S11 Obwodnica Szczecinka


 I. Podstawowe informacje o inwestycji

- długość – 12 km

- obecny etap – w użytkowaniu

- lata realizacji – 2015-2019

- wartość projektu: 402,980 mln złotych

 

etap zrealizowany

decyzja środowiskowa: 30.10.2012 (ostateczna 05.12.2012)

przetarg ogłoszony: 28.08.2014

umowa na zaprojektowanie i budowę podpisana: 13.11.2015

uzyskanie decyzji ZRID; 14.03.2017

podpisanie umowy o dofinansowanie ze środków UE: 18.07.2018

oddanie drogi do użytkowania; 07.11.2019

 

strona internetowa projektu: http://www.obwodnica-szczecinka.pl/

Inwestycja była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.

GDDKiA

 

 

II. Opis inwestycji:

 

1. Przebieg drogi

 

Droga krajowa nr 11 Kołobrzeg – Bytom to jedna z podstawowych tras komunikacji drogowej na terenie województwa zachodniopomorskiego i jedna z głównych tras drogowych Polski. Łączy Środkowe i Wschodnie Wybrzeże Bałtyku poprzez tereny Wielkopolski ze Śląskiem, a poprzez autostradę A-4 z Małopolską i Podkarpaciem. Docelowo trasa ta ma posiadać parametry drogi ekspresowej.

Obecnie DK nr 11 przebiega przez miasto Szczecinek. Natężenie ruchu na przejściu przez Szczecinek wynosi 12,7 tys. pojazdów na dobę (GPR 2010). Ze względu na stale rosnący ruch pojazdów konieczna jest budowa obwodnicy, która wyprowadzi ze Szczecinka uciążliwy ruch tranzytowy.

Ze względu na usytuowanie miasta na względnie wąskim pasie terenu pomiędzy jeziorami Trzesiecko po stronie zachodniej i Wielimie po stronie wschodniej oraz obszary objęte ochroną na podstawie ustawy o ochronie przyrody. Wytyczenie trasy obwodnicy po zachodniej stronie jeziora Trzesiecko lub omijającej po stronie wschodniej jezioro Wielimie wiązałoby się ze znaczącym wydłużeniem drogi i dużą ingerencją w obszary cenne przyrodniczo. Dlatego planowana obwodnica w ciągu DK nr 11 będzie omijać Szczecinek od wschodu.  

 

Plan orientacyjny z etapu koncepcji programowej:

GDDKiA 

 

2. Podstawowe parametry techniczne

  • klasa techniczna – S,
  • prędkość projektowa – 100 km/h,
  • szerokość pasa ruchu - 3,50 m,
  • liczba pasów ruchu – 2 x 2 pasy,
  • szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m,
  • opaski wewnętrzne – 0,50 m,
  • szerokość pobocza gruntowego – 0,75 m,
  • dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN,

 

3. Zakres inwestycji

  • budowę nowego odcinka drogi ekspresowej klasy S o przekroju dwujezdniowym, każdy o dwóch pasach ruchu,
  • budowę dwupoziomowych bezkolizyjnych przejazdów dla dróg poprzecznych przecinających drogę ekspresową,
  • budowę dróg wspomagających,
  • budowę obiektów inżynierskich w ciągu i nad drogą ekspresową i łącznikiem (wiadukty, mosty, przepusty, przejścia dla zwierząt),
  • budowę kanalizacji deszczowej,
  • budowę urządzeń ochrony środowiska (zieleń ochronna, urządzenia podczyszczające wody opadowe, ekrany akustyczne),
  • budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu (bariery ochronne, ogrodzenia, oznakowanie),
  • przebudowę istniejących dróg (krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych),
  • przebudowę istniejących urządzeń energetycznych, telekomunikacyjnych, melioracyjnych, sieci gazowych i instalacji sanitarnych.

 

4. Wariantowanie przebiegu drogi

Rozpatrywano 3 warianty przebiegu obwodnicy Szczecinka, w decyzji środowiskowej został wybrany wariant II.

 

Mapy z przebiegami wariantów obwodnicy Szczecinka.

 mapa1 mapa2 mapa3

 

5. Obiekty inżynierskie

         Wiadukty, mosty, przejścia ekologiczne, przepusty.

 

6. Węzły

  • "Szczecinek Centrum",
  • "Szczecinek Wschód",

 III. Ochrona środowiska

 

przejścia dla zwierząt

Na trasie przewiduje się budowę 2 przejścia dla zwierząt.

 

ochrona przed zanieczyszczeniem wód

Na odcinku przebiegającym przez strefę ochronną ujęcia wody zostanie wprowadzona kanalizacji deszczowa z układami podczyszczającymi ( osadnik i separator ).

 

ochrona przed nadmiernym hałasem

Celem ochrony akustycznej otaczającego terenu przewidziano budowę ekranów akustycznych.