S3 Brzozowo - Rurka


 I. Podstawowe informacje o inwestycji

 

długość – 23 km

obecny etap – w przygotowaniu

lata realizacji – po roku 2013

 

etapy zakończone:

zatwierdzenie STEŚ przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalny  Dyrektorze DKiA (przebieg według wariantu II): 31.03.2010

złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: 15.07.2010

wydanie decyzji środowiskowej: 16.03.2011 

 

II. Opis inwestycji:

 

1. Przebieg drogi

Droga krajowa nr 3 jest jedną z najważniejszych dróg w Polsce. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E-65. Odcinek Brzozowo – Rurka  stanowi część północnego odcinka DK nr 3, droga łączy Szczecin i południe Polski z wybrzeżem morskim i terminalem promowym w Świnoujściu. Droga w stanie istniejącym na odcinku od Brzozowa do początku budowanej obwodnicy Miękowa posiada przekrój jednojezdniowy, dwupasowy z bitumicznymi poboczami, o łącznej szerokości nawierzchni bitumicznej 11 metrów.

Pomiędzy m. Brzozowo i m. Przybiernów droga zaprojektowana została z wykorzystaniem istniejącej jezdni, zaadaptowanej jako jedna z jezdni drogi ekspresowej, do której zostanie dobudowana druga jezdnia. Obwodnica m. Przybiernów na przeważającej długości będzie wykorzystywać istniejącą jezdnię zaadaptowaną jako jedna z jezdni drogi ekspresowej, do której zostanie dobudowana druga jezdnia. Na fragmencie obwodnicy istniejąca jezdnia będzie stanowić drogę zbiorcza, natomiast droga ekspresowa przebiegać będzie nowym śladem. Projektuje się przedłużenie obwodnicy m. Przybiernów w kierunku południowym, w celu ominięcia istniejącej zabudowy, zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 3. Połączenie drogi ekspresowej z m. Przybiernów będzie się odbywać za pomocą węzła drogowego „Przybiernów”. Pomiędzy miejscowością Przybiernów, a miejscowością Babigoszcz droga będzie przebiegać po obecnym śladzie z wykorzystaniem istniejącej jezdni jako jednej z jezdni drogi ekspresowej. Na tym odcinku zlokalizowane jest istniejące dwustronne skrzyżowanie z droga Stepnica - Rokita. Projektuje się wariantowo przebudowę tego skrzyżowania na węzeł drogowy, lub na przejazd drogowy ponad droga ekspresową, z jednoczesna budowa drogi zbiorczej wzdłuż drogi ekspresowej na odcinku Przybiernów - Babigoszcz. Połączenie drogi ekspresowej z m. Babigoszcz będzie się odbywać za pomocą projektowanego węzła drogowego „Babigoszcz”. W wariancie III zaprojektowano nowy przebieg obwodnicy m. Babigoszcz, całkowicie niezależny od przebiegu istniejącej obwodnicy. Pomiędzy m. Babigoszcz a m. Miekowo do istniejącej jezdni zostanie dobudowana druga jezdnia. Budowana obwodnica Miękowa jest wyłączona z tego opracowania. Za Miękowem istniejący przekrój drogi krajowej nr 3 zmienia się z jednojezdniowego na dwujezdniowy. Na odcinku dwujezdniowym droga nr 3 posiada obecnie parametry drogi ekspresowej i jako taka jest oznakowana znakami drogowymi. Zakres przebudowy drogi nr 3 na istniejącym odcinku dwujezdniowym (obwodnica Goleniowa) będzie znacznie mniejszy, niż na odcinku Brzozowo - Miekowo. Z chwila przekroczenia granicznych wartości natężenia ruchu na tym odcinku, planuje się dobudowę trzeciego pasa ruchu do każdej z jezdni drogi ekspresowej (po zewnętrznej stronie drogi) oraz przebudowę obiektów znajdujących się w ciągu drogi ekspresowej. Istniejące wiadukty ponad droga ekspresowa w ciągu drogi wojewódzkiej nr 113 Świeta - Goleniów - Maszewo oraz w ciągu drogi powiatowej Goleniów – Lubczyna nie wymagają przebudowy przy dobudowie trzecich pasów ruchu.

