I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość: 13,43 km
- obecny etap: istniejące
- lata realizacji: 2008-2009
- wartość projektu: 339 mln. złotych
harmonogram realizacji:
decyzja lokalizacyjna: 03.07.2007
decyzja środowiskowa: 16.04.2007
pozwolenia na budowę: 15.11.2007
rozpoczęcie budowy: 19.05.2008
zakończenie budowy: 30.11.2009
otwarcie drogi: 21.12.2009
II. Opis inwestycji:
Przejazd krajową „dziesiątką” przez miasto Stargard Szczeciński był bardzo uciążliwy. Odbywał się przez teren zabudowany, z wieloma utrudnieniami w ruchu z uwagi na liczne przejścia dla pieszych, sygnalizacje świetlne i skrzyżowania. Nawierzchnia drogi była zniszczona i nie przystosowana do przenoszenia nacisków 115 kN/oś. Średni dobowy ruch pojazdów przez Stargard wynosił około 15 000. Znaczny ruch tranzytowy przez centrum miasta Stargard i bardzo duży ruch lokalny stwarzały duże zagrożenie i dla mieszkańców i dla użytkowników drogi. Budowa obwodnicy Stargardu stanowiła kontynuację przebudowy drogi realizowanej od strony Szczecina.
1. Przebieg drogi
Obwodnica obejmuje budowę odcinka dwujezdniowej drogi krajowej nr 10 na długości 13,43 km wraz z budową 3 węzłów drogowych. Obwodnica omija Stargard od południa. Trasa zaczyna się na wykonanym częściowo w ramach budowy obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa węźle Stargard Szczeciński Zachód. Następnie droga biegnie w kierunku południowym, w rejonie Golczewa skręca za zachód. W rejonie węzła Centrum obwodnica przecina linię kolejową Stargard - Pyrzyce. Dalej trasa przecina linię kolejową Szczecin – Poznań i dolinę Iny. Za węzłem wschód droga włącza się w DK nr 10.
2. Podstawowe parametry techniczne
- klasa drogi: "S"
- prędkość projektowa: 100 km/h
- przewidywany ruch: KR 6
- obciążenie nawierzchni: 115 KN
- przekrój:
• liczba jezdni: 2 + pas rozdziału
• ilość pasów ruchu na jezdni: 2 + pas awaryjnego postoju
• szerokość:
2 x ( 2 x 3,5 m pas ruchu + 1 x 2,5 m pas aw. postoju) + 4,0 m pas rozdziału
3. zakres inwestycji
Przedmiotem inwestycji była budowa południowej dwujezdniowej obwodnicy m. Stargard Szczeciński w ciągu drogi krajowej nr 10 o długości odcinka 13,43 km na parametrach drogi ekspresowej. Została zrealizowana przebudowa lokalnego układu komunikacyjnego, w tym: budowa dojazdów do wiaduktów na drogach: powiatowej, gminnych, wewnętrznej; przebudowa ścieżki rowerowej; budowa odcinków dróg gminnych i wewnętrznych zapewniających odtworzenie i ciągłość przeciętych przez obwodnicę połączeń komunikacyjnych i dojazd do pól. Budowa oświetlenia, przebudowa sieci telekomunikacyjnej, elektroenergetycznej gazowej i wodociągowej oraz przebudowa kanalizacji i przebudowa urządzeń melioracyjnych. Budowa urządzeń ograniczających uciążliwość ruchu drogowego dla środowiska. W ramach inwestycji wyremontowano również dawny przebieg DK nr 10 przez miasto Stargard, mianowicie ulice: Szczecińska, Bema i Bogusława.
4. obiekty inżynierskie
estakady/ 1 szt.
wiadukty/ 8 szt.
kładki/ 2 szt.
przepusty/ 61 szt.
5. węzły:
Węzeł Stargard Szczeciński Zachód
Węzeł Stargard Szczeciński Centrum
Węzeł Stargard Szczeciński Wschód
III. Ochrona środowiska
1.Estakada nad doliną Iny umożliwiająca migrację zwierząt.
2.Przepusty ekologiczne dla zwierząt.
3.Ogrodzenie.
4. Zieleń izolacyjna i dogęszczająca.
5. Ekrany akustyczne
urządzenia odwadniające:
1. Szczelny system odprowadzenia wód opadowych
wraz z urządzenia podczyszczającymi.
2. Przydrożne rowy trawiaste.
IV. Bezpieczeństwo
bariery ochronne stalowe w pasie dzielącym i w poboczu,
przejazdy awaryjne przez pas dzielący drogi ekspresowej,
wjazdy awaryjne na drogę ekspresową,
ogrodzenie na całej długości drogi ekspresowej,
oznakowanie poziome i pionowe:
Oznakowanie pionowe folia II generacji, konstrukcje kratowe wsporcze
Oznakowanie poziome grubowarstwowe
zdjęcia drogi