I. Podstawowe informacje o inwestycji
długość – 4,8 km
obecny etap – w przygotowaniu
planowane lata realizacji - 2017-2021
etapy zakończone:
uzyskanie decyzji środowiskowej: 27.12.2007
projekt budowlany: czerwiec 2010
ponowna decyzja środowiskowa: 14.06.2013
II. Opis inwestycji:
Początek projektowanej obwodnicy Brzozowa zlokalizowany jest w km 5+439 jako kontynuacja znajdującej się w budowie obwodnicy Parłówka. W tym też miejscu (ok. km 6+130) obwodnica najbardziej zbliża się do zabudowy na odległość ok. 108 m. W km ok. 5+800 przecina istniejącą drogę krajową nr 3 i odchyla się od niej na wschód. W km 7+680 swoim zasięgiem przecina skraj lasu. Odległość od zabudowy w m. Brzozowo wynosi średnio 420 m. Jedynie w pobliżu szkoły w Brzozowie następuje zbliżenie na ok. 185 m. Na dalszym odcinku projektowana obwodnica zbliża się do istniejącej drogi krajowej nr 3. Na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 0718Z na Karolewo zaprojektowano węzeł typu WB z łącznicami zlokalizowanymi z obu stron obwodnicy po stronie północnej. Na odcinku od początku trasy do węzła droga przebiega przez pola i łąki. Na końcowym odcinku, tj. od km 9+200 obwodnica przebiega przez obszary leśne. W km 9+215 i 9+401 obwodnica będzie przecinać odpowiednio dwa cieki wodne: Strugę Kartlewską i Strugę Brzozowską. W km ok. 9+800 obwodnica łączy się z istniejąca dk nr 3 i do końca opracowania do km 10+248.60 prowadzi po istniejącym śladzie drogi krajowej.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi S,
- prędkość projektowa – Vp = 100 km/h,
- prędkość miarodajna Vm = 110 km/h,
- dwie jezdnie każda o szerokości 7,00 m (2 x 3,50 m),
- pobocze utwardzone szerokości 2,5 m,
- pobocze gruntowe szerokości min. 0,75 m (szerzej w miejscach ustawienia lamp
oświetleniowych, barier ochronnych oraz ekranów akustycznych),
- pas dzielący szerokości 5,0 m (w tym opaski o szerokości 2x0,5 m).
3. zakres inwestycji
- budowa dwóch jezdni drogi ekspresowej;
- budowa węzła drogowego typu WB – „Brzozowo”;
- budowa dróg zbiorczych dla obsługi terenów przyległych;
- budowa systemu odprowadzania ścieków opadowych (kanalizacja
deszczowa i rowy podłużne oraz urządzenia podczyszczające);
- budowa zbiorników retencyjnych;
- budowa przepustów w miejscu kolizji z ciekami wodnymi;
- budowa ekranów akustycznych do ochrony zabudowy mieszkaniowej;
- budowa trzech przepustów pod projektowaną drogą S-3 wraz z półkami dla
zwierząt;
- budowa przepustu ekologicznego dla małych i średnich zwierząt;
- budowa przejazdu gospodarczego pod drogą S-3;
- przebudowa kolidujących sieci i urządzeń uzbrojenia terenu;
- wygrodzenie drogi w celu wyeliminowania lub ograniczenia wejść zwierząt
na jezdnię;
- wykonanie 5 m wału jako ochrony przeciwhałasowej;
- wykonanie pasa roślinności o szerokości 5 m jako izolacji dźwiękowej;
- wycinka kolidujących drzew;
- budowa oświetlenie węzła;
- wykonanie oznakowania poziomego i pionowego.
4. obiekty inżynierskie
1 wiadukt na węźle „Brzozowo”
1 przejazd gospodarczy
4 przepusty
5. węzły:
węzeł Brzozowo
III. Ochrona środowiska
Ochrona przed hałasem
Zaprojektowano ekran akustyczny w miejscu podlegającym ochronie akustycznej w km od 6+050 do 6+250 – strona prawa. Po stronie zachodniej obwodnicy w celu ochrony przeciwhałasowej od km 8+400 do km 8+660 zostanie wykonany wał ziemny o wysokości 5 m. Dodatkowo dla zabezpieczenia obszarów zabudowanych zaprojektowano wykonanie pasów zieleni izolacyjnej o szerokości 5 m po stronie zachodniej obwodnicy od km 5+760 do km 8+750.
Ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Wszystkie wyloty projektowanej kanalizacji deszczowej posiadają osadniki do redukcji zawiesiny ogólnej oraz separatory do usuwania ewentualnych zanieczyszczeń ropopochodnych. Dodatkowo wszystkie wpusty wyposażone zostały w osadniki piasku.