I. Podstawowe informacje o inwestycji
długość – 2,56 km
obecny etap – istniejące
lata realizacji – 2002-2003
wartość projektu – 65 mln złotych
harmonogram realizacji:
pozwolenie na budowę dla kontraktu 91.1: 28.03.2000
pozwolenie na budowę dla kontraktu 91.1: 28.06.2001
rozpoczęcie budowy: 14.03.2002
zakończenie robót: 30.10.2003
oddanie drogi do ruchu: 02.12.2003
II. Opis inwestycji:
Inwestycja obejmowała swym zakresem dwa zadania:
- Kontrakt Nr 91.1 "Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067. Budowa mostu przez rzekę Dziwnę."
- Kontrakt Nr 91.2 "Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067. Budowa obwodnicy, estakady i wiaduktu."
Obwodnica powstał w parametrach jednojezdniowej drogi ekspresowej, DK nr 3 na tym odcinku zostanie oznaczona jako droga ekspresowa po dostosowaniu do parametrów drogi ekspresowej odcinka Świnoujście – Troszyn.
1. Przebieg drogi
Droga krajowa Nr 3 jest drogą międzynarodową do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z siecią dróg krajowych. Jako główna ulica miasta Wolin stwarzała zagrożenie i uciążliwość dla kierowców i pieszych, warunki techniczne na drodze spowodowały ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h. Dodatkowym utrudnieniem przejazdu przez miasto jest obrotowy most na rzece Dziwna - otwarcie mostu dla żeglugi na rzece powodując kilkakrotne zamknięcie ruchu w ciągu doby.
W związku z tym zaistniała potrzeba budowy obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej Nr 3 jako drogi ekspresowej wraz z budową estakady od ul. Kolejowej do ul. Prostej, mostu przez rz. Dziwnę i wiaduktu nad drogą wojewódzką Nr 41112 Wolin-Kamień Pomorski oraz przebudowę dróg i ulic bocznych, budowę dróg łącznikowych, drogi manewrowej i stanowisk autobusów.
2. Podstawowe parametry techniczne
klasa techniczna "S" – ekspresowa,
prędkość projektowa Vp - 80 km/h,
szerokości jezdni 1 x 7,00 m,
szerokość pasa awaryjnego postoju 2 x 2,0 m,
szerokość poboczy ziemnych 2 x 0,75 m,
obciążenie nawierzchni 115 kN/oś.
3. zakres inwestycji
Inwestycja obejmowała budowę 2,56 km dróg oraz obiektów inżynierskich o łącznej długości 1.146,45 m:
W ramach zadania I wykonano:
- przebudowę ulic: Prostej i Polnej
- budowę dojazdu do separatorów z ul. Prostej i z ul. Polnej
- budowę mostu przez rzekę Dziwną (sekcja III, IV, V) - długość 664,45m, w tym most: 165,0 m
- przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, gazowych i wodociągowych
- budowę oświetlenia mostu oraz oznakowania nawigacyjnego toru wodnego
- budowę kanalizacji deszczowej
W ramach zadania II wykonano:
- budowę 1 jezdni drogi ekspresowej
- budowę 10 dróg łącznikowych
- przebudowę ulic: Mickiewicza, Kolejowej, Świerczewskiego
- przebudowę drogi powiatowej. nr 41112 Wolin-Kamień Pom. i nr 41110 Wolin-Stepnica
- przebudowę drogi krajowej istn. - droga do Wolina
- budowę drogi manewrowej i stanowisk dla autobusów
- budowę placu do zawracania przy ul. Kolejowej
- budowę chodników
- budowę estakady od ul. Kolejowej do ul. Prostej (sekcja I i II) - długość 434,5m
- budowę wiaduktu nad drogą powiatową nr 41112
- budowę oświetlenia i kanalizacji deszczowej
- przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej i wodociągowych
4. obiekty inżynierskie
most przez rzekę Dziwną (sekcja III, IV, V) - długość 664,45m, w tym most: 165,0 m
estakada od ul. Kolejowej do ul. Prostej (sekcja I i II) - długość 434,5m
wiadukt nad drogą powiatową nr 41112
5. Węzły
Wolin Wschód
Wolin Zachód
III. Ochrona środowiska
odwodnienie - wpusty uliczne z odprowadzeniem wody do kanalizacji deszczowej, lub rowów, po oczyszczeniu w piaskownikach i sepraatorach substancji ropopochodnych odprowadzenie do instniejących cieków wodnych
ekrany dźwiękochłonne - 300 metrów
IV. Bezpieczeństwo
zdjęcia odcinka: