Konsorcjum Kapsch zaoferowało GDDKiA system w technologii komunikacji mikrofalowej (DSRC). System zostanie wybudowany kosztem 4,9 mld zł. Przypominamy, że konkurencyjna oferta konsorcjum MyToll opiewała na 6,5 mld zł.
Wielkość przychodów z systemu ETC w ciągu obowiązywania umowy, czyli w latach 2011-2018 szacowana jest na 19,5 mld zł. System ETC obejmie docelowo ok. 2000 km autostrad, 5000 km dróg ekspresowych i 600 km dróg krajowych. W poszczególnych latach przychody Skarbu Państwa będą wynosić od ponad 360 mln zł do 3,7 mld zł.
ETC obejmie samochody ciężarowe oraz autobusy (pojazdy powyżej 3,5 t.), dzięki czemu ich kierowcy nie będą musieli już kupować winiet uprawniających do poruszania się po drogach krajowych. Kierowcy aut osobowych będą mogli przystąpić do systemu na zasadzie dobrowolności. Wysokość opłat oraz szczegóły techniczne zostaną określone w terminach późniejszych.
Firma Kapsch istnieje na rynku europejskim od 1892 roku. Główne obszary działalności firmy to: tworzenie, realizacja, wdrażanie i eksploatacja systemów pobierania opłat drogowych, kontrola ruchu miejskiego i budowa inteligentnych systemów transportu.
Wdrożyli 230 systemów w 39 krajach na pięciu kontynentach, z prawie 18 milionami dostarczonych urządzeń pokładowych (OBU) oraz 13 tys. wyposażonych pasów ruchu, Kapsch zajmuje silną pozycję wśród wiodących dostawców systemów elektronicznego poboru opłat na świecie. Do wyżej wymienionych krajów należą m.in: Australia, Austria, Czechy, Chile, RPA i Szwajcaria.
Ponadto Kapsch wprowadza mikrofalowy system poboru opłat w Stanach Zjednoczonych, zaprojektuje, wykona i zainstaluje elektroniczny system poboru opłat drogowych na najdłuższym wiadukcie świata w Tajlandii. Takie doświadczenie firmy daje gwarancję wykonania systemu do 1 lipca 2011 roku.
Krajowa Izba Odwoławcza uznała, że negatywne skutki wynikające z opóźnienia zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego przewyższają korzyści związane z koniecznością ochrony wszystkich interesów, w odniesieniu do których zachodzi prawdopodobieństwo doznania uszczerbku w wyniku czynności podjętych przez zamawiającego w postępowaniu o udzielenie zamówienia i postanowiła uchylić zakaz zawarcia umowy przed ostatecznym rozstrzygnięciem protestu konsorcjum My Toll.
02.11.2010