I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – około 17,8 km
- obecny etap – w użytkowaniu
- planowane lata realizacji – 2015-2020
- wartość projektu - 657 mln złotych
etap zrealizowany:
złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: 15.07.2010
uzupełnienie materiałów do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej: 21.01.2011
uzyskanie decyzji środowiskowej: 30.08.2011
uzyskanie Decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej: 25.02.2015
przetarg ogłoszony: 28.08.2014
umowa podpisana: 18.11.2015
odstąpienie od umowy z winy wykonawcy: 14.10.2019
podpisanie umów na dokończenie inwestycji:
Roboty na trasie głównej - 01.06.2020
Roboty na obiektach mostowych - 29.05.2020
Roboty na węzłach drogowych - 30.06.2020
Ogrodzenie, oznakowanie i bariery - 02.07.2020
Kanał technologiczny - 27.08.2020
Zieleń i uporządkowanie placu budowy - 11.09.2020
oddanie drogi do ruchu: 19.12.2020
strona internetowa projektu: http://www.obwodnicawalcz-dk10.pl/
Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE: 17.03.2017
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi
Przedmiotowy odcinek drogi ekspresowej S10 we wszystkich analizowanych wariantach rozpoczyna się ok. 1 500 m przed granicą administracyjną Miasta Wałcz, natomiast kończy się za miejscowością Witankowo. Początek oraz koniec obwodnicy ma miejsce na przecięciu z istniejącą DK 10.
2. Podstawowe parametry techniczne
– klasa techniczna drogi S (ekspresowa)
– prędkość projektowa 100 km/h
– prędkość miarodajna 110 km/h
– skrajnia drogowa pionowa 4,7 m
– skrajnia drogowa pozioma 0,5 m od krawędzi jezdni
– obciążenie na oś 115 kN/oś
Parametry przekroju poprzecznego:
– ilość pasów ruchu 2 x 2 pasy ruchu
– szerokość jezdni 2 x 7 m
– szerokość pasa awaryjnego 2,5 m
– szerokość pasa dzielącego 4,5 m (w tym dwie opaski po 0,5 m)
szerokość poboczy gruntowych 2 x 1,25 m
3. Zakres inwestycji
Budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych dla obsługi ruchu lokalnego, systemu odwodnienia, przebudowa dróg publicznych, sieci elektroenergetycznych, sieci wodociągowych oraz budowa infrastruktury służącej ochronie środowiska.
Plan orientacyjny:
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Wariant preferowany przez inwestora to patrząc od zachodu połączenie wariantu III na odcinku od początku obwodnicy do węzła Kołobrzeska i wariantu IV na reszcie przebiegu drogi. Taki przebieg został wskazany również w decyzji środowiskowej.
Mapa z wariantami przebiegu obwodnicy Wałcza: link
5. Obiekty inżynierskie
13 wiaduktów
2 mostów
2 estakad
14 przepustów ekologicznych
6. Węzły
Wałcz Zachód
Wałcz Północ
Wałcz Wschód
Witankowo
III. Ochrona środowiska
przejścia dla zwierząt
Na trasie przewiduje się budowę przejść dla zwierząt, w rekomendowanym wariancie będzie to 11 przejść.
ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Kanalizacja i rowy sprowadzą wody do ziemnych, otwartych zbiorników retencyjno– infiltracyjnych. Mają one za zadanie złagodzenie fali spływu przed skierowaniem wód do odbiornika oraz redukcję stężeń zanieczyszczeń. Do oczyszczania wykorzystane będą naturalne procesy. Zbiorniki posiadały będą przelewy awaryjne oraz będą miały zapewniony dojazd dla ich okresowego czyszczenia. Wody opadowe przed wprowadzeniem do opisywanych zbiorników lub bezpośrednio do odbiorników będą podczyszczane w osadnikach lub piaskownikach.
ochrona przed nadmiernym hałasem
Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.
Powiązane informacje:
Jest decyzja środowiskowa dla obwodnicy Wałcza (01.09.2011)
Przetargi ogłoszone - powstaną obwodnice Koszalina i Sianowa, Wałcza oraz Szczecinka (28.08.2014)
Duże zainteresowanie budową dróg w naszym regionie (06-10-2014)
Jest Decyzja o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej dla obwodnicy Wałcza (25-02-2015)
Umowy podpisane - rusza budowa obwodnicy Wałcza w ciągu drogi ekspresowej S10 (18-11-2015)
Powstaje obwodnica Wałcza (28-04-2016)