Istniejąca droga krajowa nr 5 o znaczeniu międzynarodowym na odcinku /Żnin/ granica województwa kujawsko – pomorskiego - Gniezno przebiega przez teren rolniczy, częściowo leśny oraz częściowo zabudowany przez miejscowość Modliszewko, gdzie występuje duże zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego a bardzo blisko krawędzi drogi znajdują się: szkoła, kościół, oraz część zabudowy mieszkaniowej.
Cel inwestycji:
Budowa drogi ekspresowej S5 odc. węzeł Mielno - Gniezno, długości ponad 18 kilometrów, stanowi kontynuację wschodniej obwodnicy Poznania, która została udostępniona kierowcom przed Mistrzostwami EURO 2012. Przedmiotowy odcinek stanowi kontynuację tej trasy w kierunku granicy z województem kujawsko - pomorskim. W wyniku budowy drogi ekspresowej znacznie ulegnie zmniejszeniu czas podróży pomiędzy Poznaniem, a Bydgoszczą i Gdańskiem.
Podstawowe parametry techniczne:
- długość obwodnicy: 18,330 km
- klasa drogi: kl. S ekspresowa dwujezdniowa
- nośność nawierzchni: kategoria ruchu KR6, 115 kN/oś
- ilość węzłów dwupoziomowych: 3 węzły: Mieleszyn (dawniej Mielno), Gniezno - Północ (dawniej Goślinowo), Kłecko (dawniej Piekary)
- ilość obiektów inzynierskich: 19, w tym 4 mosty w ciągu drogi S5 (w tym 1 zespolony w ciągu S5 i drogi nr 3, klasy G), 5 wiaduktów w ciągu S5 (w tym 2 nad linią PKP), 9 wiaduktów nad S5, 1 przejście dla zwierząt w ciągu DK5
Ponadto zakres inwestycji obejmuje budowę:
- 2 Miejsca Obsługi Podróżnych: MOP I "Modliszewko Wsch.", MOP I "Modliszewko Zach." z miejscami parkingowymi
- równoległych dróg dojazdowych dla obsługi przyległego terenu
- urządzeń ochrony środowiska, w tym: 5 ekranów akustycznych o łącznej długości L= 3100m, 4 przejść dla zwierząt średnich pod S5, 1 przejścia dla zwierząt średnich pod DK5, 3 przejść dla zwierząt małych, 40 przepustów wyłącznie dla płazów, 10 przepustów z półkami dla zwierząt małych i płazów
- odwodnienie drogi S5, MOPów i pozostałych dróg
- oświetlenie
- urządzeń organizacji i bezpieczeństwa ruchu
- ogrodzenia S5 na całym odcinku
Decyzje:
- decyziaj o środowiskowych uwarunkowaniach - 10.11.2009 r.
- dokumentacja geologiczno-inżynierska - 30.06.2010 r.
- dokumentacja hydrogeologiczna - 08.10.2010 r.
- pozwolenie wodno - prawne - 20.12.2010 r.
Zrealizowane etapy przygotowania inwestycji:
- studium techniczno – ekonomiczne - środowiskowe etap II
- koncepcja programowa
- projekt budowlany
- projekt wykonawczy
- dokumentacja przetargowa
Realizacja inwestycji:
- realizacja inwestycji może zostać rozpoczęta do 2013 roku (Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015).
- ogłoszenie I etapu przetargu na budowę S5 Poznań - Bydgoszcz - 14.06.2013. r.
Informacje powiązane:
1. Przetarg na budowę kolejnego odcinka S5 w Wielkopolsce ogłoszony.
2. Oferty na budowę S5 od Gniezna w kierunku granicy z województwem kujawsko-pomorskim otwarte