S3 Brzozowo - Miękowo


I. Podstawowe informacje o inwestycji

 

długość – 22,38 km

obecny etap – w użytkowaniue

planowane lata realizacji – 2017-2021

wartość projektu - 413,136 mln złotych

 

etapy zakończone:

zatwierdzenie STEŚ przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalny  Dyrektorze DKiA (przebieg według wariantu II): 31.03.2010

złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: 15.07.2010

wydanie decyzji środowiskowej (Brzozowo - Miękowo): 16.03.2011

wydanie decyzji środowiskowej (obwodnica Brzozowa): 14.06.2013

ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę: 12.10.2015

podpisanie umowy na realziację inwestycji: 18.12.2017

wydanie decyzji ZRID: 25.04.2019

oddanie do ruchu: 27.04.2021 

 

Wykonawca: Budimex S.A.

strona internetowa projektu:http://s3.brzozowo-miekowo.pl/

 

II. Opis inwestycji:

 

1. Przebieg drogi

Droga krajowa nr 3 jest jedną z najważniejszych dróg w Polsce. Stanowi fragment międzynarodowej drogi E-65. Odcinek Brzozowo – Miękowo  stanowi część północnego odcinka DK nr 3, droga łączy Szczecin i południe Polski z wybrzeżem morskim i terminalem promowym w Świnoujściu. Droga w stanie istniejącym na odcinku od końca obwodnicy Troszyna, Parłówka i Ostromi do początku obwodnicy Miękowa posiada przekrój jednojezdniowy, dwupasowy z bitumicznymi poboczami, o łącznej szerokości nawierzchni bitumicznej 11 metrów.

Droga rozpoczyna się od obejścia m. Brzozowo, droga ekspresowa ominie tą miejscowość od strony wschodniej. Za m. Brzozowo droga ekspresowa wraca na istniejący przebieg (zlokalizowany jest tam węzeł drogowy Brzozowo). Pomiędzy m. Brzozowo i m. Przybiernów droga zaprojektowana została z wykorzystaniem istniejącej jezdni, zaadaptowanej jako jedna z jezdni drogi ekspresowej, do której zostanie dobudowana druga jezdnia. Obwodnica m. Przybiernów na przeważającej długości będzie wykorzystywać istniejącą jezdnię zaadaptowaną jako jedna z jezdni drogi ekspresowej, do której zostanie dobudowana druga jezdnia. Na fragmencie obwodnicy istniejąca jezdnia będzie stanowić drogę zbiorcza, natomiast droga ekspresowa przebiegać będzie nowym śladem. Projektuje się przedłużenie obwodnicy m. Przybiernów w kierunku południowym, w celu ominięcia istniejącej zabudowy, zlokalizowanej w bezpośrednim sąsiedztwie drogi krajowej nr 3. Połączenie drogi ekspresowej z m. Przybiernów będzie się odbywać za pomocą węzła drogowego „Przybiernów”. Pomiędzy miejscowością Przybiernów, a miejscowością Babigoszcz droga będzie przebiegać po obecnym śladzie z wykorzystaniem istniejącej jezdni jako jednej z jezdni drogi ekspresowej. Połączenie drogi ekspresowej z m. Babigoszcz będzie się odbywać za pomocą projektowanego węzła drogowego „Babigoszcz”. Pomiędzy m. Babigoszcz a m. Miekowo do istniejącej jezdni zostanie dobudowana druga jezdnia.  Droga kończy się na włączeniu w istniejącą obwodnicę Miękowa.

 

2. Podstawowe parametry projektowe

klasa techniczna "S" – ekspresowa,

- prędkość projektowa - 100 km/h

- obciążenie nawierzchni - 115 kN/oś

- ilość pasów ruchu - 2 x 2 -

- szerokość pasa ruchu – 3,5 m

- szerokość jezdni - 2 x 7,0 m –

- szerokość pasa awaryjnego - 2,5 m

- szerokość poboczy gruntowych - 2 x 1,25 m

- szerokość pasa dzielącego - 5,0 m – (w tym opaski 2 x 0,5 m)

 

3. zakres inwestycji

Budowa drogi ekspresowej, dróg zbiorczych dla obsługi ruchu lokalnego. Budowa bądź przebudowa obiektów inżynierskich: wiaduktów, mostów, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji planowane są również miejsca obsługi podróżnych. Ponadto inwestycja będzie obejmowała przebudowę lub budowę urządzeń towarzyszących z zakresu branży telekomunikacyjnej, energetycznej, gazowej i wodociągowej. 

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

 

 

Wariant I

Droga została zaprojektowana w przeważającej części z wykorzystaniem istniejącej jezdni. Istniejąca jezdnia zostanie wykorzystana jako jedna z jezdni drogi ekspresowej. Tylko na niewielkich odcinkach o łącznej długości około 6,3 km zostanie wybudowana nowa droga. W przebiegu trasy zaprojektowano budowę trzech węzłów drogowych („Przybiernów”, „Zielonczyn” oraz „Babigoszcz”).

 

Wariant II

Generalnie przebieg trasy jest identyczny jak w wariancie I. Zasadnicza różnica jest lokalizacja i ilość projektowanych węzłów. Otóż_ w wariancie II proponuje się budowę 2 węzłów („Przybiernów” oraz „Babigoszcz”). Jest to wariant wybrany w decyzji środowiskowej.

 

Wariant III+I

Wariant III+I – przebieg wariantu III+I częściowo pokrywa się z przebiegiem wariantu I. Jedyna różnicą jest poprowadzenie obwodnicy miejscowości Babigoszcz po nowym śladzie, tj. przesuniecie trasy o około 400 m na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 3 (obecnej obwodnicy m. Babigoszcz).

 

Wariant III+II

Przebieg wariantu III+II częściowo pokrywa się z przebiegiem wariantu II. Jedyna różnicą jest poprowadzenie obwodnicy miejscowości Babigoszcz po nowym śladzie, tj. przesuniecie trasy o około 400 m na zachód od istniejącej drogi krajowej nr 3 (obecnej obwodnicy m. Babigoszcz).

 

Shemat drogi:

GDDKiA 

 

Plan orientacyjny z projektu budowlanego:

GDDKiA 

 

5. obiekty inżynierskie

wiadukty

przejścia dla zwierząt górą – „zielony wiadukt”

przepusty melioracyjne z funkcją przejścia dla zwierząt

most z funkcją przejścia zwierząt

 

 

6. węzły:

  • Węzeł Brzozowo
  • Węzeł Przybiernów
  • Węzeł Babigoszcz

 

7. Miejsca obsługo podróżnych (MOP)

 

MOP kategorii II Przybiernów

 

III. Ochrona środowiska

 

Przejścia dla zwierząt

W ramach inwestycji planuje się budowę dużych przejść dla zwierząt górą „zielony most”, poszerzonych mostów, które umożliwią również migrację zwierząt. Ponadto zostaną wykonane przejścia/przepusty dla małych zwierząt, płazów.

 

Ochrona przed hałasem

Planuje się wykonanie ekranów akustycznych chroniących teren przyległy przed nadmiernym hałasem.

 

Ochrona przed zanieczyszczeniem wód

Na węzłach, mostach, wiaduktach szczelna kanalizacje odprowadzająca wody opadowe poprzez piaskowniki i separatory do rowów melioracyjnych i dalej do wód powierzchniowych, na terenach o wysokim poziomie wód gruntowych i terenach zalewanych niweleta drogi podniesiona, a wody opadowe z powierzchni jezdni odprowadzane do rowów trawiastych z zastawkami piętrzącymi wodę.