcjum firm Budimex SA (lider) i Ferrovial Agroman SA
Nadzór inwestorski: konsorcjum firm ZBM Inwestor Zastępczy sp. z o.o. (lider) oraz Baks sp. z o.o.
Informacje dodatkowe:
Most sprężony typu extradosed
Dążenie konstruktorów do zwiększenia efektywności sprężania zaowocowało stworzeniem nowego układu nośnego – tzw. mostu typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB) łączącego ideę mostu podwieszanego i belkowego sprężonego. W tego typu konstrukcjach część kabli sprężających poprowadzonych jest nad podporami (poza przekrojem dźwigara), które wykonane w formie niskich pylonów pełnią rolę tzw. dewiatorów. Rozpiętości przęseł mostów typu extradosed wynoszą najczęściej od 100 do 200 m. Dużą zaletą tego typu rozwiązania (w porównaniu z obiektami wantowymi) jest znaczne mniejszy koszt budowy, wynikający z konstruowania niższych pylonów.
Pod względem atrakcyjności architektonicznej konstrukcje te zazwyczaj znacznie przewyższają mosty belkowe. Mosty typu exstradosed wyglądem przypominają mosty podwieszane, ale ich parametry konstrukcyjne odpowiadają mostom belkowym. W widoku ogólnym charakteryzują się m.in. tym, że wysokości konstrukcyjne dźwigarów głównych są znacznie mniejsze niż w normalnych mostach belkowych, a pylony są ponaddwukrotnie niższe niż w klasycznych mostach podwieszanych.
Na tle Europy i świata
Zaprojektowany most przez rzekę Wisłę koło Kwidzyna, wraz z estakadami dojazdowymi stanowi główny element projektowanej trasy głównej GP o długości 11.9 km.
Po wybudowaniu, przy rozpiętościach głównych przęseł 2x204m oraz długości całkowitej – 808,5m., obiekt będzie największym mostem tego typu w Europie, jak również jednym z największych w świecie. Najdłuższy dotychczas obiekt w Europie (o rozpiętości przęsła 140 m i długości całkowitej 526 m) wybudowany został w Szwajcarii - Most Sunniberg. W 2001 roku wybudowano w Japonii obiekt stanowiący szczytowe osiągnięcie w mostach typu extradosed zarówno pod względem rozpiętości, konstrukcji, jak i technologii wykonania. Mosty nad rzeką Ibi i Kiso posiadają rekordowe rozpiętości przęseł wynoszące odpowiednio 271,5 m i 275 m oraz szerokość pomostu 33 m.
08.11.2010