Autostrada jest budowana zgodnie z przepisami prawa budowlanego, warunkami kontraktu, dokumentacją projektową oraz sztuką budowlaną. Każdy materiał wbudowany w autostradę został zatwierdzony przez nadzór. Dopuszczenie materiału do zastosowania wydawano po analizie dokumentów takich jak: atesty, aprobaty techniczne, deklaracje zgodności, opinie ekologiczne dostarczone przez wykonawcę, wyniki badań laboratoryjnych wykonawcy, wyniki badań laboratoryjnych zamawiającego polegające na zatwierdzeniu do wbudowania danego materiału. Nadzór budowy stosował wszystkie wymagane procedury związane z kontrolą jakości. Do wykonywania robót na budowie autostrady, w tym na przedmiotowym odcinku, zostały zatwierdzone materiały spełniające wymagania określone w Specyfikacji Technicznej Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych. Na etapie dopuszczania do zastosowania materiały zostały przebadane w Laboratorium GDDKiA. Uzyskano pozytywne wyniki badań. Nadzór na bieżąco kontrolował jakość wbudowanych materiałów. Dla dostarczanych na budowę materiałów masowych np. kruszyw, bieżąca weryfikacja jakości opierała się na wyrywkowej kontroli dokumentów przewozowych potwierdzających wydanie przez dostawcę materiału, na ocenie makroskopowej przeprowadzanej na budowie oraz na analizie wyników badań laboratoryjnych materiałów. Materiały wbudowane na przedmiotowym odcinku obejmowały kruszywa zastosowane w warstwach materaca wzmacniającego, geosyntetyki zastosowane w materacach oraz materiał nasypowy zastosowany do wymiany gruntu z hałdy. Ponadto informujemy, iż autostrada na tym obszarze przebiega w miejscach byłej i obecnej eksploatacji górniczej, co wymagało realizacji szeregu prac zabezpieczających. Cały obszar pod autostradą przebadano za pomocą georadarów i wideokamer, aby zlokalizować i określić miejsca, gdzie mogą znajdować się pustki po eksploatacji górniczej. Wszystkie wykryte pustki zostały wypełnione lub górotwór odprężono za pomocą środków wybuchowych. Prace wykonano zgodnie z projektem, a ich celem jest wybudowanie bezpiecznej dla użytkowników autostrady, mimo tak trudnych warunków terenowych. Jedynymi miejscami wymagającymi stałej obserwacji są obszary zlokalizowane na tzw. „uskoku radzionkowskim”. W tym miejscu zastosowano unikatowy w skali światowej system, który powinien z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem sygnalizować powstanie pod autostradą pustek i umożliwić ich likwidację przed ujawnieniem uszkodzeń na drodze. Powyższe fakty wskazują, iż budowana autostrada spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa, a korzystanie z niej nie będzie narażało kierowców na jakiekolwiek, nawet minimalne ryzyko. Dodatkowo w najbliższych tygodniach będą jeszcze trwały szczegółowe analizy jakości wbudowanych materiałów prowadzone przez Laboratorium Drogowe w Kielcach. Po ich zakończeniu opublikujemy wyniki, co pozwoli ostatecznie ocenić wstępnie ocenioną jakość pracy nadzoru.
W załączeniu publikujemy dokumenty potwierdzające jakość materiałów użytych do budowy autostrady.
ODCINEK PRÓBNY DOLOMIT 31,5-63
badania płyta VSS - żużel - Dragados
badania kruszyw - żużle - Dragados
badanie kruszyw - dolomit 31,5-63 Dragados
badanie kruszyw - dolomit -GDDKiA Katowice
badanie kruszyw -łupek czarny-Dragados
badanie kruszywa - żużel GDDKiA Katowice
badanie kruszyw-dolomit 0-31,5 Dragados
badanie płyta stalową - kolumny kamienne - Dragados
badanie VSS dolomit 0-31,5 Dragados
13.10.2010