Ze strony GDDKiA umowę podpisali: Marzena Pracz, dyrektor Biura Ekonomiczno - Finansowego w Warszawie oraz Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. W imieniu Mota Engil podpis złożył Pedro Fernandes, członek zarządu firmy i Paweł Antonik, prezes firmy Strabag Sp. z o.o..
Inwestycja powstaje w ramach sytemu "Projektuj i zbuduj". A to oznacza, że zwycięskie konsorcjum w pierwszym etapie musi przygotować szczegółową dokumentację techniczną oraz uzyskać pozwolenie na budowę. Ma na to 2 miesięcy. W drugim etapie, wykonawca ma w okresie 24 miesięcy zbudować 24,5 kilometrowy odcinek drogi ekspresowej.
Kontrakt na roboty budowlane opiewa na kwotę 675 mln zł., a finansowany będzie w 85 procentach przez unijny Program Infrastruktura i Środowisko. Resztę dopłaci budżet państwa.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnęła przetarg 2 lipca. O wyborze zdecydowała korzystna cena - prawie 25 mln zł niższa, niż oferty dwóch pozostałych oferentów. Protestów nie było.
S 8 na odcinku Jeżewo-Białystok będzie miała taki sam standard jak obwodnica Wyszkowa - dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu (po 3,5 metra szerokości) w każdą stronę, pasy awaryjne (2,5 metra każdy) i pas rozdzielający (4 m) . Projektowane obciążenie - 115 kN/oś, prędkość miarodajna - 110 km/h.
Droga ekspresowa będzie przebiegać w większości po śladzie istniejącej drogi krajowej, dobudowana jezdnia powstanie z reguły po stronie północnej.
Na realizowanym odcinku powstanie nowy most na Narwi, cztery węzły drogowe (Jeżewo, Rzędziany, Złotoria, Dzikie), droga dla autobusów i jezdnia dla ruchu lokalnego, ścieżka rowerowa, wreszcie - przejścia dla zwierząt. Droga na całym odcinku będzie też wygrodzona, a w rejonach zabudowy mieszkalnej przewidziana jest ochrona akustyczna.
W ramach prac przygotowawczych, białostocki oddział GDDKiA przygotował koncepcje programową drogi ekspresowej, uzyskał decyzje lokalizacyjną i środowiskową, kończy już badania archeologiczne i zapłaci za wykup gruntu pod drogę ekspresową.
Dokumentacje przetargową i przeprowadzenie przetargu przeprowadziła GDDKiA oraz firma Halcrow, która też będzie pełniła nadzór inwestorski nad całym przedsięwzięciem, łącznie z rozliczeniem kosztów budowy.
Dane techniczne:
* 24,5 km – długość budowanego odcinka
* 28,5 km – długość dróg serwisowych z nawierzchnią bitumiczną
* 25,5 km - długość wygrodzeń zapobiegających wtargnięciu zwierząt na jezdnię
* 2,2 km – długość ekranów akustycznych
* 1,1 km - długość zakrzewionych wałów ziemnych
Obiekty inżynieryjne:
* 9 - wiaduktów drogowych nad droga ekspresową
* 5 - przejazdów gospodarczych
* 4 - mosty w ciągu drogi ekspresowej
* 2 - przejścia dla dużych zwierząt
* 13 – przepustów drogowych dostosowanych do funkcji ekologicznych – jako przejścia dla zwierząt średnich i małych
Stacje pogodowe: Jeżewo, Choroszcz, rzeka Narew
Tablica zmiennej treści – czas oczekiwania na przejściach granicznych z Białorusią