S3 Obwodnica Wolina


 I. Podstawowe informacje o inwestycji

długość – 2,56 km

obecny etap – istniejące

lata realizacji – 2002-2003

wartość projektu – 65 mln złotych

 

harmonogram realizacji:

pozwolenie na budowę dla kontraktu 91.1: 28.03.2000

pozwolenie na budowę dla kontraktu 91.1: 28.06.2001

rozpoczęcie budowy: 14.03.2002

zakończenie robót: 30.10.2003

oddanie drogi do ruchu: 02.12.2003

 

II. Opis inwestycji:

Inwestycja obejmowała swym zakresem dwa zadania:

- Kontrakt Nr 91.1 "Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067. Budowa mostu przez rzekę Dziwnę."

- Kontrakt Nr 91.2 "Budowa obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej nr 3 Świnoujście - Szczecin od km 26+500 do km 29+067. Budowa obwodnicy, estakady i wiaduktu."

Obwodnica powstał w parametrach jednojezdniowej drogi ekspresowej, DK nr 3 na tym odcinku zostanie oznaczona jako droga ekspresowa po dostosowaniu do parametrów drogi ekspresowej odcinka Świnoujście – Troszyn.

 

1. Przebieg drogi

Droga krajowa Nr 3 jest drogą międzynarodową do portu w Świnoujściu i stanowi jego połączenie z siecią dróg krajowych. Jako główna ulica miasta Wolin stwarzała zagrożenie i uciążliwość dla kierowców i pieszych, warunki techniczne na drodze spowodowały ograniczenie prędkości jazdy do 30 km/h. Dodatkowym utrudnieniem przejazdu przez miasto jest obrotowy most na rzece Dziwna - otwarcie mostu dla żeglugi na rzece powodując kilkakrotne zamknięcie ruchu w ciągu doby.

W związku z tym zaistniała potrzeba budowy obwodnicy Wolina w ciągu drogi krajowej Nr 3 jako drogi ekspresowej wraz z budową estakady od ul. Kolejowej do ul. Prostej, mostu przez rz. Dziwnę i wiaduktu nad drogą wojewódzką Nr 41112 Wolin-Kamień Pomorski oraz przebudowę dróg i ulic bocznych, budowę dróg łącznikowych, drogi manewrowej i stanowisk autobusów.

GDDKiA

 

2. Podstawowe parametry techniczne 

klasa techniczna "S" – ekspresowa,

 prędkość  projektowa Vp - 80 km/h,

 szerokości jezdni 1 x 7,00 m,

 szerokość pasa awaryjnego postoju 2 x 2,0 m,

 szerokość poboczy ziemnych 2 x 0,75 m,

 obciążenie nawierzchni 115 kN/oś.

 

3. zakres inwestycji

 

Inwestycja obejmowała budowę 2,56 km dróg oraz obiektów inżynierskich o łącznej długości 1.146,45 m:

W ramach zadania I wykonano:

- przebudowę ulic: Prostej i Polnej

- budowę dojazdu do separatorów z ul. Prostej i z ul. Polnej

- budowę mostu przez rzekę Dziwną (sekcja III, IV, V) - długość 664,45m, w tym most: 165,0 m

- przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, gazowych i wodociągowych

- budowę oświetlenia mostu oraz oznakowania nawigacyjnego toru wodnego

- budowę kanalizacji deszczowej

 

W ramach zadania II wykonano:

- budowę 1 jezdni drogi ekspresowej

- budowę 10 dróg łącznikowych

- przebudowę ulic: Mickiewicza, Kolejowej, Świerczewskiego

- przebudowę drogi powiatowej. nr 41112 Wolin-Kamień Pom. i nr 41110 Wolin-Stepnica

- przebudowę drogi krajowej istn. - droga do Wolina

- budowę drogi manewrowej i stanowisk dla autobusów

- budowę placu do zawracania przy ul. Kolejowej

- budowę chodników

- budowę estakady od ul. Kolejowej do ul. Prostej (sekcja I i II) - długość 434,5m

- budowę wiaduktu nad drogą powiatową nr 41112

- budowę oświetlenia i kanalizacji deszczowej

- przebudowę urządzeń energetycznych, teletechnicznych, kanalizacji sanitarnej i wodociągowych

 

4. obiekty inżynierskie

most przez rzekę Dziwną (sekcja III, IV, V) - długość 664,45m, w tym most: 165,0 m

estakada od ul. Kolejowej do ul. Prostej (sekcja I i II) - długość 434,5m

wiadukt nad drogą powiatową nr 41112

 

5. Węzły

Wolin Wschód

Wolin Zachód

 

III. Ochrona środowiska

odwodnienie - wpusty uliczne z odprowadzeniem wody do kanalizacji deszczowej, lub rowów, po oczyszczeniu w piaskownikach i sepraatorach substancji ropopochodnych odprowadzenie do instniejących cieków wodnych

ekrany dźwiękochłonne - 300 metrów

 

IV. Bezpieczeństwo

  • oznakowanie poziome grubowarstwowe
  • oznakowanie poziome cieńkowarstwowe
  • bariery ochronne
  • oświetlenie drogi
  • barieroporęcze sztywne

zdjęcia odcinka:

 

DSCN01741th.jpg 
(zdjęcie wykonał Cezary Skórka)  
DSCN01911th.jpg 
(zdjęcie wykonał Cezary Skórka)  
GDDKiA
GDDKiA