 

2. Podstawowe parametry projektowe

klasa techniczna "S" – ekspresowa,

- prędkość projektowa - 100 km/h

- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś

- ilość pasów ruchu - 2 x 2 - docelowo 2x3

- szerokość pasa ruchu – 3,5 m

- szerokość jezdni - 2 x 7,0 m – docelowo 2x10,5 m

- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m

- szerokość poboczy gruntowych - 2 x 1,25 m

- szerokość pasa dzielącego - 12,0 m – docelowo 5,0 m (w tym opaski 2 x 0,5 m)

 

3. zakres inwestycji

Budowa drogi ekspresowej, dróg zbiorczych dla obsługi ruchu lokalnego. Budowa bądź przebudowa obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji planowane są również miejsca obsługi podróżnych. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej. 

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

 

Wariant I

Droga została zaprojektowana w przeważającej części z wykorzystaniem istniejącej jezdni. Istniejąca jezdnia zostanie wykorzystana jako jedna z jezdni drogi ekspresowej. Tylko na niewielkich odcinkach o łącznej długości około 6,3 km zostanie wybudowana nowa droga. W przebiegu trasy zaprojektowano budowę trzech węzłów drogowych („Przybiernów”, „Zielonczyn” oraz „Babigoszcz”).

 

Wariant II

Generalnie przebieg trasy jest identyczny jak w wariancie I. Zasadnicza różnica jest lokalizacja i ilość projektowanych węzłów. Otóż_ w wariancie II proponuje się budowę 2 węzłów („Przybiernów” oraz „Babigoszcz”). Jest to wariant preferowany przez inwestora.

 

Wariant III+I

Wariant III+I – przebieg wariantu III+I częściowo pokrywa się z przebiegiem wariantu I. Jedyna różnicą jest poprowadzenie obwodnicy miejscowości Babigoszcz po nowym śladzie, tj. przesuniecie trasy o około 400 m na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 3 (obecnej obwodnicy m. Babigoszcz).

 

Wariant III+II

Przebieg wariantu III+II częściowo pokrywa się z przebiegiem wariantu II. Jedyna różnicą jest poprowadzenie obwodnicy miejscowości Babigoszcz po nowym śladzie, tj. przesuniecie trasy o około 400 m na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 3 (obecnej obwodnicy m. Babigoszcz).

 

Plan orientacyjny wariantów przebiegu:

GDDKiA 

 

5. obiekty inżynierskie

budowa:

10 wiaduktów

4 przejść dla zwierząt górą – „zielony wiadukt”

3 przepustów melioracyjnych z funkcją przejścia dla zwierząt

1 mostu z funkcją przejścia zwierząt

 

przebudowa:

2 mostów

7 przepustów

 

6. węzły:

Warianty I i II+III

  • Węzeł Przybiernów
  • Węzeł Zielonczyn
  • Węzeł Babigoszcz

 

Wariant II i I+III

  • Węzeł Przybiernów
  • Węzeł Babigoszcz

 

7. Miejsca obsługo podróżnych (MOP)

 

MOP kategorii I – 2 (dwustronne)

MOP kategorii II – 2 (dwustronne)

 

III. Ochrona środowiska

 

Przejścia dla zwierząt

W ramach inwestycji planuje się budowę 4 dużych przejść dla zwierząt górą „zielony most”. Dwóch poszerzonych mostów, które umożliwią również migrację zwierząt. Ponadto zostanie wykonanych 29 przejść/przepustów dla małych zwierząt, w 4 lokalizacjach zostaną wykonane przepusty dla płazów, a jedno z przejście dolne zostanie zespolone z drogą gospodarczą.

 

Ochrona przed hałasem

Planuje się wykonanie ekranów akustycznych chroniących teren przyległy przed nadmiernym hałasem. Przewidywana całkowita długość tych zabezpieczeń to około 3 km.

 

Ochrona przed zanieczyszczeniem wód

Na węzłach, mostach, wiaduktach szczelna kanalizacje odprowadzająca wody opadowe poprzez piaskowniki i separatory do rowów melioracyjnych i dalej do wód powierzchniowych, na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych i terenach zalewanych niweleta drogi podniesiona , a wody opadowe z powierzchni jezdni odprowadzane do rowów trawiastych z zastawkami piętrzącymi wodę.