I. Podstawowe informacje o inwestycji
długość – 6,1 km
obecny etap – w użytkowaniu
lata realizacji – 2009 - 2011
wartość projektu – 131 mln złotych
harmonogram realizacji:
decyzja lokalizacyjna: 26.09.2005
pozwolenia na budowę: 05.08.2009
rozpoczęcie robót: 02.12.2009
udostępnieni dla ruchu drogi na tymczasowej organizacji ruchu: 13.07.2011
wprowadzenie docelowej organizacji ruchu: 09.01.2012
II. Opis inwestycji:
Droga krajowa nr 3 (E65) w miejscu planowanej inwestycji przebiega przez miejscowości Troszyn i Ostromice, a w miejscowości Parłówko krzyżuje się z drogami wojewódzkimi nr: 108 (wyprowadzającą ruch z kierunku m. Świnoujście, Międzyzdroje i Wolin w stronę m. Płoty i dalej DK 6 w kierunku Koszalina i Gdańska) i 107 (prowadzącą przez Kamień Pomorski w kierunku miejscowości nadmorskich na terenach gminy Dziwnów i Rewal). Istniejąca droga na tym odcinku jest jednojezniowa i nie posiada wymaganych parametrów nośności. Obsługując główny ruch prowadzący do i z Świnoujścia droga ta często stanowi duże utrudnienie zarówno dla pojazdów ciężarowych udających się w kierunku Terminala Promowego w Świnoujściu i dalej do Szwecji, jak i samochodów osobowych, zwłaszcza w trakcie sezonu turystycznego. Dodatkowe utrudnienie stanowi przejazd kolejowy strzeżony na równie obciążonej linii kolejowej Świnoujście – Szczecin, gdzie zamknięcie drogi nr 107 powoduje powstawanie licznych zatorów na trasie nr 3. Jest to odcinek znajdujący się w projektowanym korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transgranicznej i wymaga dostosowania do parametrów drogi ekspresowej wraz ze wzmocnieniem do 115 kN/oś.
1. Przebieg drogi
Od km 1 +200 do km 5+405 droga projektowana jest w przekroju dwujezdniowym. Na pozostałych odcinkach projektuje się drogę jednojezdniowe . W km 0+00 do 1 +200 drogi odcinek drogi o przekroju jednojezdniowym jest rozwiązaniem docelowym, zaś w Ostromicach rozwiązaniem tymczasowym. Generalnie droga przebiega po nowym śladzie, tylko na początkowym i końcowym odcinku przebieg projektowanej drogi pokrywa się z korytarzem istniejącym OK-3
2. Podstawowe parametry techniczne
klasa drogi: S
nośność nawierzchni: 115 kN/oś,
prędkość projektowa drogi: 100 km/h
parametry przekroju poprzecznego:
dla jednej jezdni: km 0+000 do km 1+200 i km od 5+405 do km 6+133
dla dwóch jezdni: km 1+200 do km 5+405
3. zakres inwestycji
Inwestycja swoim zakresem obejmie budowę:
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Prace programowe nad węzłem Parłówko z obejściami Troszyna i Ostromic rozpoczęto na początku lat 1990. Analizowano dwa zasadnicze warianty, jeden poprowadzony bliżej obecnego przebiegu DK 3 i drugi poprowadzony na całym odcinku od Troszyna do Ostromic nowym śladem. Każdy z tych wariantów był również opracowywany w różnych podwariantach.
![]() |
Jedna z analizowanych na początku lat 1990 koncepcji węzła Parłówko |
Bazując na prowadzonych w latach 1990 pracach programowych w 2002 roku KOPI GDDP zadecydowała o wyborze jako preferowanego wariantu biegnącego bliżej dotychczasowego przebiegu DK nr 3. Wariant poprowadzony na całym odcinku nowym śladem został odrzucony głównie ze względu na bardzo trudne warunki terenowe, bagna i rozlewiska oraz naruszanie kompleksu jeziora Ostrowo, w rejonie którego znajdują się siedliska cennych gatunków.
![]() |
Odrzucony wariant przebiegu opisywanej inwestycji |
5. obiekty inżynierskie
-Obiekt MD1 - Most nad ciekiem Grzybnica
-Obiekt WD1- Wiadukt w ciągu drogi powiatowej 0017Z
-Obiekt K1 - Kładka dla pieszych w Troszynie
-Obiekt PE1- Przejście ekologiczne
-Obiekt WD2 - Wiadukt -węzeł "Parłówko"
-Obiekt WD3 -Wiadukt w ciągu drogi gminnej Ostromice
-Obiekt WD4- Wiadukt w ciągu drogi woj. Nr107
6. węzły
Węzeł typu WA - Parłówko
III. Ochrona środowiska
Projekt budowlany obejmuje budowę 6 dolnych przejść dla zwierząt, w tym jednego dużego o szerokości 16 metrów. Dodatkowo 4 z 11 przepustów w ciągu drogi głównej będą pełniły również rolę przepustów dla płazów. W celu ochrony przed hałasem na odcinku przechodzącym w pobliżu miejscowości Troszyn i Ostromice droga będzie biegła w wykopie. Zastosowane również będą ekrany akustyczne o łącznej długości ponad 2 km. Projekt przewiduje użycie urządzeń oczyszczających wody opadowe spływające z drogi, mianowicie separatorów substancji ropopochodnych i osadników piasku.
Plan orientacyjny węzła Parłówko wraz z obwodnicą miejscowości Troszyn oraz miejscowości Ostromice.
Wizualizacje przebiegu trasy.
Zdjęcia ukończonej drogi:
Zdjęcia lotniczne (czerwiec 2012)