I. Podstawowe informacje o inwestycji
- długość – 12 km
- obecny etap – w użytkowaniu
- lata realizacji – 2015-2019
- wartość projektu: 402,980 mln złotych
etap zrealizowany
decyzja środowiskowa: 30.10.2012 (ostateczna 05.12.2012)
przetarg ogłoszony: 28.08.2014
umowa na zaprojektowanie i budowę podpisana: 13.11.2015
uzyskanie decyzji ZRID; 14.03.2017
podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE: 18.07.2018
oddanie drogi do użytkowania; 07.11.2019
strona internetowa projektu: http://www.obwodnica-szczecinka.pl/
Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
II. Opis inwestycji:
1. Przebieg drogi
Droga krajowa nr 11 Kołobrzeg – Bytom to jedna z podstawowych tras komunikacji drogowej na terenie województwa zachodniopomorskiego i jedna z głównych tras drogowych Polski. Łączy Środkowe i Wschodnie Wybrzeże Bałtyku poprzez tereny Wielkopolski ze Śląskiem, a poprzez autostradę A-4 z Małopolską i Podkarpaciem. Docelowo trasa ta ma posiadać parametry drogi ekspresowej.
Obecnie DK nr 11 przebiega przez miasto Szczecinek. Natężenie ruchu na przejściu przez Szczecinek wynosi 12,7 tys. pojazdów na dobę (GPR 2010). Ze względu na stale rosnący ruch pojazdów konieczna jest budowa obwodnicy, która wyprowadzi ze Szczecinka uciążliwy ruch tranzytowy.
Ze względu na usytuowanie miasta na względnie wąskim pasie terenu pomiędzy jeziorami Trzesiecko po stronie zachodniej i Wielimie po stronie wschodniej oraz obszary objęte ochroną na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Wytyczenie trasy obwodnicy po zachodniej stronie jeziora Trzesiecko lub omijającej po stronie wschodniej jezioro Wielimie wiązałoby się ze znaczącym wydłużeniem drogi i dużą ingerencją w obszary cenne przyrodniczo. Dlatego planowana obwodnica w ciągu DK nr 11 będzie omijać Szczecinek od wschodu.
Plan orientacyjny z etapu koncepcji programowej:
2. Podstawowe parametry techniczne
3. Zakres inwestycji
4. Wariantowanie przebiegu drogi
Rozpatrywano 3 warianty przebiegu obwodnicy Szczecinka, w decyzji środowiskowej został wybrany wariant II.
Mapy z przebiegami wariantów obwodnicy Szczecinka.
5. Obiekty inżynierskie
Wiadukty, mosty, przejścia ekologiczne, przepusty.
6. Węzły
III. Ochrona środowiska
przejścia dla zwierząt
Na trasie przewiduje się budowę 2 przejścia dla zwierząt.
ochrona przed zanieczyszczeniem wód
Na odcinku przebiegającym przez strefę ochronną ujęcia wody zostanie wprowadzona kanalizacji deszczowa z układami podczyszczającymi ( osadnik i separator ).
ochrona przed nadmiernym hałasem
Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.